Hej

Jag har en snäll granne som ska låna ut sitt eluttag i sin friggebod tills jag har fått ordning på min egen el uppkoppling för mitt nybygge. Nu vill jag givetvis betala för lånad el och söker tipps om en bra elmätare som visar rätt.

Funkar det med en enkel lösning som denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240

Eller visar denna typ av mätare fel när man kopplar in maskiner med stor effekt, typ borrhammare, gersåg, cementblandare, mm.

Tacksam för tipps.

/R
 
Om den visar fel så är det säkert till din grannes fördel.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en enkel mätare som denna, gör ju inget om grannen får några kronor extra.
Hellre att grannen får lite mer betalt än att lägga pengar på en dyr elmätare som bara kommer att ligga och skräpa senare.
 
Tack. Bara man kan vara säker på att det slår åt rätt håll. Att den just visar för mycket?
 
Säker är väl alltid svårt att vara, men betala 1,5 gånger vad mätaren visar så är du ju absolut på säkra sidan.
Det är ju inga stora pengar det lär handla om.
 
Dom där mätarna är oftast bra på att visa förbrukning av resistiv last, typ elradiatorer, glödlampor och annat som blir varmt (och drar riktigt mycket el).

Saker som är induktiva, som exempelvis elmotorer i olika verktyg lurar de enklare elmätarna att de drar mer ström än vad de drar. En del sådana mätare har någon form av enklare kompensation för det mätfelet. En riktig elmätare låter sig inte luras.

Men maskiner som du kör gör av med försumbara mängder el. En såg kanske iofs drar 1000w, men du kör den några sekunder när du kapar en regel, och kanske ett par minuter när du klyver en planka. Däremot så kanske du har ett par byggstrålkastare med halogenlampor som lyser bra, men de förbrukar hela tiden 1000w tillsammans timme efter timme, fast de kommer att mätas korrekt.
 
Mikael_L
Kör du med en sådan, och betala grannen t.ex. 1,50 /kwh (eller 2:) för att dels vara på säkra sidan, dels för att han är så snäll och hjälper dig.
Men jag håller med om andras analys, att den troligen är tillräckligt exakt för det bruket.

Du kan också testa den lite, koppla in en byggfläkt eller kupevärmare på 2000W i en timme.
Visar den 2,0 kWh så mäter den hyggligt.

Sen får man inte sälja el, utan att ha elhandelskoncession, det kan vi lämna därhän i detta fallet. Men det kan vara bra för er att veta, så ni inte snackar alltför vitt och brett om arrangemanget.
Inte för att jag tror det skulle leda till något ändå, men men ...
 
Tack för alla snabba svar, jag tar och testar en sådan elmätare.

/R
 
Granne C kanske ser det hela och drar igång med polisanmälan och allt. ;) Jag försökte läsa Ellagen för att få reda på vilket straff som kunde bli aktuellt, men hittade inget. Någon som vet?

(Ursäkta TS, om du inte tycker detta hör hemma i tråden så säg till!)
 
Mikael_L
Officiellt säljer man givetvis aldrig någon el.
Det är helt fritt att skänka bort lite av sin el, av ren hjälpsamhet eller grannsämja. :cool:

Så grannen behöver väl inte bevittna när pengarna byter hand. :)
 
Händer väl inte mycket mera än att elbolaget kan klippa kabeln och gnälla på dig lite. Men är det tillfälligt så är det nog ingen större risk att någon bryr sig.
 
Om man snor el däremot kan det gå illa. Trodde detta var nästan lika allvarligt.

"
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
"
 
Mikael_L skrev:
Sen får man inte sälja el, utan att ha elhandelskoncession, det kan vi lämna därhän i detta fallet.
Inte så lite OT men... Kan någon reda ut hur detta hanteras när exempelvis en bostadsrättsförening har så kallade gemensam el, vilket innebär att föreningen har ett abonnemang och ett avtal med elleverantören. Föreningen debiterar därefter de enskilda medlemmarna efter deras förbrukning. Detta måste väl vara att sälja el och borde väl i så fall vara förbjudet. Det är ju väldigt vanligt så jag har svårt att tro att det inte är tillåtet. Någon som kan reda ut?
 
Jag tror som så att i en bostadsrättsförening så är ju lägenhetsinnehavaren en del av föreningen. Alltså är varje medlem kund hos elbolaget fast gemensamt. Själva fördelningen sen är efter förbrukning. Var och en betalar sin del.
 
Någon koncession för att handla med el finns inte längre. Det är en avreglerad marknad. Däremot så får bara den som har nätkoncession överföra el fram till abonnenter. Det var säkert det som Mikael L menade. Nätkoncessionshavaren är skyldig att se till att mätningsdebiteringen fungerar, samt att redovisa abonnentens mätvärden till elhandelsföretaget. Inom det egna elnätet och den egna fastigheten så står det var och en fritt att sätta upp undermätare och interndebitera som man behagar. Men det är bara nätkoncessionsinnehavaren som får dra kablar mellan olika fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.