Jag står i begrepp att bygga ut huset en smula (1,80*7m) och jag behöver hjälp med några frågor.

Huset står på krypgrund ovanpå berg och jag hade tänkt bygga ut på samma sätt.
Golvreglar tänkte jag ha 220*45 cc60 och sedan 22*600*1800 spångolv på det.
Kommentarer på det? Hur tjock isolering bör jag ha i golvet? Räcker 120+95mm?

Väggarna blir 145*45 med liggande 45*45 på insidan, plast mellan reglarna och vindpapp utanpå 145:an Kommentarer?

Läkten blir antingen 22*145 eller 22*170 med hattlock. Kommentarer?

Nu till största problemet. Hur gör jag med taket. Det är tänkt att bli ett hederligt sadeltak i vinkel mot det gamla taket. Minsta takvinkel 14grader då det ska ligga tegel på.
 
Vad blir spännvidden på golvreglarna?

120+95 låter bra, nya hus har 300 under plattan.

Spångolv är ju vanligt, men vad ska ni ha sen?

Jag bygger ut nu ch kör 170+45 med plasten innaför 45:an, men 145 funkar ju också.

Vad är problemet med taket? Ska det ha samma nockhöjd som det befintliga huset eller ligga lägre?
 
Spännvidden på golvreglarna blir 1,80
Ovanpå spångolvet blir det klickgolv i delen som ska vara vardagsrum och plastmatta i delen som blir hall.

Problemet med taket är just dimensioneringen. Det blir lägre än nuvarande nock.
Ska jag lägga reglar ut från huset och sedan ställa takstolarna på dem i längsled?
Utan reglar under så blir ju spännvidden 7 meters frihäng på 2 takstolar. Övriga vilar ju på befintliga takstolarna.
Hoppas jag är begriplig.
 
Med spännvidd på 1,8 så är ju 220*45 överdimensionerat rejält men kan förstå om du tar det för att få plats med isolering.

Men sen kan man göra som du säger att bara ha en limträbalk i nock som takreglarna vilar på och i ändarna ha stolpar.

Sen en fråga. Varför bara 1,8 meter brett?

Denna takstol kan du ha upp till 12 meter spännvidd.
 
  • V-0312-T87-L.jpg
huggan skrev:
Med spännvidd på 1,8 så är ju 220*45 överdimensionerat rejält men kan förstå om du tar det för att få plats med isolering.
Visst är det överdimensionerat, men det är isoleringen som avgör.

huggan skrev:
Sen en fråga. Varför bara 1,8 meter brett?
Planlösningen i huset nu är skit. (Föredetta sommarstuga) Vardagsrummet har inte en enda vägg att möblera mot, dörrar, kamin, inbyggda garderober och en hel vägg som består av fönster från golv till tak. Man kommer direkt in i köket från ytterdörren. Så när vi ändå bygger en hall så drar vi ut bygget och förlänger vardagsrummet samtidigt.

huggan skrev:
Denna takstol kan du ha upp till 12 meter spännvidd.
Tanken var att bygga egna takstolar. Nu när jag funderat så är det bara en takstol som kommer ha 7m spännvidd. Yttersta takstolen vilar ju på ytterväggen. Och takstol nr 3 kommer ju ligga uppe på nuvarande tak
 
Har ni tips på vilka dimensioner jag bör ha på takstolarna? Tänkte snickra till dom själv.
 
220*45
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.