Hej, jag är intresserad av en lägenhet, dock har jag inte en aning om vad det kan tänkas kosta att flytta köket, vilket är lite A & O i mina beräkningar.

Lägenheten ifråga ligger på söder i stockholm och det är ett sekelskifteshus på en trappa. Jag antar att det ligger betong under trägolven. Så är det möljigt att få en uppfattning om vad en flytt likt denna kan kosta? Jag förstår givetvis att husets konstruktion spelar in. Det ska tydligen vara ok att flytta köket till den platsen som jag vill.
Jag bifogar en planritning som kanske kan ge en uppfattning.

Mvh
 
  • Skärmavbild 2012-03-29 kl. 00.50.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att du inte menar det senaste sekelskiftet utan 1900;)

Hur säker på att det är ett bjälklag av betong är du? Jag skulle gissa på trä...
 
Jag skulle oxå gissa trä.

Det stora problemet som jag ser dú ska göra med avloppet. Risken finns att du inte kommer få tillräcklig lutning på det om du placerar köket där. Kan du inte ha köket mot väggen mot WC?

lite OT: Nu blir jag lite nostalgisk och tänker på mina tidiga lägenhetsombyggningar :)
 
En annan sak som kan komplicera det är ventilationen, dvs köksfläkten.
Den där ombyggnaden ser inte direkt enkel ut, enklare vore kanske att ta ner lite av innerväggen så det blir större öppning mellan befintligt kök och vardagsrum, det borde ge rummen en helt annan karaktär.

/Kent
 
Tack,
börjar nu förstå att det är lite svårare än att endast 'flytta'. Vad innebär egentligen 'bjälklag av trä'. Jag trodde att man tog upp det som låg under golvet.

Av bilderna att döma verkar det vara kolfliter, tyvärr så ventilationen blir ett mindre problem. Hmm. klurigt detta, jag ville ju ha mitt sovrum där köket är nu.
 
T
Gissar lite till. Den bärande delen i bjälklaget är sannolikt bestående av riktigt grova träbalkar. Dessa går sedan sannolikt från vänster till höger i din ritning. Eller tvärt om;) Och det är här du kommer att stöta på problem om du vill dra rör från ditt befintliga kök till din önskade placering. Hade varit lättare om balkarna legat på andra hållet, men tror som sagt var inte att så är fallet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.