Hejsan.

Har nu haft gamla spröjsade fönster i garaget i tre år i väntan på att bli ett växtskåp och nu skall det äntligen bli av.

Min tanke är att bygga en låda, ca 2 bred, 0.7 meter djup och 0.5 m hög. Sedan låta de gamla fönsterna utgöra sidor och tak. So far so good.
Men jag vill gärna ha lite tips och råd av er erfarna odlare kring vad man skall tänka på från början.


Här är en principskiss i genomskärning:

genomskrningvxtskp2.jpg

-Jag tänkte ca 20 cm jord ovanpå 20 cm lecakulor (eller vad dom heter :D ), plast på insidan. Skall man ha mer eller mindre jord/kulor?

-Sedan tänkte jag bygga in ett dräneringsrör i botten, rätt eller fel?

- Något annat häftigt när man ändå håller på? Typ automatiskt öppnande takfönster, värmeslinga i jordbädden, automatvattning (vi åker bort i upp till 3 veckor på sommaren). Ge gärna förslag på var man hittar sådant eller hur man gör en, för jag har ingen aning om hur t ex automatvattning kan gå till...


All hjälp är välkommen och tack på förhand!

mvh Jonas :cool:
 
Hej,

Kan du inte ha en öppen låda och jord under, så slipper du tänka på dränering?
Om du inte har kontakt med marken så kommer inte maskar och annat gott komma in och lufta jorden.

Det är inte mycket som går att odla i 20cm jord, kryddor kanske. Sedan leca under detta. Jorden kommer bli snustorr.
Ta bort lecakulorna och skaffa en jord med bra struktur istället. I lådor så behöver man all jord man kan få. Mer jord = håller fukten bättre, klarar vintern bättre och det går att plantera fler sorters grönt.

Vad det gäller lite extra lyx som automatisk bevattning och automatiskt öppningsbara fönster så är det ju i mån av tid och pengar bara att köra på.
Men tänk igenom lådans konstruktion ordentligt först så kanske inte så mycket bevattning krävs.

Tekniken för automatisk bevattnings / öppnignsbara fönster är väldigt simpel, och det är ganska billiga lösningar. Kolla tex http://www.willabgarden.se/tillbehor.asp

Mvh

Stefan
 
Har funderat lite mer. Den billigaste automatiska bevattningen blir droppbevattning. 16mm slang med hål i som du sedan leder bort till en fördelare som styrs med en tidsautomatik. Kostar inte många kronor. Slangen = 6-8:-/m sedan lite kopplingar och fördelare. Typ 300:- Timern kostar en del, 500:-. Så säg 1000:- för en enkel installation.

Mvh

Stefan
 
Tackar för bra svar, Stefan.

Skåpet kommer att så på altanen, utanför köksingången. Tanken är väl främst att det skall odlas kryddor och dylikt, kanske en och annan tomatplanta. Således utan kontakt med jord...

Men även om man struntar i leca och bara kör jord, skall man ändå köra med en dräneringsslang i botten? Jag tänkte att det kanske blir mögligt annars...(?)
 
Jonbeee skrev:
Tackar för bra svar, Stefan.

Skåpet kommer att så på altanen, utanför köksingången. Tanken är väl främst att det skall odlas kryddor och dylikt, kanske en och annan tomatplanta. Således utan kontakt med jord...

Men även om man struntar i leca och bara kör jord, skall man ändå köra med en dräneringsslang i botten? Jag tänkte att det kanske blir mögligt annars...(?)
Vattnet måste komma ut på något sätt. Så är det inte hål i botten så kommer vattnet stanna i lådan, och göra jorden för fuktig vilket innebär att allt dör.

Dräneringslang kan fungera bra, tänk på att lägga den med fall, samt lägg geotextilduk runt den så att jord inte sätter igen hålen.

Du gör helt rätt i att tänka en gång extra vad det gäller dränering. Det finns inget sämre odlingsklimat än för blöt jord. Det pajjar nästan allt.

Mvh

Stefan
 
Tackar för detta!
 
Hejsan, väcker tråden igen.

Nu är växtskåpet snart klart, blir väldigt bra. Dock har jag sänkt ambitionsnivån rejält ;)

Istället för en fast låda så hittade jag plastbackar på K-rauta. 4 st passar perfekt, de är ca 40 cm höga så jag tänkte borra hål i dom för dränering, sedan lecakulor / Sten i botten och så jord ovanpå. Under lådorna så har jag spänt upp en plastfilm som lutar åt rätt håll, för att leda bort överblivet vatten. Kanske blir det en uppsamlare där eller en slang, vet ej ännu...


Hur som helst, nu till min fråga;
Automatisk fönsteröppnare, hur viktig är den? Kommer grejerna att dö av överhettning om de lämnas oövervakade under en längre tid i sommar? Vi åker iväg till landet ibland...
Skåpet skall stå i syd-västlig riktning mot en vägg. I skåpet kommer tomater, kryddor och kanske någon gurka att odlas...


Tack på förhand, mvh Jonas
 
Om du gör så du kan öppna någon del och låsa fast den i öppet läge så funkar det nog också. Jag lämnade dörren på mitt hembyggda växthus öppen om jag åkte bort.
 
Håller mer dalbotös i det hon skriver,
Sedan så finns det risk att det blir krångligt att öppna dörren på växtskåpet om man har en automatisk fönsteröppnare där. Den behöver kunna hakas av lätt och man måste kunna öppna dörren helt för att komma åt inne i skåpet.

Lägg gärna ut bilder på hur det blev sedan.

Mvh

Stefan
 
Ok, gångjärn och en enkel hasp på ena sidofönstret, check!


Jag lägger upp en bild eller två här sedan.


tack för hjälpen, mvh Jonas
 
Jord ovanpå leca kulor brukar sluta med att allt blandar sig och jorden ändå sjunker ner bland kulorna..
Så fort man gör nått sjunker jorden längre ner..
 
Benny_o_Lina skrev:
Jord ovanpå leca kulor brukar sluta med att allt blandar sig och jorden ändå sjunker ner bland kulorna..
Så fort man gör nått sjunker jorden längre ner..
Löses enklast med en bit markduk/täckduk/väv/tygbit eller vad man nu har liggandes att lägga emellan.
 
Dalbotös skrev:
Löses enklast med en bit markduk/täckduk/väv/tygbit eller vad man nu har liggandes att lägga emellan.
Jepps.. nämnde det mest för att det inte stod nått om det i TS beskrivning :)
 
Stew skrev:
Lägg gärna ut bilder på hur det blev sedan.
Då var skåpet färdigt! Eller nästan iallefall. Jag skall sätta fast fejkade spröjs på de övre triangelformade glasen så de får likande stil som de stora glasen och sedan skall det även sättas in glashyllor. Är inte helt nöjd med lösningen för taket men tanken var att jag skulle ta vad jag hade och det gjorde jag. Får se om det blir någon förändring där sedan.

Här är det;

IMG_0323.jpg

IMG_0345.jpg

IMG_0346.jpg

IMG_0356.jpg

IMG_0358.jpg

IMG_0357.jpg



Tack för all hjälp!
 
Snyggt!!!!
Du får gärna göra en till och skicka till mig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.