Vi kommer kunna visa upp högupplösta bilder. De högupplösta bilderna kommer däremot att synas först när man klickar på dem. Liggande bilder kommer automatiskt att skalas om och visas i formatet 2560 x 1912, stående bilder kommer att visas i formatet 1912 x 2560. Men om du inte har så stor bildskärm så kommer lightbox först att skala ner den automatiskt till dig.

Vi kommer att ha en högt satt storleksbegränsning. Om du har en jättedyr systemkamera och tar bilder med högsta upplösningen så kommer bilden att behöva minskas innan den laddas upp. Annars orkar serverns internminne inte med. Men om du tar en bild med din iPhone 4 eller en normalfin systemkamera så är det inga problem.
 
Fredag:

En bredda-sidan-funktion. Om du känner för att forumet ska flyta ut över hela din jättebreda skärm, klickar du på "Bredda sidan".
 
Per Eskilsson skrev:
Men om du inte har så stor bildskärm så kommer lightbox först att skala ner den automatiskt till dig.
Hoppas bara att ni inte anammar hela lightbox-konceptet, där bilden sakta utvidgas, först på ena ledden, sedan på den andra. Det är väldigt irriterande.
 
Mikael_L
Per Eskilsson skrev:
Vi kommer kunna visa upp högupplösta bilder. De högupplösta bilderna kommer däremot att synas först när man klickar på dem. Liggande bilder kommer automatiskt att skalas om och visas i formatet 2560 x 1912, stående bilder kommer att visas i formatet 1912 x 2560. Men om du inte har så stor bildskärm så kommer lightbox först att skala ner den automatiskt till dig.

Vi kommer att ha en högt satt storleksbegränsning. Om du har en jättedyr systemkamera och tar bilder med högsta upplösningen så kommer bilden att behöva minskas innan den laddas upp. Annars orkar serverns internminne inte med. Men om du tar en bild med din iPhone 4 eller en normalfin systemkamera så är det inga problem.
Jag hoppas att prewiev-bilden som syns direkt i inlägget är rejält nedminskad från början, för att spara nätverksbandbredden. Det är ju inget kul att med sin 1mbit -lina öppna en websida med flera tiotals 2Mbyte stora bilder. Det tar ett tag att ladda, sas.
 
Jag har inte något minne av att vår lightbox skalar upp långsamt när vi testat i Byggahus 4.0.
 
"preview-bilden" kommer ha samma storlek som den har idag, dvs något smalare än foruminlägget. Den kommer alltså vara rejält nedminskad. Det är bara om man klickar på bilden som den kommer att visas upp i större format.
 
Mikael_L
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, det har jag också varit lite rädd för. För att det ska fungera så kommer det inte vara möjligt att ställa följdfrågor till experterna via kommentarsfunktionen och man kan inte inte förvänta sig att de deltar i debatten som ev. uppstår kring en fråga.

Jag tror att det kommer att vara bra för att belysa en fråga ur flera vinklar, ge mer kött på benen och eventuellt alternativa tolkningar av frågan när den är knapphändigt ställd.

Samma regler som i forumet kommer att gälla, om att visa respekt och vara saklig när man diskuterar etc.
Ev kan ni fundera på att ha moderatorkoll på kommentarer som flyter in, innan de publiceras, för att kolla lite snabbt att det verkligen verkar bidra med något.
Jag tror inte "fråga-experten"-funktionen vinner något på att allt som avhandlas där flyter ut lika mycket som det har en tendens att göra i de vanliga forumtrådarna.

Ja det innebär ju också merjobb. Ja ni får väl fundera på hur det ska hanteras.
Men jag tror att det är bra att det tydligt framgår att kommentarsfunktionen ska användas lite restriktivt, och endast till viktig och/eller nyttig extrainfo.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har inte något minne av att vår lightbox skalar upp långsamt när vi testat i Byggahus 4.0.
Se hur det fungerar på den här sidan. Först växer bilden på höjden, sedan på bredden, sist fälls bildtexten undertill fram. Allt långsamt animerat. Det är coolt när man tittar på det första gången. När man ser det för hundrade gången är det enbart irriterande.
 
Och fungerar inte bra i mobilen ;)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Fredag:

En bredda-sidan-funktion. Om du känner för att forumet ska flyta ut över hela din jättebreda skärm, klickar du på "Bredda sidan".
Tack ;)
 
andersmc skrev:
Se hur det fungerar på den här sidan. Först växer bilden på höjden, sedan på bredden, sist fälls bildtexten undertill fram. Allt långsamt animerat. Det är coolt när man tittar på det första gången. När man ser det för hundrade gången är det enbart irriterande.
Så funkar inte vår lightbox. När man klickar på bilden så får man vänta lite grand och sedan kommer allt upp på en gång. Inga långsamma coola animeringar här inte. Det irriterar för mycket.
 
Måndag v 14:

Vi inför Facebook-inloggning.

Varför? Väldigt många har konto på FB idag, nu blir det enklare för dessa användare att ansluta sig till oss och använda forum och bloggar. Den som redan har ett konto hos oss kommer att kunna knyta ihop kontot hos oss med FB-kontot, men det behöver man inte. Nackdelen är eventuellt att man inte är anonym längre då.
 
Jag HOPPAS att det inte är ett krav för nya medlemmar, för då hade i alla fall jag aldrig gått med.
 
mycke_nu skrev:
Jag HOPPAS att det inte är ett krav för nya medlemmar, för då hade i alla fall jag aldrig gått med.
Samma här.
 
Skönt att det inte bara är jag som börjar tröttna. Facebook till frukost, middag och kvällsmat börjar stå en upp i halsen nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.