Vad brukar en kreditiv-ränta ligga på relativt den vanliga bolåneräntan i normalfall? Är det typ 1,5% över eller ännu mer?
 
Nanny Fine
Ligger inte kreditiv med blancoränta? I så fall omkring 6,5%.....
 
Vår kreditivränta, efter förhandling, när vi byggde nytt var en bra bit under den rörliga 3-månaders räntan och tydligen allt för bra för när vi omvandlade lånet så fick vi sämre rabatt trots att vi fortsatt med samma rörliga ränta. Så jag ska inte påstå att jag kan säga något säkert hur det fungerar idag, men en ränta på 6,5 % låter väldigt högt och jag har fått uppfattningen att en normal kreditivränta ligger kring den rörliga 3-månaders räntan men det kanske är en förhandlingsfråga.
 
Våran ligger på ca 5% idag + 0,25% kontraktsränta. Vi har byggt under lång tid och har haft samma kreditiv sedan 2008, tror att räntan alltid har legat ca 1% högre än 3-mådadsräntan.
 
Nanny Fine
Jag jobbar inte på bank, så jag har ingen aning.... har bara alltid trott att kreditiv låg utan säkerhet och därmed med en högre ränta.... Har du haft en ränta under 3-månadersräntan som ju är en bottenlåneränta så har du ju det och jag debatterar inte emot..... :-o

Låter ju bara alldeles fantastiskt bra, att du lyckades få en ränta på ett lån utan säkerhet som är lägre än på ett lån med säkerhet.. :-D
 
Jag har 5,3% och 0,14 I kreditavgift hos Swedbank på 5,3 milj kr. Taget i början av januari i år. Kollade med SEB och skulle få samma villkor som jag slutligen fick hos Swedbank.
 
Såg nu att min kreditivränta sjunkit till 5,05%
 
Nanny Fine skrev:
Jag jobbar inte på bank, så jag har ingen aning.... har bara alltid trott att kreditiv låg utan säkerhet och därmed med en högre ränta.... Har du haft en ränta under 3-månadersräntan som ju är en bottenlåneränta så har du ju det och jag debatterar inte emot..... :-o

Låter ju bara alldeles fantastiskt bra, att du lyckades få en ränta på ett lån utan säkerhet som är lägre än på ett lån med säkerhet.. :-D
Ja i efterhand så inser jag att vi fick väldigt bra villkor. Men till historien hör att vi hade en halvtaskig ränta i början men efter att ha nämnt räntan för en bekant som jobbade på Swedbank och fått skäll för att vi hade för dåliga villkor så kollade jag en gång till med Swedbank. Dom stod på sig och hävdade att deras villkor var bra och det fanns inget att göra så jag kontaktade en annan bank som erbjöd oss en ränta som var 1% lägre om vi flyttade kreditivet till dom. Så efter att ha lämnat ett ultimatum till vår bankman att om de inte gav oss bättre villkor än det erbjudandet så flyttar vi lånet så fick vi plötsligt mer än en 1% sänkning.

Det visar bara hur mycket det går att göra om man bara tar sig tid och jämför olika alternativ och förhandlar om villkoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.