Varför är hantverkare så fruktansvärt dåliga på att parkera? allvarligt talat, kör sönder gräsmattan och står parkerad så mycket i vägen det överhuvud taget bara går i typ 5-6 timmar, dagen efter var det 3 andra bilar som stog lika korkat, har haft hantverkare som gnällt över att jag parkerat i cykelstället och på av hyresvärden anvisad plats för dom tyckte dom skulle parkera där istället.
Varför är de så? varför ska hantverkare börja gnälla när jag parkerar i cykelstället så dom inte kan stå där varför ska hantverkare gnälla när jag parkerar på av hyresvärden anvisad yta så dom inte kan stå där? varför kör hantverkare alltid sönder gräsmattor? varför ska hantverkare envisas med att parkera framför dörrar så det ibland inte ens går att komma ut? varför ska hantverkare alltid parkera på det mest korkade sätt som över huvudtaget är möjligt?

varför?

Ps, det finns hur mycket parkeringsplatser som helst utanför gården, både till vänster och till höger på bilden går det parkera en bil "inne" på gården utan att köra sönder gräsmattor eller stå i vägen så det finns ingen ursäkt för att parkera på ett så korkat sätt.
Notera också att asfalten har sjunkt ned betydligt pga alla hantverkare som kör här, sjunkt mer än 4cm vid trappsteget.
 
  • P100312_16.23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
tjaboo skrev:
Notera också att asfalten har sjunkt ned betydligt pga alla hantverkare som kör här, sjunkt mer än 4cm vid trappsteget.
Inte bara DET, hela gårdsplan lutar ju 45 grader, du får verkligen säga ifrån!
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 13 till
  • Laddar…
Det finns en oskriven lag när det gäller oss hantverkare, nämligen att vi får köra och parkera hur vi vill. Köra på trottoaren, parkera så nära där jobbet ska utföras som möjligt för att få en så kort bit som möjligt för att att bära alla tusentals och åter tusentals grejer som vi ska bära i och ur bilen på varje jobb osv osv. ;);) Det är en lag som jag gillar.

Men man kan ju inte ställa sig så att man blockerar en dörr eller vägen för andra bilar.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Addenord88 och 6 till
  • Laddar…
Helt klart är parkeringen det minsta problemet - håller med om att du måste reklamera bygget av uppfarten och dessutom grannarnas hus, det är ju helt snett.

On topic: Den yrkesgrupp som verkligen är helt oförmögna att parkera och köra bil är alla hemtjänstbolag. Dom kör runt i sina små bilar och parkerar mot körriktningen, rakt utan för andras uppfarter, mitt i gatan osv osv osv. Helt tanklöst.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Ojsan hoppsan, det må jag säga! Tycker generellt servicefolk är de värsta, kanske pga korta arbeten?


Sent from my GT-P7510 using Byggahus
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Parkering och hantverkare har jag sett båda varianterna - det finns hantverkare som ställer sig halvt på gräsmattan vid porten och står där halva dagen trots att det finns plats 15 meter bort ute på gatan. Sedan finns det andra som parkerar ute på gatan, lastar ut verktygslåda och material, låser bilen och går in. Att hantverkaren i sitt jobb ibland behöver stå utanför då det är tyngre grejor eller han använder verktyg i bilen säger jag inget om.

Jag har också noterat att hemtjänstbilar ofta har helt egna regler, de parkerar lite vart de vill, de kör ibland både mot enkelriktat och på cykelbanor, detta skiljer sig också åt beroende på vem som kör. Har en i huset mittemot som behöver hemtjänst, ofta kör de ända fram till portet oavsett om det är ledigt eller ej ute på gatan (är c:a 20 meter från gatan till port).
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Att visa hänsyn tar tid, d.v.s. kostar pengar.

Jag minns en kompis som berättade att hans pappa (som jobbade mycket inne i Sthlm city) aldrig betalade P-avgift eftersom det blev billigare i längden att ta böterna de gånger han fick det. (Detta var på 80-talet.)

Han struntade också i P-förbud och stoppförbud, det tog för lång tid att leta P-plats, det hade han inte tid med, då hann han inte med det han skulle göra. Antar att han dubbelparkerade rätt ofta också.

Jag kan till viss del förstå att en del resonerar så, jag jobbade med att installera larm för 15-20 år sen och hade vid några tillfällen jobb inne i city (Kungsgatan). Efter att ha stannat utan för porten och lastat av tog det sen en halvtimme att hitta parkering och då letade jag ändå 3-4 kvarter bort.

Men jag tycker ju att det är fel att låta det gå ut över andra, parkerar man dumt så flyttar man bara kostnaden till tredje part, och det är ju ingen bra lösning på problemet.
 
Dagens i-landsproblem säger jag bara... Herrejisses att man ens orkar lägga energi på detta... ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
S
nog kan det parkeras längre ifrån. men tar ju bara längre tid att ta matriall till arbetsplatsen.
ni tycker att det är dyrt att ha hantverkare hemma. då är det bättre att dom jobbar hos er än letar parkeringsplats

lite oschysst att klaga på hemtjänsten. dom har ju inte lång tid med deras brukare.
dom vill lägga mer tid hos brukarna än leta parkering.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Typisk hantverkarparkering. Han kanske trodde att platsen var till för de mentalt handikappade?

e38201213847P141d.jpg
 
Kanske läge för en sån här skylt:
 
  • IMAG0055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lövborgen och 8 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Alfredo skrev:
Kanske läge för en sån här skylt:

Underbar!!!(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
nog kan det parkeras längre ifrån. men tar ju bara längre tid att ta matriall till arbetsplatsen.
ni tycker att det är dyrt att ha hantverkare hemma. då är det bättre att dom jobbar hos er än letar parkeringsplats

lite oschysst att klaga på hemtjänsten. dom har ju inte lång tid med deras brukare.
dom vill lägga mer tid hos brukarna än leta parkering.
Well, jag har studerat detta och det handlar om villagator i detta fall. Man kan parkera precis var som helst och ändå väljer dom att parkera

1. 1 meter ut i gatan (dvs mitt i gatan)
2. Framför min garageuppfart så jag inte kommer ut med bilen (gatan är fri 100 meter åt varje håll)
3. PÅ ett backkrön utan sikt
4. osv osv osv.

Har inget med tidsbesparing att göra, bara ovett.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
S
så klart finns det klantiga hantverkare. ni uppmärksammar hantverkare mera.
alla parkerar dåligt någon gång.
 
Mikael_L
tjaboo skrev:
varför ska hantverkare alltid parkera på det mest korkade sätt som över huvudtaget är möjligt?
Det har jag aldrig lagt märke till.
Jag har märkt att bilarna brukar stå så nära där dom arbetar som möjligt. Och det har jag full förståelse för.
Att dom står nära porten, stängslet, garagenedfarten, whatever, betyder ofta en tillfällig olägenhet, ju trängre det är i omgivningen desto mer olägligt. Dom kan ju knappast trolla med knäna.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.