Hej!

Jag var på väg att beställa PVC-fönster från Kronfönster innan jag läste inläggen om att köpa själv direkt från Polen.

Det fönster jag nästan bestämt mig för hos Kronfönster var:

"Fönster underhållsfritt pvc Premium u-värde 0,8, Öppningsbart pvc fönster, 1-luft pvc fönster 3 glas, 117cm x 137cm, Hängning: vänster, Spröjs: 1:1"

Priset i webshopen blev omkring 4000 kr/fönster och frakt verkar tillkomma då jag håller hus norr om Gävle... Inte helt billigt alltså.

Efter att ha läst en massa trådar fattar jag att Kronfönsters modell Premium är byggda med Veka Alphaline 90 profiler och att jag borde kunna beställa sådana fönster direkt från någon tillverkare i Polen.

Funderingar:

Finns det några erfarenheter av Kronfönsters Premium fönster som ni vill dela med Er av?

Har någon läsare beställt motsvarande fönster direkt från Polen?

-Erfarenheter?
-Tips på bra inköpsställe i Polen, länkar?
-Pris?
-Exempel på transportkostnader?


Jag vill ha ett gediget fönster som är bra och inte någon "billighetsmodell" men gärna prisvärt (läs: med kapade omkostnader...) och jag tar gärna på mig extraarbetet att köpa utomlands.

Har ni några tips på andra PVC-fönster som ni är nöjda med?

Tack för all input!
 
Hej! Har själv gjort samma resa som dig. Började med att ta in offerter på "svenska" pvc-fönster som senare visade sig vara polska och tyska...;) Jag har fått ett 10-tal offerter från polska firmor på Drutex pvc-fönster och en handfull med veka och aluplastprofiler. Personligen så tänker jag gå vidare med Drutex för att jag själv har sett och känt på dom i verkligheten plus att dom är VÄLDIGT billiga. Vad gäller fönster med veka-profiler så finns det ett fönster som heter Vetrex och ett som heter Alphaline 90+ med krypton ist för argon och ett uv-värde på 0,5 på glaset och 0.6-0.7 för hela konstruktionen.
Dessa två är i princip samma fönster. Alphaline 90+ har pilkington press-glas iaf. Profilen är en 6-kammare på 90 mm. Jag antar att dessa fönster mest är avsedda för passivhus. Just nu försöker jag att bestämma mig för vilken firma jag ska ta hit. Hade tänkt köra allt genom en och samma firma, fönster och montage. I början gick det väldigt lätt att få in offerter men det är lite tungrott när man ska prata detaljer pga deras bristfälliga engelska. Transportkostnaderna verkar variera kraftigt från ca 350-750 euro för 10-15 enheter.
Nedan har du alla pvc-fönster som kan vara av intresse plus priser. Observera att dessa är katalogpriser och allt är förhandlingsbart.
http://oknacennik.pl Hör av dig om du har några frågor så kan jag kanske hjälpa till.
 
  • Gilla
soheil1
  • Laddar…
Hej Lövis! Jag ska försöka att sammanfatta allt jag har om drutex från Polen i morgon kväll. //Erik
 
Ser fram mot det.

//Lövis
 
Hej erikthuresson!

Tack för ett spännande svar!
Jag har gjort en helomvändning och tänker nog välja PVC istf. trä/alu. Är inte ute efter passiv-fönster, men vill ha ett gediget fönster. Har tyvärr inte sett något PVC fönster framför ögonen och än mindre klämt på något, men tänker att en profil typ Alphaline 90 borde kännas gediget.

Jag ska kolla in den länk du skickade och återkommer säkert med följdfrågor.

Om du redan har hittat en leverantör som du bestämt dig för får du gärna tipsa och berätta varför valet föll på denna.
 
Måste säga att priserna i Polen är lockande!
Går nog inte att bortse från möjligheten att köpa direkt...

Hittar dock ingen info om spröjs, -är det mindre vanligt ute i Europa?
 
  • Gilla
Ahan7554
  • Laddar…
Hej alla! Spröjs verkar vara lika vanligt i Polen som här hemma i Sverige. Det kan dock vara lite mera omständigt att förklara hur man vill ha spröjsen på sina fönster.
Om man inte är ute efter ett passivfönster så finns det ju andra fönster med veka-profiler. Perfectline, Swingline osv...
Det som gör att jag har fastnat lite extra för Drutex är att dom gör allting själva.Allt utom glaset då... Tycker att det känns tryggare så. Dessutom har jag sett dom i verkligheten.
Nedan ett prisexempel jag har fått på Drutex Iglo 5 Classic 3-glas.
1300*1400 Fasta *5
1300*1400 Dreh/kipp *3
1800*1400 Fasta *1
1000*1400 Fasta *1
650*2100 Fasta *1
1100*1300 Dreh/kipp *1
2100*800 Balkongdörr med lås och säkerhetsglas. Öppnas från insidan *2
2100*800 Balkongdörr fullglas öppnas från utsidan med lås och säkerhetsglas *1
Silverhandtag på alla enheter som öppnas.
Pris ink. polsk moms 9600 PLN=20542 KR
Utan lull-lull så som silverhandtag och säkerhetsglas så hamnar vi i runda slängar på 17500 kr.

Ett annat exempeln är från en firma som heter Darek.
Samma mått och antal fönster med med deras fönster Vital 7000 lux, samma u-värde som Drutex.
Fönster och montage skulle bli 2130 Euro för fönstren + 1780 Euro för montaget..
Totalt 34600 kr. Behöver jag säga att det är ganska billigt?
 
  • Gilla
soheil1 och 1 till
  • Laddar…
Sådana priser gör det värt att anstränga sig!
 
Sådana priser får mig att överväga att ersätta fasaden med glasväggar! :)
 
Drutex-fönster har dåligt rykte i Polen och ses som ett alternativ till objekt, miljonprogram, höghus osv. De konkurrerar främst med priset. Jag förstår inte erikthuressons fascination för deras fönster. Har erikthuresson sett andra PVC-fönster förutom Drutex?

Helt ärlig kommentar, då undertecknad varken är återförsäljare inom fönsterbranschen eller har några andra kopplingar till den.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Jag själv har helt nyligen lagt om spår från Alu/Trä-fönster från svenska premiumtillverkare till PVC, och mitt viktigaste kriterium har blivit att fönstret är det jag kallar "Gediget". Tyvärr ett vagt kriterium med lågt instruktionsvärde...

Jag är inte nödvändigtvis ute efter ett passiv-fönster (kåken är från 1927) men tycker Veka Alphaline 90 profiler verkar svara upp och vara "Gediget".
Kanske det finns liknande profiler som är bra?
Har absolut ingenting emot en lite mer "Traditionell" framtoning heller. så alla tips tas tacksamt emot!
 
Funderar också på http://www.veka.de/homepage/divers/de/alphaline90md.htm. Jag har fått intrycket att de är stabila och har bra U-värde.

Är de någon som använder dem i kombination med lågenergiglas? Problem med kondens? Bör man använda "självrengörande" glas för att reducera mängden kondens?

Är även på jakt efter en balkongdörr. Upplevs de stabila?
 
Erik Vilket företag handlade du av och gick det bra?
frakt?

//Patrik
 
Myrrdin skrev:
Sådana priser gör det värt att anstränga sig!
Hej på er, jag hoppar in här efter att ha läst er diskussion.....Hur har det blivit för er med Drutex eller Darik fönstren? tacksam för svar. Mvh Olle
 
Jag är också nyfiken på det här med PVC fönstrern, hur har det gått?
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.