Ni kunniga, vad gäller?

Vi har en, av försäkringsbolaget konstaterad, tätskicktsskada i badrummet.
Två alternativ har getts;

- Firma, av försäkringsbolaget utsedd, fixar själva skadan. Vi får betala resten, ytskikt osv.
- Vi får en klumpsumma och ärendet avskrivs.

Fick dock höra att vi inte kan använda ROT vid försäkringsskada, gäller det ÄVEN om vi tar emot pengarna, gör det mesta jobbet själva men lejjer bort just arbetet med tätskikt och då begär ROT-avdrag.....?

*förvirrad*

Tar gärna emot alla råd jag kan få :(
 
Om ni får pengar som ersättning går det bra att använda ROT-avdrag!
 
Toppen, tack för svar!
 
Njaa. Är det säkert?

På skatteverkets hemsida står det att om förs. bolag betalar ut ersättning för en del av det arbete som skall utföras så får man inte ROT avdrag för någon del av det arbete som utförs för att avhjälpa skadan. Om det klart framgår att ersättningen bara avser material så kan man få ROT avdrag för arbetet.

Så jag tolkar det som att om det inte klart uttalas från förs. bolaget att ersättningen är för material så får du inte nyttja ROT överhuvudtaget för badrummet.
 
Hur vet skatteverket att det är en försäkringsskada?
 
hempularen, du kan ha rätt i sak, jag har inte läst detta från SKV.

Det är dock dels en mycket underlig regel och dels är den svår att kontrollera. Jag fick pengar i näven från dolt-fel-försäkring. Jag kunde bygga om badrummet själv, gör en fulfix för 500:- eller anlita en firma. Det val jag gjorde fick jag göra när jag ville; nu eller om 10 år, eller aldrig. Om jag valde fulfixen för 500:-, skulle jag då aldrig någonsin i framtiden få renovera om badrummet och använda ROT-avdrag?

Är man den som betalar för en badrumsrenovering kan man använda ROT-avdrag, så enkelt är det i praktiken :)
 
Ja det finns säkert en del gråzoner där det blir svåra definitionsfrågor. Reparerar jag försäkringsskadan eller bygger jag om huset?

Men det finns också ganska enkla fall där man klarar sig bara för att ingen kontrollerar. OCH skulle man då "vinna" i skatteverkets kontroll-lotteri så hittar de en sådan sak ganska omgående, och då blir det dyrt.
 
Hm, ja då blir det ju lite svårare.. Vissa saker bör man ju anlita hantverkare för och det känns ju trist om man inte kan utnyttja ROT..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.