Hej,

blev smått chockad när jag kollade på vårt försäkringsbesked idag. Jag insåg att Länsförsäkringar höjt vår premie med ca. 30% sedan ifjol.

Jag ringde upp LF som hävdade att de gjort en premiehöjning för alla sina villahemförsäkringskunder på motsvarande belopp.

Det som gör mig än mer irriterad än själva höjningen är att det känns som att de försökte blåsa mig genom att inte upplysa om att det hade skett en höjning utan bara specificerade det nya beloppet i försäkringsbeskedet.

Nu undrar jag givetvis om någon mer än jag råkat ut för denna höjning.
 
De har väl plockat bort diverse rabatter och ville att man skulle specificera om man hade larm, brandskydd etc?
 
Nej, det TS beskriver hände mig för ett par år sedan med en bilförsäkring, höjdes från 4600 till nästan 7000. Fick bara ett vanligt försäkringsbrev med villkor och omfattning samt summan av de olika delarna av försäkringen. Bytte då till annat försäkringsbolag (sjönk till 3700:) och lade när mina andra försäkringar skulle förnyas i ett och samma bolag. Bolaget i fråga som höjde hade jag haft sedan jag skaffade bil första gången (1986) - blev sedan uppringt ett flertal gånger då de ville ha mig som kund igen, men jag tackade då nej.
 
Det som NetNut beskriver hände även oss. Vi lade då över alla våra försäkringar i ett annat bolag, sedan dess har vi blivit uppvaktade av det "gamla" bolaget några gånger men tackat nej till deras inviter. Det verkar som att man måste hålla koll på premierna, troligen agerar alla bolag på samma sätt.
 
Snailman
NetNut skrev:
Nej, det TS beskriver hände mig för ett par år sedan med en bilförsäkring, höjdes från 4600 till nästan 7000. Fick bara ett vanligt försäkringsbrev med villkor och omfattning samt summan av de olika delarna av försäkringen. Bytte då till annat försäkringsbolag (sjönk till 3700:) och lade när mina andra försäkringar skulle förnyas i ett och samma bolag. Bolaget i fråga som höjde hade jag haft sedan jag skaffade bil första gången (1986) - blev sedan uppringt ett flertal gånger då de ville ha mig som kund igen, men jag tackade då nej.
Hände mig med folksam, de dubblade försäkringen, ringde dem och frågade om tryckfelsnisse varit framme? nej, de hade tydligen haft dålig skadeutveckling...
- vad rör det mig tyckte jag, och bytte till ett annat bolag, kanske kostade nån hundring mera än vad det gjort tidigare men ingen dubblering...
 
TryggHansa gjorde samma för mej, höjde villaförsäkringen med 1500:- ringde då och frågade varför, svaret var att deras kostnader hade ökat för villor. Efter att ha kollat runt bland de andra bolagen så ringde jag tillbaks till dem och gav dem en chans att vara med. Summa blev att de faktiskt sänkte premien... Lite märkligt kan man ju tycka men jag blev nöjd.

Försäkringsbolag är i mina ögon ena riktiga skojare, första året får man bra premie, som sedan höjs ordentligt. Har hänt många gånger och kommer förmodligen att hända igen.
 
Korvgubbe
Försäkringar, och en hel del annat, borde man egentligen se över en gång om året. Det tar oftast inte så mycket tid och har man ett konkret erbjudande från en konkurrent så går det oftast att göra en hel del på det tidigare så orubbliga ursprungspriset.
 
Sådär går det väl till hela tiden, nu senast fick jag en 50% höjning.
Efter att fått ett bättre bud nån annanstans så sänkte "mitt" bolag till ca 10% höjning och det tog jag.
Men så där gör ju alla bolag så det är ingen ide att bli upprörd, man får helt enkelt kolla runt och förhandla ofta. Har bytt många gånger och bäst priser har man oftast när man är ny kund.
 
Ville_Vessla skrev:
Sådär går det väl till hela tiden, nu senast fick jag en 50% höjning.
Efter att fått ett bättre bud nån annanstans så sänkte "mitt" bolag till ca 10% höjning och det tog jag.
Men så där gör ju alla bolag så det är ingen ide att bli upprörd, man får helt enkelt kolla runt och förhandla ofta. Har bytt många gånger och bäst priser har man oftast när man är ny kund.
Är inte det ganska orationellt?
Du lär ju bolaget att det lönar sig att höja!
10% är inte fy skam att öka sina intäkter med utan att produkten har förbättrats, bara genom att skriva en ny siffra på inbetalningskortet.

Det rätta borde väl vara att byta bolag, så bluffbolaget får sig en näsbränna :mad:
 
KnockOnWood skrev:
Är inte det ganska orationellt?
Du lär ju bolaget att det lönar sig att höja!
10% är inte fy skam att öka sina intäkter med utan att produkten har förbättrats, bara genom att skriva en ny siffra på inbetalningskortet.

Det rätta borde väl vara att byta bolag, så bluffbolaget får sig en näsbränna :mad:
Dom var billigast ändå, dom matchade alltså mitt andra bud.
Hade jag bytt bolag hade det blivit dyrare.
 
KnockOnWood skrev:
Är inte det ganska orationellt?
Du lär ju bolaget att det lönar sig att höja!
10% är inte fy skam att öka sina intäkter med utan att produkten har förbättrats, bara genom att skriva en ny siffra på inbetalningskortet.

Det rätta borde väl vara att byta bolag, så bluffbolaget får sig en näsbränna :mad:
Men om man väljer ett dyrare alternativ för att visa sitt nuvarande bolag, som fortfarande är billigast, att de inte får höja premien... visar man då inte för det nya bolaget att det är ok att ha samma produkt till ett högre pris? Vinst rakt in så att säga.
 
jaso skrev:
Men om man väljer ett dyrare alternativ för att visa sitt nuvarande bolag, som fortfarande är billigast, att de inte får höja premien... visar man då inte för det nya bolaget att det är ok att ha samma produkt till ett högre pris? Vinst rakt in så att säga.
Nja, TS säger att det ursprungliga försäkringsbolaget matchade den nya offerten, så jag undrar om den var billigare ändå.

Men om ett försäkringsbolag försöker sig på en tokhöjning av premien tycker jag att de förtjänar en ordentlig näsbränna (=förlust av en kund).
Att de direkt sänkte premien visar ju att de höll på med bondfångeri.

Vi skall inte behöva vakta dem som bandhundar för att de inte skall försöka sig på sådana rövare. Sådana företag orkar jag inte med! Kasta dem åt vargarna!
 
Nu är ju inte jag TS men jag antar det är mig du hänvisar till.
Argumentet mitt ursprungliga bolag hade till höjningen var att min "ny-kund"-rabatt gått ut.
Om detta nämndes inget vid tecknandet(men jag misstänkte ju nåt sånt eftersom dom var tokbilliga).
Tycker inte alls dom ska kastas till hundarna, snarare utnyttjar man bolagens önskan till nya kunder, ofta finns det nån som vill öka sin marknadsandel på nåt område, sedan byter man när dom är nöjda och höjer priserna. Ska man bojkotta "bluffbolagen" kvarstår väl endast dom som har konstant höga priser och kunder som aldrig byter bolag. Lägga ner nån timme per år på försäkringarna ger ofta hög timpenning.
 
Tycker det är svårt att "nollställa" försäkringar mellan olika bolag och därmed få en bild över vad man får för premien om vill byta. Det jag dock har gjort under nångra år är att se till att förfallodatum är samma på alla försäkringar vilket gör det lätt att flytta över rubbet på en gång om dom skulle fulhöja.
 
Försäkringsbolag fick gärna vara tydligare hur mycket de höjt premien med.
Bara att de skriver premie i år = xxxx kr, premie förgående år xxxx kr.
Nu smusslas det istället och man får kolla gamla räkningar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.