Någon som testat en sådan?
http://www.jula.se/slapkarra-for-tradgardstraktor-680-kg-707036

Jag har en trädgårdstraktor Husqvarna LTH151 (tror den har 15hk) och funderar på att komplettera med en vagn. Vagnen ska, enligt Julas hemsida, ha en maxlast på 650kg (tror inte min lilla best tycker om det :)) men den största anledningen till att jag tittar på just den är formen. Bredare, längre och inte så djup som de andra jag sett.

Tanken är att den ska användas till diverse småsysslor såsom dra ved, jord och ris till komposten etc.
 
  • Gilla
Mike81
  • Laddar…
Hej. Jag köpte en sådan vagn för en vecka sedan till en Husqvarna Rider. Hittills är jag väldigt nöjd. Vagnen känna riktigt rejäl med tanke på priset. Jag kompletterade med en kulkoppling, och en 50mm kula till ridern, så blev det ännu bättre. Det jag tycker om är att tråget är så stort. Jag uppgraderade vagnen med 16" hjul från en rider också, fast de som satt på kändes inte klena heller. Ett bra köp tycker jag.
 
Jag har oxo satt en 50 mm kula på min Rider, men det blir ganska spektakulärt när mitt bilsläp med 260 kg tjänstevikt börjar pressa på bakvagnsstyrningen i nedförslut. :eek:

Ska man lasta 650 kg och dra med en Rider får man nog hålla sig på plan mark.
 
Mycke-nu: Du bör absolut inte dra så mycket efter din Rider. Jag jobbar själv på utvecklingsavdelningen på Rider, och det är inte att rekommendera att köra ler än 200kg bakom. Hydrostaterna tar mycket stryk annars, och de är inte billiga att byta!
 
Problemet med dessa kärror är den klena dragstången i plåt som har en tendens att vika sig om man lastar lite tunga lass.
Har därför bytt ut den mot en rejäl u-balk i järn som klarar lite tryck....
 
Den här vagnen känns dock betydligt stabilare än den billigare varianten. Och till en gräsklippare kanske det egentligen är bättre att vagnen viker sig när man lastat för tungt, än att man kör sönder transmissionen. Men som sagt, just denna vagnen tycker jag känns tillräckligt robust att dra efter en gräsklippare.
 
Tack för all input!

Ska förbi Jula o klämma lite imon, men det lutar helt klart mot en sån!

Varför är det förresten bättre med kula? Är det bara att det blir smidigare att få på/av eller finns andra fördelar också?

Tobias: Du som verkar ha insider info på Husqvarna, är det 200kg som gäller för min traktor också? Det står inget om det i dokumentationen...
 
Jag vet inte exakt vilka siffror som gäller, men De med erfarenhet säger att man inte bör köra mycket mer än så på modeller med hydrostat i alla fall. De manuella transmissionerna vet jag inte hur de är. Traktorerna är dessutom konstruerade och tillverkade i USA.

Angående kulan så bytte jag för att slippa glappet som blir mellan sprinten och dragöglan. Det skramlade också ganska friskt innan. Med kulan är det glappfritt och mycket tystare. Dessutom kostade det bara ca 300, och jag behövde bara borra upp ett hål i dragstången, samt ta upp hålet i dragöglan lite. Du lär garanterat klara dig med sprinten också, men det är ju lite roligare med kula.

Till sist angående vikten, så är det nog lugnt på din traktor, backtagningsförmågan på den gör nog att du kommer hålla dig mestadels på plan mark och det frestar ju mindre. En AWD-rider däremot klarar backar som nog inte alltid är så hälsosamma för transmissionerna.
 
Tobias Rydholm skrev:
Mycke-nu: Du bör absolut inte dra så mycket efter din Rider. Jag jobbar själv på utvecklingsavdelningen på Rider, och det är inte att rekommendera att köra ler än 200kg bakom. Hydrostaterna tar mycket stryk annars, och de är inte billiga att byta!
Attans, nu blir det ingen husvagnssemester.. :)

Tack för infon, bra att veta. Det blir ganska sällan eftersom det funkar så dåligt, mest för att flytta kärran någon gång när jag inte har lust att skjuta den för hand och ridern står nära till.

För att gå lite OT så är nog livet på landet lite för tufft för en Rider med all stock och sten. Först går brytpinnarna till bladen, sedan slits bultarna ner. Jag har för länge sedan slutat byta de detaljerna och använder rostfria bultar utan brytpinnar. Fast då går lagren istället efter 6-7 år..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hehe, det är just backtagningsförmågan som gör att jag har den. Blivande svärfar köpte den för något år sedan men traktorn visade sig inte klara av hans branta släntar utanför Jönköping, den trivs mycket bättre på skånska slätten. ;)
 
Tobias Rydholm skrev:
Jag vet inte exakt vilka siffror som gäller, men De med erfarenhet säger att man inte bör köra mycket mer än så på modeller med hydrostat i alla fall. De manuella transmissionerna vet jag inte hur de är. Traktorerna är dessutom konstruerade och tillverkade i USA.
Nu kan jag inte säkert säga att du har en K46 hydrostat, det kan du dubbelkolla i din reservdelslista för ditt PNC, eller helt enkelt kolla vad som sitter på den. Den är gjord som åkgräsklippare, ska du ha en garden tractor(gårdtraktor låter inte rätt??), och använda den till lite mer än att klippa gräs, så behövs en biffigare låda. Kolla på www.tufftorq.com för produktjämförelser.

Angående backtagningsproblem, tufftorq brukar rekommendera att man byter ut 10W-30 oljan till 20W-50 syntetisk, som första fix...
 
  • Gilla
Jallvar
  • Laddar…
Den där typen av vagn är nog egentligen mer lämplig att dra bakom en fyrhjuling . Naturligtvis en som får dra enligt transportstyrelsen, för får man inte dra för dem så gör man väl inte det ;) .......
 
Jag har kört en hel del med min nu, och jag tycker den passar perfekt till gräsklipparen. Man får ju givetvis inte fylla den till bredden med sten, men till grenar och ris är den perfekt. Tack vare längden får man på riktigt mycket, och det väger ju inte så mycket ändå.
 
Jag har samma kärra till min Husqvarna traktor och är mycket nöjd, har fått bära redskap, jord, grenar och ved utan problem.
 
Har använt min vagn mycket nu i en månads tid och måste säga att jag är riktigt nöjd! Jag har mycket att asa fram i tillbaks; ved, jord, halm, ris, bråte etc och än så länge funkar det kanon.

Den enda nackdelen som jag ser det är att "sprintfästet" håller på att ge vika, troligen för att jag lastat för mycket jord. Så jag funderar på att komplettera med en kulkoppling istället (och försöka lära mig att inte lasta så tungt). Men är trots detta nöjd.
Trädgårdstraktorn har hittills dragit allt utan att gnälla ens lite.
ImageUploadedByTapatalk1336046816.069136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1336046848.945223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.