Bastuprojekt i ett radhus byggt -79 med en centralfläkt på taket.

Jag håller på att bygga om en klädkammare till en bastu och undrar om det är klokt att koppla på utluften från bastun till det befintliga utluft ventilationsystemet / central fläkten (eftersom ventilation redan finns i klädkammaren )?

Tilluften kommer vara under dörren, brevid dörren kommer bastuaggregatet vara i motsatta hörnet uppe i taket är tanken att sätta 100mm spirorör som kopplas på ventilationsröret.
Alternativt är ju att gå tillbaka till dusch rummet med spiroröret.

Jag läste någonstans att ventilationen för övriga huset kunde påverkas negativt då varmare luft från bastun tar över ventilationen. Sen har ju bastu luften hög temp och hög fuktighet…

Hur stort luftflöde ska man ha i utluften i bastun om man kopplar den till central fläkten?
(Jag kan inte ha något större flöde då fläkten har hand om all ventilation tvättstuga/kök/badrum x 2)
Det är ingen stor bastu1,6 x 2,1m som ligger på övervåningen.

Nu blev det lite rörigt....
Tacksam för svar
:confused:
 
Redigerat:
Hej!
Jag hade nog tagit mig en ordentlig funderare innan jag hade startat ett bastuprojekt inomhus. Prata med någon bastuleverantör, och inte då bara med en säljare utan en tekniskt sakkunnig, du kan få bekymmer med tätskikt m.m. De bekymren kan bli dyra om du får mögelpåväxt i angränsande utrymmen.

Han bör då även kunna tala om vart du kan få rätt info om ventilationen om inte han har den själv.
Tror inte att det är toppenbra att köraq den på centralventilationen men kan inte de detaljerna till hundra.

//
 
Man skall ALDRIG ha mekanisk ventilation i en bastu. Det skall vara tilluft under aggregatet (eller åtminstone på denna vägg) och frånluft via duschrummet. Det blir annars lätt överhettat runt frånluftsventilen med brandrisk. Se ex Tylö´s hemsida där det finns utmärkt information.
 
Redigerat:
Jo jag har sett produktfaktas sida och håller med, men min tanke var inte att placera till-luften ovanför aggregatet utan det är en spalt på 2-3cm under dörren som kommer vara brevid aggregatet.
Från-luften är tänkt att vara diagonalt motsatt hörn än aggregatet och i taket och inte vid golvet eller under lavarna.
Frågan var om man kunde använda hus ventilationen eller inte eftersom den finns dragen till rummet.
Men det lutar åt att den får gå tillbaka till duschrummet i spirorör.

Tyvärr så bygger alla bastu leverantörer på att man bygger bastun i ett befintligt badrum och där har jag ingen plats.

Länk till produktfaktas varnig för felaktig mekaniska frånluft för de som är intresserade
http://www.produktfakta.no/16/pdcnewsitem/01/63/87/BadstuVentilasjon.pdf
 
Du tänker precis som jag sa. Helt rätt, alltså att ventilera via duschrummet och ha tilluft vid golvet och frånluften via rör i taket från andra sidan.
 
seniorkonsult skrev:
Man skall ALDRIG ha mekanisk ventilation i en bastu. Det skall vara tilluft under aggregatet (eller åtminstone på denna vägg) och frånluft via duschrummet. Det blir annars lätt överhettat runt frånluftsventilen med brandrisk. Se ex Tylö´s hemsida där det finns utmärkt information.
Det är så alltså? Jag har misstänkt detta men inte hittat det svart på vitt, och har tittat snett på frånluftsdonet i bastun. Märkligt att besiktningsmannen inte anmärkte på det....

Nu är det ingen fara eftersom vi tyvärr som så många andra använder bastun till förvaring. Men en vacker dag så.... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.