Nån som har tips på en bra inbyggnadsugn som inte kostar skjortan? Varmluft och "vanlig", grill etc. Tacksam för svar då vi kört fast!!!
 
Vad som är dyrt är ju alltid subjektivt. Jag funderar dessa inför mitt stundande köksbygge (ska ha två st):

Electrolux EOB64140X 5.395:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293732 (lite mindre invändigt, 51 liter)
Siemens HB33A1540S 5.570:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421772 (67 liter)
AEG-Electrolux BP5004021M 6.995:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=890111 (om man vill lyxa till det med pyrolysrengöring, 71 liter invändigt)

Mina sökkriterer har varit en ugn med jämn temperatur, inbyggd stektermometer och varmluft. Jag tror att man får vad man betalar för och de ovan känns som ok komprisser mellan pris/kvalitet.
 
Tusen tack! Siemens verkar intressant, ska kolla upp den! Tack igen.
 
Jag tyckte AEG-Electrolux-ugnen lät intressant, är det någon som har något att säga om detta märke? Ska ha ugn, micro och kyl/frys från samma...
 
Inte alls menat som en pik, men varför vill så många ha samma märken på vitvarorna? Vi tänker mer så mycket kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt. Hur resonerar ni? Mindre risk att de går sönder eller bara estetiskt?
 
HannaMaria98 skrev:
Inte alls menat som en pik, men varför vill så många ha samma märken på vitvarorna? Vi tänker mer så mycket kvalitet som möjligt för så lite pengar som möjligt. Hur resonerar ni? Mindre risk att de går sönder eller bara estetiskt?
Jag tycker egentligen att du resonerar klokt. Trots det vill jag personligen nog ha samma märke på vitvarorna. Har svårt att motivera det strikt logiskt men det "känns bra". Estetik är väl en del av förklaringen men det håller nog inget vidare. Hur mycket mera lika är en diskmaskin och en spis av samma märke jämfört med av olika märken egentligen?

Jag har en "egen" lokal handlare som jag får bra pris och bra service av. Eftersom alla vitvaror kommer från den handlaren blir det naturligt en viss begränsning av märkesvariationen. Detta är väl en annan del av förklaringen.

Sen är det en fördel om man kan få service och reservdelar till alla vitvaror från ett och samma ställe.
 
Jag vill ha samma märke på de vitvaror som står bredvid varandra, för att det ska bli samma rostfria färg, så ja, det är rent estetiskt :) Men häll, fläkt, DM samt inbyggnadsfrys som inte finns i anslutning till varandra eller inte syns, kommer att vara av det som blir bäst rent tekniskt.
 
Tack, bra svarat! Jag har undrat en del men inte vågat fråga för att inte ev förolämpa nån...
 
Hemmakatten
Vi har blandad "kompott", helt enkelt av den anledning att olika märken är bra på olika saker. Cylinda i tvättstugan, Siemens ugn o kombiugn med snygg rostfri framsida. Resten är helintegrerat bakom skåpluckor, kyl o frys från AEG, diskmaskin från Siemens, utdragbar fläkt från Bosch och gasolhäll från ITG. Skulle dock inte ha ugn o kombiugn/mikro av olika märken bredvid varandra.
 
Hemmakatten
Nej, det är inte den ugnen, men den tillhör definitivt samma "familj". Min ugn är från 2006, men ser fortfarande som ny ut och fungerar utmärkt. Det jag fäste mig vid var bl.a. att Siemens verkligen har en rostfri front. Både knappar och handtag och annat är i rostfritt. Andra märken som jag tittade på, bl.a. Electrolux, hade en rostfri look, men det var bara plasthandtag och plastknappar som var målade. Det jag inte har är elektrolys-funktion (eller vad det nu heter) som är en slags självrening av väggarna med hög temperatur. De som har det verkar vara supernöjda, men jag tyckte inte då att det var värt priset. För mig har det fungerat bra att rengöra ugnen vid behov med såpa eller ugnsrengöringsmedel.

Är supernöjd och kan definitivt rekommendera Siemens ugnar och mikrougn. Den ugnen du funderar på har ungefär samma funktioner som min ugn.
 
Tack snälla Hemmakatt för ditt informativa och hjalpsamma svar! Det blir nog den, verkar bra och prisvärd. Tack igen!
 
Bara för att lägga in en sista twist som du kan fundera på så finns det ju Siemensugnar för ungefär samma pris som den ovan som har pyrolytisk rengöring istället för stektermometer. Det är väl en smaksak vilket man tycker är viktigast (jag har själv inte bestämt mig, men ska beställa inom en vecka eller så)

Exempel är: Siemens HB63AA510S http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421785 (63 liter)
 
Hej Peacepoor! Ja, den verkar vara bra, men inte lika stor inuti (vilket matlagande maken vill ha) och utan teleskopskenor. Skenor tycker jag verkar smidigt, särskilt när man har småbarn som vill hjälpa till i köket. Annars håller jag med om att pyrolys och stektermometer är en smaksak, tror man klarar sej utan, det har vi ju gjort hittills (har en digital termometer som hänger ut gneom luckan, funkar mycket bra)
 
HannaMaria98 skrev:
Hemmakatten, är det möjligen denna Siemensugn du har? Siemens HB33A1540S 5.570:- [länk] (67 liter) År du nöjd med den i så fall? Ska precis göra en beställning på den.
Apropå teleskopsskenor, som du tydligen ville ha, så står det följande om denna:

Löstagbara ugnsstegar tillåter att plåtar och ugnsutrustning kan dras ut ca 80 %, och ändå hanteras stabilt och säkert i ugnen

Jag tolkar inte det som att det finns teleskopsskenor, utan att det är något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.