Det är väl inte Radiotjänst som ringer, det är väl deras "spanare" som ringer och de jobbar ju nästan enbart på provision (enligt vad jag läst) så de tar nog till så många knep de kan...
 
Stå på dig, Radiotjänst är en pest.

Jag har själv haft problem med dem. När man gick över till digital-TV i sändningarna så tänkte jag efter och konstaterade att jag tittade mindre än 5 minuter på TV i månaden, och jag kunde lika gärna vara utan de minuterna. Så, jag slängde ut TVn, nöjde mig med det digitala utbudet på internet (TPB mfl) och sade upp licensen.

Efter det så ringde de minst en gång i månaden och insinuerade att jag ljög och att jag egentligen hade TV ("Jo, men alla har ju TV! Klart att du ska betala!"). Jag förklarade för dem att jag slängt ut TVn och att deras utbud inte matchade TPB, och att jag skulle höra av mig om det ändrades, men de fortsatte ringa. Till slut kontaktade jag dem och bad dem sluta ringa. Jag blev uppskickad i organisationen till någon chef, som påstod att det inte gick, eftersom jag inte var kund hos dem så kunde de inte registrera att jag inte ville bli uppringd i deras databas. Jag förklarade att det inte var mitt problem, skriv mitt nummer på en papperslapp om de har en sådan. Ringandet fortsatte, men efter att jag återigen kontaktat dem, skriftligt denna gång, och skällt ut dem (fast på ett korrekt och mycket byråkratiskt språk) så att de nästan blev brända i kanten så upphörde faktiskt ringandet.

Jag har inget mot public service TV, men det ska skötas bättre, och det som de statliga kanalerna håller på med är mycket lite public service. Public service är nyheter, utbildning och sånt, inte slöunderhållning som är så hjärndöd att en zombie skulle tappa aptiten.
 
Har varit i kontakt med den juridiska avdelningen hos dem, och då jag påtalade att de absolut Inte får ringa på skyddat nummer så brusade tanten där upp sig rejält och började bli otrevlig mot mig. Jag stod på mig, och påtalade att ni måste ju för guds skull kunna skilja på vad som är företag och vad som är privat eller hur? Men ju längre samtalet gick, desto mer otrevlig vart tanten och jag gav upp. De är så indoktrinerade så det spelar ingen roll vad man säger till dem.
 
Nyfniken skrev:
Finns det någon som tycker att dagens system är bra?
Nej, inte jag i vart fall. Jag vill betala för det jag vill titta på, inget annat.
 
Jag raderade onödigt tjafs från den här tråden. Tänk på att diskutera sakligt utan att gå till personangrepp.
 
Lantbrukarparet skrev:
Har varit i kontakt med den juridiska avdelningen hos dem, och då jag påtalade att de absolut Inte får ringa på skyddat nummer så brusade tanten där upp sig rejält och började bli otrevlig mot mig. Jag stod på mig, och påtalade att ni måste ju för guds skull kunna skilja på vad som är företag och vad som är privat eller hur? Men ju längre samtalet gick, desto mer otrevlig vart tanten och jag gav upp. De är så indoktrinerade så det spelar ingen roll vad man säger till dem.
Ska du gå till domstol på en trakasserianmälan så kan det var bra att spela in sådana samtal, det stärker din bevisning om deras trakasserier, särskilt om dom ringer upprepade gånger på skyddat nummer trots att du redan nekat och bestridit. Notera datum och tidpunkt för varje samtal.

Varför får dom absolut inte ringa på ett skyddat nummer?
 
Nyfniken skrev:
Finns det någon som tycker att dagens system är bra?
Utan att veta gissar jag att det finns en stor fördel med dagens mycket krångliga indrivningsförfarande, i alla fall sett ur politisk synvinkel.
Nämligen att hela Radiotjänsts verksamhet sysselsätter en herrejösses massa människor.
Tänk vad effektivt det skulle bli att helt enkelt lägga det på skatten, massor med människor blir arbetslösa och staten skulle bli tvungen att ordna nya ersättningsjobb i Kiruna.
 
Gabbe1 skrev:
Utan att veta gissar jag att det finns en stor fördel med dagens mycket krångliga indrivningsförfarande, i alla fall sett ur politisk synvinkel.
Nämligen att hela Radiotjänsts verksamhet sysselsätter en herrejösses massa människor.
Tänk vad effektivt det skulle bli att helt enkelt lägga det på skatten, massor med människor blir arbetslösa och staten skulle bli tvungen att ordna nya ersättningsjobb i Kiruna.
Fast 150 pers är kanske inte sådär herrejösses många ;) Fast just i Kiruna är det säkert fullt tillräckligt för att ordna en landsomfattande politisk arbetslöshetsskandal ;)
 
S
lyssnar ni på p1,p2,p3,p4??
vart tror ni pengarna kommer ifrån?
 
Det leder ingenstans. Överklaga Radiotjänst beslut i förvaltningsdomstolen (i Luleå?) istället.
 
SBH skrev:
lyssnar ni på p1,p2,p3,p4??
vart tror ni pengarna kommer ifrån?
Pengarna till radioprogrammen kommer via skattsedeln. Radiolicensen avskaffades tidigt på 1960-talet.

Skälet till avskaffandet var att praktiskt taget alla hade radio. Dvs, samma situation som med TV idag.
 
Om jag inte missminner mig så bekostar TV-licensen för de Statliga Radiokanalerna.
 
S
från radiotjänst hemsida
Radio-och tv-avgiften går till Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio (UR). Det är du som betalar för programmen och för webben med din radio- och tv-avgift. Därför behöver SVT, Sveriges Radio och UR inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt, om det säljer reklam eller vad politikerna och andra människor med makt tycker om programmet.

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
 
SBH skrev:
Därför behöver SVT, Sveriges Radio och UR inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt,
Det förklarar ett och annat när det gäller kvaliten :D
 
S
men hade vi gillat all teater,bio,tv,radio. så hade det ju inte producerats nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.