Har precis börjat fundera på vad jag ska göra med uteplatsen på vårt nyköpta kedjehus.

Planen var att behålla trallen ett eller två år till för att ägna tiden åt lite andra saker som behöver fixas.

Men jag är inte säker att det går:

Trallen ligger delvis under tak mot huset.
Det (är) var missfärgad av smuts och alger så att den var helt svart. Jag försökte tvätta bort genom borsta med såpa. Det blev inget resultat sen provade jag borsten till högtryckstvätten inget resultat. Tillsist blev det högtryckstvätt resultaten blev ganska bra.



Redan i höstas när vi köpte stället så satt trallen helt dikt det var helt omöjligt att ens få in ett tunt papper mellan trallen (utom dom rader som var närmast huset under tak) på flera ställen var trallen dessutom böjd ppga att den svällt misstänker jag.


Nu är frågan tror ni att det finns någon möjlighet att behålla trallen i något år till när den ser ut så här på undersidan?


Jag provade att skruva loss ett par trall för att få se hur det såg ut under. Det första jag märkte var att även reglarna var blöta (kan ju blivit så efter mitt högtryckstvättande) men det verkar som om det kommer in begränsat med luft under då allt verkar ligga tätt mot marken.

På bilden ser ni att reglarna ligger ner tätt mot sanden.


Går det att fixa denna uteplats utan att göra om allt från början?

Min första tanke var att skruva upp all trall låta reglarna luft torka ca: 1 vecka samtidigt torkar trallen upp lite. För att sedan slipa trallen då den blivit uppruggad av tvätten & inoljning. Hur tätt ska jag lägga trallen då? Att den kommer svälla verkar ju troligt, jag vill ha 3-5 mm springor när det väl är klart.

Nu misstänker jag att jag måste kanske även gräva bort lite sand under reglarna (dessa är fästa i huset på 3 sidor). Stämmer det?

Kanske det enklaste är att byta ut allt direkt i år men det skulle vara skönt att kunna skjuta upp det ett eller två år.
 
  • P1020884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020888.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser inte på bilderna men reglar bör inte ligga mot sanden, du bör lägga stenplattor å så en skiva tjärpapp under på lämpliga avstånd.

Verkar minst sagt jobbigt å få till det, enklare att riva upp å jobba med nytt virke. Kostar ju inte så mycket heller.

Men den befintliga håller säkert både 1 å 2 år till utan problem.
 
Nu fick jag koll på hur man gör med bilder, men de kom i fel ordning.
Första bilden visar reglarna och hur de ligger mot sanden.
Andra bilden visar nästan hela uteplatsen.
Tredje bilden visar resultaten efter tvätten (närbild)
Fjärde bilden visar baksidan på trallen
femte bilden visar trallen från sidan.
 
Stenplattor under reglarna & tjärpapp på stenplattorna? Är det så du menar?

Vad tror du om att låta allt torka en vecka eller två?
 
Kör över hela trallen med högtryckaren och sen såpar du in hela däcket med grönsåpa så kommer det att hålla säkert 5 år till.
 
Jag har börjat med att skruva upp all trall för att flytta den lite så jag får lite glipor. När jag höll på känns det som det är lika bra att byta ut allt på en gång och ta bort 5 cm sand på samma gång
 
Jag hade tvättat av den och sedan såpat in eller oljat. Sen hade den fått ligga till man trampar igenom den.
 
S
att ha tryckt direkt på mark går men då får man gå upp i tryckgrad. men inget att reko.
så klart blir det snabbare snyggt om du byter allt.
 
Det blir nog så att jag byter ut precis allt. Dels så tycker jag att jag har gjort så mycket redan att det inte är någon ide att skruva tillbaka allt igen när det ser så illa ut.
Mitt andra projekt får helt enkelt skjutas upp till nästa år.
 
Nu när reglarna fått lufta lite ser de vid en ytlig granskning ganska bra ut.
Innan dröp de av vatten.
Ska granska dom lite extra noga om jag ska byta dom eller inte.
 
Lägger du ny trall ovanpå så bör du väl byta reglarna. Max 1 dags jobb extra. Om du kör med stenplattor å tjärpapp under reglarna.
 
Om det andra projektet känns mer lockande eller mer akut skulle jag bara skruvat tillbaka det som är upptaget nu och göra om göra rätt om några år eller när det lämpar sig bättre i tid. Verkar inte vara hårt åtgånget på något vis även om det inte är byggt enligt konstens alla regler. :)
 
S
surt att inte fasad var högre upp.
nu måste du ju skotta bort sand, iallafall så att stenplattorna kommer i rätt höjd.
 
Jag tänkte inte ha några stenplattor alls, måste jag det?
Sanden ska minskas så att inte reglarna ligger i den.
Tanken är att byta ut bärlinor, reglar & trall bara.
Sen är det som nytt eller hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.