Kan man få bygglov för ett garage även om det saknas huvudbyggnad på tomten? Ligger utanför detaljplanelagt område.
 
Ja.
 
Jag började med garage och ska bygga hus sen. Gäller att prioritera rätt :)
 
Är väl tom ganska vanligt att "hemmabyggare" gör så, dvs använder garaget som en avancerad byggbod under uppförandet av sjäva boningshuset. Tror till och med att jag läste här på byggahus om en vars garage innehåll dusch toalett mm, dvs i praktiken var boende under den tiden huset uppfördes. Det senare torde dock vara lite svårt med nya PBL-reglerna att förklara för byggnadsinspektören när han gör ett obligatoriskt platsbesök (dels måste ju byggnaden följa bygglovet, dels får man absolut inte ta byggnaden i bruk innan slutbesked givits).
 
Skulle det vara så att jag skulle bygga ett hus på tomten i ett senare skede skulle det givetvis inte vara några problem. Problemet är att man i detta fall inte får bygga något hus på tomten där jag vill bygga garage. Anledningen till att man inte får bygga hus där är eventuellt framtida flygbuller. Är dock inga problem att bygga ut befintliga bostäder och bygga komplementsbyggnader. Vi har dock nyttjat byggrätten enligt detaljplanen på vår tomt fullt ut. Tomten på andra sidan vår och vår grannes väg är utanför det detaljplanelagda området och garaget skulle hamna lika nära vårt hus som vår nuvarande parkeringsplats. Garage är ju normalt en komplementsbyggnad kan den vara det fast den står på en annan tomt? Eller kan man ha ett garage som en fristående byggnad?
 
Hej

Som jag förstått det måste man söka bygglov för både hus och garage/gäststuga samtidigt man får alltså ej bygglov för bara garage/gäststuga på en egen tomt.

Har man sökt och fått bygglov hus och garage finns det ju inget som hindrar att du börjar med garaget/gäststuga. Vad som händer när bygglovet går ut och garaget/gäststuga är klart och inget hus har byggts vet jag inte än...

/ATW

Ps Jag antar att samma regler gäller för garage-gäststuga men jag kan ha fel Ds
 
Men hallå, fattar jag rätt att du funderar på att bygga ett garage UTANFÖR din redan maximalt bebyggda tomt, på andra sidan vägen och alltså på en annan tomt? Vem äger den tomten då? Om du äger den, så kanske det är möjligt att genom en lantmäteriförrättning slå ihop den med din befintliga tomt, så att det blir en enda fastighet (fast rent fysiskt delad av en väg då). Isåfall borde det inte vara några problem att sedan bygga ett garage på den delen. Men det beror ju på om Lantmäteriet går med på att slå ihop fastigheterna (och att du äger båda, förstås).
 
ArneTW skrev:
Hej

Som jag förstått det måste man söka bygglov för både hus och garage/gäststuga samtidigt man får alltså ej bygglov för bara garage/gäststuga på en egen tomt.

Har man sökt och fått bygglov hus och garage finns det ju inget som hindrar att du börjar med garaget/gäststuga. Vad som händer när bygglovet går ut och garaget/gäststuga är klart och inget hus har byggts vet jag inte än...

/ATW

Ps Jag antar att samma regler gäller för garage-gäststuga men jag kan ha fel Ds
Kan inte söka bygglov för hus eller gäststuga och garage eftersom jag då kommer få avslag då det inte får byggas några hus eller stugor på nya tomter i området. Däremot får man bygga alla typer av byggnader som inte är tänka att övernatta i eller bygga ut befintliga.

b8q skrev:
Men hallå, fattar jag rätt att du funderar på att bygga ett garage UTANFÖR din redan maximalt bebyggda tomt, på andra sidan vägen och alltså på en annan tomt? Vem äger den tomten då? Om du äger den, så kanske det är möjligt att genom en lantmäteriförrättning slå ihop den med din befintliga tomt, så att det blir en enda fastighet (fast rent fysiskt delad av en väg då). Isåfall borde det inte vara några problem att sedan bygga ett garage på den delen. Men det beror ju på om Lantmäteriet går med på att slå ihop fastigheterna (och att du äger båda, förstås).


Ja du fattar rätt att vi funderar på att bygga ett garage utanför vår redan maximalt bebyggda tomt utan på andra sidan vägen på en annan tomt. Marken som ligger på andra sidan vägen ägs av en bonde som är positiv till avstyckningen.

Kan man slå ihop en tomt som ligger inom detaljplan med en som ligger utanför? Känns ju lite märkligt att ha en tomt där en del av tomten är detaljplanelagd och en annan del inte är det.
 
Börja med att söka förhandsbesked på det du tänkt göra.
Då kan du rita in tilltänkt avstyckning osv. Vänta på att få svar x månader när du har ett ok på det
kan du stycka av och sedan söka bygglov.
 
Det ska inte vara några problem alls. Utifrån det du beskriver.
Ev kan det vara enklare om ni styckar av tomten så att det tydligt inte går att bygga även ett hus på den fastigheten. Men prata men nån på kommun. Ni bygger garage utan boende. Enkelt.
 
31 § Bygglov ska ges för en åtgärd utanför ett område med detaljplan, om åtgärden
1. inte strider mot områdesbestämmelser,
2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. och 8 kap. 1–3, 6, 7, 9–13, 17 och 18 §§ i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser. Lag (2011:335).
Står inget om att inte ett ensamt garage kan få bygglov...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.