All plåt på boningshuset och garaget ser mer eller mindre ut som på bilden. Hur snyggar jag bäst till dessa. Det ska se vettigt ut och hålla så länge som möjligt. Tack på förhand.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1332861843.385721.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hassehasse
  • Laddar…
Raptor50 skrev:
Mitt förslag är att ta det lugnt och fint och bara byta dom eftersom man har pengar till det.. Dom kostar inte så mycket så jag skulle orkat att börja skrapa, slipa och målat på nytt..
[länk]
Håller med, lite vana med plåtsaxen och en falstång så är det ett ganska enkelt ingrepp. Knappt värt att skrapa och måla för att se det krackelerat om något år.
Jag kastade alla våra grå-dassiga för att byta mot nytt - Bäst att planera lite så man får så lite spill som möjligt. 2 meters bitar är inte helt optimalt om man har 120cm breda bleck.
 
Jag förstår och håller med. Men om vi bortser från fönsterblecken? All plåt på huset, som inte finns i färdiga profiler såsom mina vindskivor, runt skorsten, över uterummet och "vattbrädorna" runt hela mitt platta 60m2 garage. Hur gör jag för att få dessa snyggast i svart?
Med vänlig hälsning, Björn.
 
S
du beställer från plåslagare
 
  • Gilla
Per Alwarzon
  • Laddar…
L
Menar ni att ni hellre byter än målar? Varför skulle inte färgen sitta kvar?
 
Om du absolut vill måla för att försöka att spara pengar på det, så måste all plåt slipas för att någon ny färg skall få fäste för att sitta länge.
Om det är något av den gamla färgen kvar, så ville jag rekommendera att ta silicon tvätt för att få bort all gammal plast skit som eventuellt skulle sitta kvar, och köpa en lack burk och sprutat med.. Målat vet jag inte om jag skulle ha gjord.
Det finnas nog säkert andra lösningar om du vill måla.. Men tror inte det är mer hållbart..
Men jag är inte felfri, så det kan vara andra som har andra ideer..
 
Jag har ett garage som är klätt i korrugerad plåt och som såg ut så där på vissa ställen.
Jag skrapade och slipade all plåt där färgen satt dåligt och gjorde test med packtejp som fick sitta några timmar innan jag ryckte bort den för att se att färgen satt bra.
Målade sen med Beckers plåtfasadfärg och det var 4 år sen och det sitter bra än idag förutom på norrsidan där det var massor av buskar så vi fuskade med underarbetet.
http://www.beckers.se/Utomhus/Vara-Produkter/Metall/Platfasadfarg/
 
Jag förstår inte diskussionen här. Det är inget fel på blecken. Det är färgen som släppt på grund av fmålning på för ny plåt med dåligt fäste som följd. Plåten måste först rengöras, sedan betas, före målning. Antingen genom att vänta ett år före målning eller beta plåten med syra (saltsyra, svavelsyra, fosforsyra, citronsyra). Mina bleck är målade med linoljefärg för 15-20 år sedan och färgen sitter kvar. Man skall då samtidigt kontrollera spikar och täta falsen mellan bleckfals och instick i träkarm med t ex Silpruf. Kolla med färghandeln.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
S
det är faktiskt en fin plåt som sitter där. jag skulle tagit plastspackel och skrapat bort det lösa.
rengjort och sedan grundat och färdig målat.
 
  • Gilla
Bodda123 och 1 till
  • Laddar…
För att vara säker på bra resultat hade jag nog tagit bort all färg innan jag betat plåten för att undvika framtida färgsläpp, grundat (eventuellt med rostskyddsfärg/zinkfärg - rätta mig om jag har fel) och sedan valfri färg av bra kvalitet.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
S
går att luckra upp färgen me lite fin thinner eller liknade.

själv gjorde jag rent med ättiksprit och sedan målade. sitter fast efter tio år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.