I gräsmattan har vi planerat att ha dekorsten (sjösten, svartvit 16-32mm)på en plätt.
Jag har efter noga överväganden och mycket läsning konstaterat att under denna dekorsten så ska man ha en marktäckväv så att inte ogräs ska kunna växa upp emellan stenarna.

Men, hur gör man sedan när man ska plantera ett träd mitt i?
Sätter man trädet först, och täcker med väv runtomkring innan man lägger på stenen.

Se bifogad bild, här har dom vit dekorsten prydd med lite buskar, små träd m.m.
 
  • dekorsten träd.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi satte träd och buskar först, sedan la vi väv och sten runt. Den där väven har en tendens att flytta på sig så jag tror att det skulle vara bökigt att försöka klippa hål och gräva efter att duken är lagd, vid närmare eftertanke går det inte ens.

När du planterar träd ska du gräva en ganska stor grop och det skulle inte gå om det ligger väv där. Du vill ha väven ända in till trädstammen när jobbet är klart.
 
Jag planterade ett äppelträd i gräsmattan och efter en del funderingar vad som skulle bli bäst dvs så snyggt och praktiskt som möjligt gjorde enligt följande. Först grävde jag upp ca 1 m i diameter 30- 40 ca djupt. (går naturligvis göras mindre men detta var ett äppelträd). Efter att fiberduk lagts ner och där kanterna på duken låg i nivå med gräsmatten fylldes hålet med stenmjöl som jag vattnade och packade hårt. När mjölet låg stenhårt i nivå med gräsmatta satte jag gatsten på mjölet och i runda ringar till jag hade ett runt hål i mitten ca 30 cm i diameter. Fyllde sedan på med mjöl mellan gatstenen och sopade. När detta var klart så var det barnsligt enkelt att gräva ur hålet i mitten till rätt djup ca 0,5 meter. I med jord och träd och så var det klart. När jag tittar på bilden tror jag att det gjordes på samma sätt som jag beskrivit men istället för gatsten ligger prydnadssten. Kan tillägga att den enda växtlighet som uppstod kom uppefrån men var lätt att ta bort. Lite omständigt kanske men resultatet blev mycket bra
 
Det enklaste bör väl vara att först plantera trädet på vanligt sätt, dvs gräva hål, plantera och fylla upp med bra jord.

Sedan på med marktäckväv runt trädet (så tajt det går mot stammen).

Sist på med dekorsten på väven.

Eller?
 
Så gjorde vi i alla fall och det gick bra. Det var några år sedan, men jag har för mig att vi frågade på plantskolan och de sa att det är så man gör.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Så gjorde vi i alla fall och det gick bra. Det var några år sedan, men jag har för mig att vi frågade på plantskolan och de sa att det är så man gör.
Det låter som absolut smidigaste lösningen.
Vi kör på det, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.