5 660 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Vad kallas grundläggningssätt med "krans av lecablock"?
Sida 1 av 2
Asfalt i sig i mjuk, men i detta fall ligger den på ett mycket kompakt bärlager av samkross. Finns inga som helst sättningar i asfalten och den är ordenligt mycket körd på med bil, så mer än vad den har sjunkit (om något överhuvudtaget) lär den inte sjunka mer.SBH skrev:
Så det enda "mjuka" mellan bärlagret av samkross och kransen av lecablock skulle ju vara ett lager asfalt. Tror du det skulle vara så illa? Känns dumt att ta bort det fina lagret asfalt, då den ju håller regnvattnet borta från bärlagret.
Hur menar du med gjuten balk? Menar du att jag borde ersätta lecablocken av en helgjuten armerad betongsula? Det är klart att då blir ju viktfördelningen en aning bättre, med mindre risk för sättningar.SBH skrev:
O andra sidan hamnar det naturligtvis en syll på lecablocken så den fördelar ju tyngden i sig. Men visst skulle en helgjuten sula bli stabilare.
Undrar om det behöver förankras egentligen. Känns som att det borde sitta rejält om man gjuter direkt på asfalten.
det blir inte bra att gjuta direkt på asfalten.
antingen balk(betong balk är allt relativt smalt)
syllen är ju mjuk den också. (du fär mjuk asfalt. sen block, och en mjuk syll.)
hade du byggt en altan så hade jag också byggt på asfalten.
men nu bygger du ett garage och det blir mycke kraft som skall mötas mellan lecablock och asfalten
antingen balk(betong balk är allt relativt smalt)
syllen är ju mjuk den också. (du fär mjuk asfalt. sen block, och en mjuk syll.)
hade du byggt en altan så hade jag också byggt på asfalten.
men nu bygger du ett garage och det blir mycke kraft som skall mötas mellan lecablock och asfalten
Asfalt känns inget bra. Den är i grunden rätt mjuk, blir väldigt mjuk om det blir väldigt varmt.
Vid konstant belastning har man ingen aning om hur den uppför sig över tid.
Jag skulle nog inte vilja grundlägga något på asfalt, om det nu inte är något ganska tillfälligt och oskadligt.
Vid konstant belastning har man ingen aning om hur den uppför sig över tid.
Jag skulle nog inte vilja grundlägga något på asfalt, om det nu inte är något ganska tillfälligt och oskadligt.
Men det enda att göra då är väl att ta hål i asfalten för plintar cc1200mm, sedan gräva ner en bit i samkrossen och gjuta plintar. Och då skulle ju stommen vila på plintar istället, som ju är gjutna rätt i/på samkrossen.
Frågan är då vilket som är mer stabilt.
1. Att hela garaget vilar på plintar som sitter cc1200mm, men är gjutna i/på samkross.
eller
2. Att hela garaget vilar på en krans av lecablock som är gjutna direkt på asfalten längs hela fasadens omkrets.
Plintarna har ju ett "hårdare" underlag men sitter glesare, med cc1200mm. Medan lecablock-kransen får ett "mjukare" underlag i och med att de vilar på asfalten, men har bättre tyngdfördelning i och med att kransen löper längs hela fasaden.
Frågan är då vilket som är mest stabilt.
Får ju säga att inget av dessa känns lika stabilt som platta på mark. Men platta på mark är helt otänktbart i detta fall (ekonomiskt).
Att ta bort fin asfalt som golv i garaget och ersätta med platta på mark till en kostnad av kanske 50.000kr kommer inte på fråga i detta fall.
Så det måste bli en betydligt billigare lösning där man kan utnyttja den befintliga asfalten till golv i garaget. Kan även tillägga att det blir ett kallgarage, så det behövs ingen isolering i golv.
Frågan är då vilket som är mer stabilt.
1. Att hela garaget vilar på plintar som sitter cc1200mm, men är gjutna i/på samkross.
eller
2. Att hela garaget vilar på en krans av lecablock som är gjutna direkt på asfalten längs hela fasadens omkrets.
Plintarna har ju ett "hårdare" underlag men sitter glesare, med cc1200mm. Medan lecablock-kransen får ett "mjukare" underlag i och med att de vilar på asfalten, men har bättre tyngdfördelning i och med att kransen löper längs hela fasaden.
Frågan är då vilket som är mest stabilt.
Får ju säga att inget av dessa känns lika stabilt som platta på mark. Men platta på mark är helt otänktbart i detta fall (ekonomiskt).
Att ta bort fin asfalt som golv i garaget och ersätta med platta på mark till en kostnad av kanske 50.000kr kommer inte på fråga i detta fall.
Så det måste bli en betydligt billigare lösning där man kan utnyttja den befintliga asfalten till golv i garaget. Kan även tillägga att det blir ett kallgarage, så det behövs ingen isolering i golv.
Jag skulle antingen göra plintar som du föreslår eller så ta bort smala remsor av asfalten (ett LECA-block breda) precis där väggarna ska stå och sen gjuta en "tunn" sula av betong med armeringsjärn i. säg 8-10cm hög och två st 12mm järn.
Eller kanske ev ännu tunnare betong, säg 4-5cm, och armering högt upp i denna och sen sätta första skiftet leca i den blöta betongen.
Kanske kanske, jag vet inte riktigt, men asfalt skulle jag i alla fall ta bort under väggarna (eller plintar).
edit:
Är det riktigt stadig och välpackad mark under behövs det förvisso knappast 12mm armering helller, 10mm kan säkert räcka, för att bara hålla ihop betongen från att spricka.
Eller kanske ev ännu tunnare betong, säg 4-5cm, och armering högt upp i denna och sen sätta första skiftet leca i den blöta betongen.
Kanske kanske, jag vet inte riktigt, men asfalt skulle jag i alla fall ta bort under väggarna (eller plintar).
edit:
Är det riktigt stadig och välpackad mark under behövs det förvisso knappast 12mm armering helller, 10mm kan säkert räcka, för att bara hålla ihop betongen från att spricka.
Redigerat:
Har också funderat på att skära bort asfalten just där kransen skall stå men samtidigt kändes det bättre att låta asfalten vara intakt så fukten hålls borta så mycket som möjligt från samkrossen. Fast det är ju klart att om jag gjuter rätt ner där asfaltremsan har tagits bort så bör betongen täta hyfsat bra mot asfalten, särskilt om jag går över en bit och lutar ut från kransen.
Men visst blir det stabilare att gå "förbi" asfalten och gjuta direkt på bärlagret, det har du ju helt rätt i.
Hur mycket tycker du jag skall gräva ner i bärlagret då? Eller skall jag bara ta bort asfaltremsan och gjuta direkt där bärlagret börjar?
En fördel med detta skulle bli att asfalten, både utvändigt och invändigt räknat från kransen, skulle hålla betongsulan på plats sidleds så det inte kan glida åt något håll.
Men visst blir det stabilare att gå "förbi" asfalten och gjuta direkt på bärlagret, det har du ju helt rätt i.
Hur mycket tycker du jag skall gräva ner i bärlagret då? Eller skall jag bara ta bort asfaltremsan och gjuta direkt där bärlagret börjar?
En fördel med detta skulle bli att asfalten, både utvändigt och invändigt räknat från kransen, skulle hålla betongsulan på plats sidleds så det inte kan glida åt något håll.
Ok, är det så här du menar?
Vad tror du om denna lösning?
(Notera de små klackarna som överlappar asfalten på vardera sida om betongsulan.)
Edit: nu glömde jag att rita in armeringen i betongen. Där är heller ingen syllisolering inritad mellan syll och lecablock, men den skall naturligtvis vara där
Vad tror du om denna lösning?
(Notera de små klackarna som överlappar asfalten på vardera sida om betongsulan.)
Edit: nu glömde jag att rita in armeringen i betongen. Där är heller ingen syllisolering inritad mellan syll och lecablock, men den skall naturligtvis vara där
Redigerat:
Oh ja, det är bara till att ta vinkelslipen med diamantskivan så skär den igenom som om det vore smörSBH skrev:
Det är väl den enklaste biten egentligen. Sedan plockar man upp remsorna och det är precis lika lätt det.
De bör ju skydda lite iallafall då regnvattnet som rinner ner längs fasaden skulle rinna av på asfalten via klackarna, istället för att rinna rätt ner mellan asfalten och sulan. Sen att det inte blir 100% tätt är ju en sak, men de skyddar nog en hel del ändå. Kan ju inte skada tycker jag?