Tjenare!

Har suttit och läst Byggkeramikrådets branschregler för badrum!

Hittar under "Fönster och dörrar" följande text:

"Vid utformning av våtrum bör, så långt det är möjligt,
fönster och dörrar placeras i våtzon 2. Om fönster placeras i våtzon 1 bör brösthöjden (mått från golv till underkant fönster) inte understiga 1600 mm.
"

Vad händer då om det är ett fönster i våtzon 1 med brösthöjd ca 1490 mm? Tänkte eftersom det står BÖR och inte SKALL ?

Blir badrummet direkt underkänt eller vad är det som gäller?
 
Komplettering:

Anledningen jag undrar är för att ytterväggen är byggt som jag skissat nedan:

- Det ljusbruna är liggande panel
- Det gråa är en plåt som går runt hela huset, droppbleck...
- Det röda området bredvid och under fönstrena är tegel.
- De två svarta fyrkanterna är fönstrena i toaletten.

Jag hade plan på att flytta upp fönstren så brösthöjden blev min 1600mm men eftersom fasaden är konstruerad som den är, med fönstrens ÖK precis under plåten blir detta mycket svårt att få snyggt!
 
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du tänkt flytta, kan du kanske bara flytta till zon2? eller byta till pvcfönster och är noga med övergångar?
 
Stor eloge till lorens för årets ritning, jag gillar speciellt teglet :) No offense... Men du gav mig ett leende idag :D
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Ja ritningen ja, den ägnade jag oerhört mycke tid och energi på! ;) kul jag kunda bjuda på dagens skratt :p

Tanken är att låta fönstren vara kvar, det jag funderar är på när det står att fönster "inte BÖR" , ska man tolka det som att man får ha brösthöjden lägre än 1600mm men att det inte är rekommenderat?

Alltså, ett fönster med brösthöjd 1490mm från golv, kommer badrummet vara godkänt eller ej?
 
S
tycker det är onödigt att behöva bygga om bara för att fönstret inte är på rätt höjd.
är fönstret precis vid dushen eller ovanför badkar?
 
Ja, fönstret är precis ovanför badkar!

Dock är duschen som används i källaren vid bastun, så kommer inte duschas mycket alls i badrummet, kommer mest att användas till avslappnande bad någon gång ibland.

Sen fastnar jag vid ordet som de använder att fönster "inte bör" sitta lägre än 1600mm, så det tolkar jag som att det får sitta lägre men det inte är lämpligt!? Ingen som vet bombsäkert?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.