Nyfiken på hur priser ser ut och hur lätt det är att lägga ett plåttak själv. Finns det smidiga färdiga tak där allt jag behöver ingår och det är lätt att lägga inget behov av plåtslagare?

Har bara byggt traditionellt tak med råspont, läkt och betongpannor tidigare.

Taket är i så fall ett pulpettak i en enda vinkel ca 16grader och ca 200kvm.
Det jag jämför är hur kostnaden skiljer mellan tummen och pekfingret
plåt vs betongpannor.

Tänker mig några enkla av denna typ

http://www.plannja.com/templates/Page2C____36217.aspx

trend_15_300mm_med-rilla_WEBB.jpg
pannplat_rilla.jpg
 
Redigerat:
Har du skorsten eller annat som gör att du måste bocka och klippa eller är det bara platt tak?


Antingen provar du att göra "finliret" själv eller så lägger du allt stort och tar in plåtis för "finliret"
 
sir_daniel skrev:
Har du skorsten eller annat som gör att du måste bocka och klippa eller är det bara platt tak?


Antingen provar du att göra "finliret" själv eller så lägger du allt stort och tar in plåtis för "finliret"
Blir in och ut för FTX, avloppsluftning, köksfläkt och en skorsten i plåt. Så det är en del genomföringar och det måste ju vara bra gjort. Men det kanske finns färdiga lösningar?

Hur gör man avslut vid takfot och taknock eller vad man ska kalla det på ett pulpettak?
 
Mikael_L
Du har säkert set Plannja modern också? Den funderade vi lite på.

Det allra billigaste taket du kan lägga är ett med tvåkupiga standard betongpannor.
Benders ligger bra till i prisligan. Benders Palema 60kr/kvm, sist jag kollade.
Hittar man billig takpapp kan det konkurrera i prisligan, iom att man slipper bär och ströläkt.

Byggmax plåttak i folietunn plåt kostar nästan dubbelt upp mot Benders Palema. Går man på Plannjas tak blir det väl 3-4 ggr så dyrt som betongpannorna.

Genomföringar och vinklar är väl det enda som är knepigt att göra, oavsett vilket tak man lägger.
Men plåtfirmor brukar tillverka de huvar och grejer man behöver om man sen vill sätta upp dom själv.

Kan du inte dra FTX in och ut genom väggen då?
 
Mikael_L skrev:
Du har säkert set Plannja modern också? Den funderade vi lite på.

Det allra billigaste taket du kan lägga är ett med tvåkupiga standard betongpannor.
Benders ligger bra till i prisligan. Benders Palema 60kr/kvm, sist jag kollade.
Hittar man billig takpapp kan det konkurrera i prisligan, iom att man slipper bär och ströläkt.

Byggmax plåttak i folietunn plåt kostar nästan dubbelt upp mot Benders Palema. Går man på Plannjas tak blir det väl 3-4 ggr så dyrt som betongpannorna.

Genomföringar och vinklar är väl det enda som är knepigt att göra, oavsett vilket tak man lägger.
Men plåtfirmor brukar tillverka de huvar och grejer man behöver om man sen vill sätta upp dom själv.

Kan du inte dra FTX in och ut genom väggen då?
Jag släppte plåttaksideerna redan när du sa Byggmax dubbelt så dyrt som betongpannor. Nu vid 3-4gånger så dyrt jämfört med lite kvalitet så är det helt rensat ur min skalle :eek:

Det får bli lite mera takvinkel och betongpannor i så fall.

Visst kan FTXen gå ut genom en vägg men jag gillar att det blir rent och snyggt och gärna samlat på taket där det inte fångar blicken lika mycket.
 
Mikael_L
Du kan ju gärna kolla priserna själv. Jag har nämligen fel :eek:
Jag hade för mig att byggmax billigaste plåttak gick på nästan 100:-/kvm, men det låg på "bara" 75:-/kvm. Men då är det den vanliga korrugerade "industritaks"-plåten. Dessutom bara 0,4mm tjock = lätt att buckla.

Vi valde Benders carisma, för att göra något lite roligare med taket.
Jag kikade även på Plannja modern, och nu har dom kommit med ytterligare några nya profiler, den du länkade till, bl.a.
Jag kikade också på www.falsat.se som i alla fall då, för ett par år sedan, låg otroligt bra till i pris.
 
Mikael_L skrev:
Du kan ju gärna kolla priserna själv. Jag har nämligen fel :eek:
Jag hade för mig att byggmax billigaste plåttak gick på nästan 100:-/kvm, men det låg på "bara" 75:-/kvm. Men då är det den vanliga korrugerade "industritaks"-plåten. Dessutom bara 0,4mm tjock = lätt att buckla.

Vi valde Benders carisma, för att göra något lite roligare med taket.
Jag kikade även på Plannja modern, och nu har dom kommit med ytterligare några nya profiler, den du länkade till, bl.a.
Jag kikade också på www.falsat.se som i alla fall då, för ett par år sedan, låg otroligt bra till i pris.
Hittade denna men jag vet inte om man kan lita på den.
Vad kostar olika typer av tak?

Antagligen har du redan bestämt dig för en typ av tak på ett tidigt stadium men det kan ändå vara värt att jämföra priser för olika typer av tak för att få en överblick. Olika tak kostar olika mycket, och med högre pris kommer oftast också längre livslängd och bättre isolerande egenskaper, även utseende spelar en stor roll. Är ett estetiskt tilltalande nytt tak viktigt kan du räkna med en högre kostnad. Hör med en takläggare eller leverantörer av takmaterial om du behöver råd inför just ditt takbyte.
Här är grovt uppskattat pris per kvadratmeter för olika typer av nytt tak. Kostnad och storlek på tak hänger också ihop, ju större tak desto lägre pris per kvadratmeter brukar gälla. Priserna gäller material av normalkvalitet och enbart materialkostnaden, alltså inte eventuell arbetskostnad. Priset är angivet i kr/m2.
Plåttak________________70 – 150 kr
Betongpannor______100 – 140 kr
Lertegelpannor_____130 – 200 kr
Papptak_______________50 – 100 kr
Shingel________________90 – 140 kr
Sedumtak_____________500 – 600 kr
På denna materialkostnad för olika typer av nytt tak behövs även ytterligare material, rännor, underlagspapp, läkt med mera. Räkna därför med ytterligare 50-100 kr/kvadratmeter i ren materialkostnad
Benders carisma var trevlig. Ger ett lite trevligare och modernare utseende.
Hur ser priset ut mot deras standard betongpanna Bender Palema 2-kupig? Hur var kvalitet nu? Läste lite gamla trådar om att de var svåra att lägga och sköra.
 
Mikael_L
Ja kliver man mitt på en panna så spricker den med ganska stor sannolikhet. Jag har givetvis testat på några pannor. :) Man ska kliva i framkant.
 
Mikael_L
Priset är angivet i kr/m2.
Plåttak________________70 – 150 kr
Betongpannor______100 – 140 kr
Lertegelpannor_____130 – 200 kr
Papptak_______________50 – 100 kr
Shingel________________90 – 140 kr
Sedumtak_____________500 – 600 kr
Ja du.
Vem hittar shingel för 90:- ?
Plåttak för 70:-

Och carisma gick på under 100:-/kvm om jag inte minns fel (nockpannor oräknat), jag kan kolla i ikväll, eller någon annan kväll senare i år. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.