Hej, köpte nya däck idag av märket Sebring, (nåt budgetmärke från Goodyear som jag fattat) men förstår inte om de har en rotationsriktning eller inte. Det står inte uttryckligen nåt om riktning, det står bara outside på utsidan av alla däck, och alla däck ser likadana ut.
Har däckverkstan gett mig 4st högerdäck?
Det som får mig att fundera är denna lilla bilsymbolen, markerar den riktningen eller är det bara att montera dem?

Bifogar bild på symbol och däckmönster. Tacksam för hjälp :)
 
  • IMAG0346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom har rotationsriktning, det ser du på att dom är assymetriska.
Däremot finns det inga höger/vänsterdäck då det beror på hur man monterar dom på fälgen (man kan mao få ex. fyra vänsterdäck om man monterar alla däck likadant, men det där har din lokale däckhandlare koll på;) )
 
Redigerat:
Det står ju outside på utsidan av allihopa, men mittenmöstret verkar ju hamna åt fel håll på däcken jag ska ha på vänster sida. Och bilsymbolen, vad menas med den?
På vänsterdäcken tycks bilen bli vänds så den åker bakåt.

Eller rättare sagt, ska jag montera dem eller åka tillbaka och få två nya? :)
 
Läste igår att rullriktning markeras av en pil. Finns ingen pil så finns inge rullriktning.
 
Men vad fasen menas med bilsymbolen då? :D
 
Tveksamt om det är rotationsriktning på dom däcken.
Däck som har någon typ av V-mönster har alltid rotationsriktning utmärkt av en pil.
Bilsymbolen på däcket skulle jag tro är för att markera med krita när du skiftar hjul var dom satt, istf att skriva VF, HB osv.
 
Här hittade jag info till dig.

http://bodykit.jetshop.se/dack--falg/dack--falgfakta-dackbibeln-c-225-1.aspx

Assymetriskt mönstrade däck, har ofta bredare klackar mot utsidan för ökad stabilitet vid kraftig kurvtagning, markerade med “outside”. Det innebär även däckets mönster roterar åt olika håll på bilens olika sidor, ganska förvirrande. Exempel på sådana däck är tex Vredestein ULTRAC SESSANTA. Dessa däck monteras med beteckningen "outside" utåt.
 
Du kan nog räkna med att bilden på däcket ska överensstämma med bilen om du tittar på den från sidan(från det hållet du fotat däcket), om du förstår vad jag menar.

I övrigt så har vad jag vet ALLA däck som är assymetriska en given rotationsriktning
 
Vidare skulle jag vilja påstå att det nedersta däcket ska rulla åt vänster i bilden då vattnet kommer pressas utåt och inte in i däcket
 
Nu säger ni emot varandra här ju :)
Pappskallen, förstod tyvärr inte riktigt. Bilden på däckmönstret är tagen med utsidan av fälgen uppåt, det står även "outside" på den sidan.

Är det lättare att reda ut detta om jag ta nån mer bild ur annan vinkel eller nåt?
Jag kan även åka tillbaka till däckfirman imorgon men har en bit att åka så slipper gärna det, tycker även det är lite pinsamt ;)
 
Om det står outside på alla däck och det är utsidan så har verkstan monterat dom rätt på fälgen och du kan montera däcken var du vill på bilen. Finns det en pil på däcket, se till att du kör mest åt det håll som får däcken att snurra som pilen pekar.....
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
bilden på bilen har inget med rotationsriktning att göra, den visar att däcket passar som styr & drivdäck oavsett drivning.

skickat från fickan
 
Som sagt så länge "outside" är på utsidan är det rätt, alla spekulationer om rotationsriktning kan du lägga åt sidan.
 
Tack för alla svar, monterade däcken idag så nu har man det gjort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.