Hejsan
Har nu avslutat råspontläggningen och sågat upp luftspalt i översta tegelskiftet.
Skall bygga lufspalt med 34mm läkt och masonit under råsponten.
Min fråga hur ska jag avsluta masoniten mot tegelskiftet. Ska det ligga någorn vindpapp på tegelskiftet som även kommer bilda ett skydd mot blivande isoleringen?

Bifogar en bild


Mvh Rikard
 
  • Pict3317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med lokala bygghandlaren och en byggtekniker. Ingen av de tycke vinpappen hade någon funktion. De befintliga takstolarna har ingen papp mot teglet.
Dessa har sett så sedan 1910. Det som var viktigt var att få avslutet mot teglet tätt så att det inte kunde blåsa in i isolerskiktet.

Jag drar nog en tunn sträng med fogskum mellan masonit och tegel. Ska bara se till att den inte expanderar ut och tar död på luftspalten.


Fråga:
1. Vilket cc mått är lämpligt för läkten till masoniten, på olika bilder jag sett sitter det oftast en läkt mellan takstolarna dvs cirka cc 600.
Med en extra blir det ca cc 400.
Vilket är bäst?

2. Fastspikningen av läkt och masonit.
Går det bra med klammerpistol för tryckluft, stiften och klammrarna till dessa är endast elförzinkade?
Det kankse måste vara varmförzinkade spik för detta?
 
Jag lade masoniten mot teglet och sedan lite bruk i skarven. Det viktiga är att få tätt så det inte blåser in i isoleringen och när du sätter dit isoleringen så blir den ju inte intryckt så mycket att det glipar i skarven.

Läkten spikas mot takstolarna och sedan spikas en läkt i mitten på själva masoniten.
Ta lämplig spik till läkt/takstol och sedan pappspik/klammer till läkt/masonit.
Tror inte det spelar någon roll vilken förzinkning det är.

Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.