Hejsan!

Hade varit kul o höra era åsikter om min tänkta planlösningen. Huset är enplans.

Det rödmarkerade är det nuvarande huset och det gula markerar där jag i dagsläget har ett uterum. uterummet är tänkt att byggas innan och ett nytt byggas på baksidan av huset.

Så vad säger ni?

Mvh
 
  • Byggnad 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt som är markerat som "dörrar" på ytterväggen, är det fönster? Det är väldigt svårt att veta vad som är vad.

Rent generellt fungerar planlösningen inte alls, och jag skulle starkt avråda att använda den. Det är alldeles för mycket problem med planlösningen för att förklara på ett bra sätt. Och om jag var du skulle jag be en arkitekt titta på ombyggnadsplanerna, för att bättre kunna göra en lösning som passar dina behov.

Både kök/matrum och vardagsrum används som cirkulationsplats till resten av rummen, vilket gör att dom får väldigt lite användbar yta. Mycket går åt till rena transportsträckor. Framförallt finns det ingen bra plats att ha själva köksinredningen, eftersom det är dörrar mitt på alla väggar. Och med dåliga lösningar som de snedställda väggarna i korridoren/badrummet/sovrummet. För att inte tala om att dom två dörrarna slår in i varandra.

Sorry to say, gör om, gör rätt. Tillbaka till ritbordet, eller lämna över hela jobbet till dom som kan.
 
Ingvar H skrev:
Allt som är markerat som "dörrar" på ytterväggen, är det fönster? Det är väldigt svårt att veta vad som är vad.

Rent generellt fungerar planlösningen inte alls, och jag skulle starkt avråda att använda den. Det är alldeles för mycket problem med planlösningen för att förklara på ett bra sätt. Och om jag var du skulle jag be en arkitekt titta på ombyggnadsplanerna, för att bättre kunna göra en lösning som passar dina behov.

Både kök/matrum och vardagsrum används som cirkulationsplats till resten av rummen, vilket gör att dom får väldigt lite användbar yta. Mycket går åt till rena transportsträckor. Framförallt finns det ingen bra plats att ha själva köksinredningen, eftersom det är dörrar mitt på alla väggar. Och med dåliga lösningar som de snedställda väggarna i korridoren/badrummet/sovrummet. För att inte tala om att dom två dörrarna slår in i varandra.

Sorry to say, gör om, gör rätt. Tillbaka till ritbordet, eller lämna över hela jobbet till dom som kan.
Tjenixen Ingvar, och tack för ditt input!

Kul med lite synpunkter! Det inom det rödmarkerade kommer inte ändras något markant. det är så det ser ut i daxläget. Och den trånga korridoren med sovrum/badrums dörrarna har funkat över förväntan nu i fem år:)

Håller med dig om att det ser ut som dörrar överallt. Blev så i programmet jag ritade det i. I köks/matsalsdelen är där en dörr ut mot uterummet. Resterande är fönster. Så om man skulle gått efter denna planlösningen så skulle köket blivit i hörnet som vätter mot det stora sovrummet.

Är i planeringsstadiet så det är trevligt med lite åsikter. Tack än en gång!
 
Till skillnad från Ingvar tycker jag att den tänkta tillbyggnaden funkar bra av den anledningen att det till ytan är ett stort kök/matrum (7x7 m) och du lätt får plats med olika varianter på kök.
 
titanium skrev:
Till skillnad från Ingvar tycker jag att den tänkta tillbyggnaden funkar bra av den anledningen att det till ytan är ett stort kök/matrum (7x7 m) och du lätt får plats med olika varianter på kök.
Dom orden tackar jag mycket för!
 
Planens stora problem är att den är fastlåst vid den ursprungliga byggnadens användning. Det går inte att presentera några helgjutna alternativ utan att man känner till helheten. Avgörande är tomtens storlek, planbestämmelser, infart, utsikt och insyn. Eftersom vi inte fått veta något om allt detta tycker jag inte det är meningsfullt med någon kritik på detaljnivå. Men med lite mer kött på benen återkommer jag gärna med konstruktivt stöd.

Man måste också veta mer om den gamla byggnaden. Jag gissar att dess takås löper i öst/västlig riktning (horisontellt på skissen). Utbyggnadens takås hamnar då i nordsydlig riktning (vertikalt på skissen). Norra fasaden blir då gavel, som blir betydligt bredare än den ursprungliga byggnadens gavlar. Summan blir alltså att utbyggnadens tak måste utformas flackare än ursprungshuset, vilket blir - fult!

Vidare blir att uterummet svårt att ansluta till huset. Om jag gissar kommer uterumstaket knappast att låta sig "smygas" in under takfoten. Man måste bryta utbyggets tak, vilket blir en onödigt krånglig, dyr och ful lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.