Har egentligen inte tänkt så långt än, men man skulle kunna sätta glasen nedifrån och upp. Börjar att stifta fast det nedersta rutan, kittar den på sidorna. Där den mellersta glaset överlappar med den nedersta ligger ju lite kitt så det kanske kan vara "mellanrummet". Fäster sedan den mellersta med stift och kitt och gör samma sak med den övre men den kittas även i överkant..

Det borde göra att glasen sitter fast och ev vatten kan rinna igenom..

Men som sagt, detta är ett öppet kort än så länge..
En annan variant är ju som man gör på billiga växthus att använda små klips som håller glasen i varandra.. Men det är ju inte så snyggt..
 
Vi har ett växthus i cederträ, det är säkert 30 år gammalt och fortfarande hur fint som helst. Glasen hålls på plats av clips som man sätter med stift. Inget skaller och enkelt att byta om det skulle gå sönder vilket händer ibland. Ceder är mycket lätt så vikten är låg.
 
MalinB skrev:
Vi har ett växthus i cederträ, det är säkert 30 år gammalt och fortfarande hur fint som helst. Glasen hålls på plats av clips som man sätter med stift. Inget skaller och enkelt att byta om det skulle gå sönder vilket händer ibland. Ceder är mycket lätt så vikten är låg.
Det där låter intressant.
Skulle du kunna tänka dig dela med dig av lite bilder på hur det ser ut?
 
Nu börjar ritningen ta form. Kvar återstår dörr, vädringsluckor och jag ska även se hur det ser ut om jag sätter dit lister för att hålla glasen på plats. Gaveln där dörren ska in ska även modifieras lite då karmen är högre än där hammarbandet är.
 
  • växthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då var glasen inhandlade. Ca 180 och jag köpte det plus moms....
Började fundera på om man skulle lägga på lite cellplast i grund och golv när man ändå lägger all denna tid på bygget. Den extra kostnaden blir inte så stor med t.ex. 50 mm. Vad tror ni, är det värt pengarna/jobbet? Skulle man märka någon skillnad?
 
Och nu är grunden grävd inför gjutningen. Stor del av allt material är inköpt.
Är ni intresserade av en fortsatt uppdatering av bygget? Här eller ny tråd?
 
  • Gilla
Lena Torp
  • Laddar…
Fortsätt gärna här, det är ju din tråd och du bygger ju i lärkträ.. :)

Jag följer med spänning.. Har byggt ett växthus i metall tidigare, men tar till mig alla tips jag kan uppsnappa inför bygget i trä nästa vår..
 
Redigerat:
Skånelängan skrev:
Började fundera på om man skulle lägga på lite cellplast i grund och golv när man ändå lägger all denna tid på bygget. Den extra kostnaden blir inte så stor med t.ex. 50 mm. Vad tror ni, är det värt pengarna/jobbet? Skulle man märka någon skillnad?
Jag gjorde som en torpargrund på metallväxthuset som jag fyllde med frigolitskivor, kanske 20cm. Tänkte att man på det sättet skulle stoppa markkylan, men jag tror luftkylan är klart viktigare att stoppa.. :)
Problemet med torpargrunden märktes några år senare då det bildats en mindre insjö där pga vattnet sökt sig dit.. :) Var bara att gräva upp runt och lägga drännering..
 
jackt skrev:
Fortsätt gärna här, det är ju din tråd och du bygger ju i lärkträ.. :)

Jag följer med spänning.. Har byggt ett växthus i metall tidigare, men tar till mig alla tips jag kan uppsnappa inför bygget i trä nästa vår..
Tack då gör jag så. Bilder kommer efter hand.
 
jackt skrev:
Jag gjorde som en torpargrund på metallväxthuset som jag fyllde med frigolitskivor, kanske 20cm. Tänkte att man på det sättet skulle stoppa markkylan, men jag tror luftkylan är klart viktigare att stoppa.. :)
Problemet med torpargrunden märktes några år senare då det bildats en mindre insjö där pga vattnet sökt sig dit.. :) Var bara att gräva upp runt och lägga drännering..
Det blev till slut så att vi kommer köra frigolit runt grunden och inget i golvet. Tanken var att största delen av markkylan letar sig in den vägen. Hela innerdelen innanför grunden ska grävas ut och fyllas med bärlager.
 
kul att se hur ni får fram kontruktionen för växthus, men tänk på att virket är utsatt för väta/fukt, om man nu skall odla i växthuset. Samtliga träväxthus från 60-talet och framåt, är tillverkade i tryckt virke, och inga odlingar, blommor eller grönsaker har tagit skada av detta. Ljuset har alltid varit viktigt för odlaren, därför är växthusen överlag vitmålade, silverfärg förekom tidigare, men den blev mörk med tiden. För mycket betong på golvet, gör det orimligt torrt därinne, gäller att vattna flera gånger om dagen.
 
saturnus skrev:
kul att se hur ni får fram kontruktionen för växthus, men tänk på att virket är utsatt för väta/fukt, om man nu skall odla i växthuset. Samtliga träväxthus från 60-talet och framåt, är tillverkade i tryckt virke, och inga odlingar, blommor eller grönsaker har tagit skada av detta. Ljuset har alltid varit viktigt för odlaren, därför är växthusen överlag vitmålade, silverfärg förekom tidigare, men den blev mörk med tiden. För mycket betong på golvet, gör det orimligt torrt därinne, gäller att vattna flera gånger om dagen.
En av anledningarna till att jag valde lärk som virke är ju dess tålighet mot röta. Denna ska inte målas utan få behålla sin naturliga färg. Jag har varit inne på att lägga vanliga cementplattor på golvet då jag har sådana tillgängliga. Ett alternativ skulle vara någon typ av singel men med plattor är det mycket enklare att hålla rent. Du menar det skulle ställa till problem med luftfuktigheten? Vad föreslår du istället? Jag vill odla i krukor och inte planteringslådor. Ett alternativ är cementplattor i en gång, singel på sidorna.
 
saturnus skrev:
kul att se hur ni får fram kontruktionen för växthus, men tänk på att virket är utsatt för väta/fukt, om man nu skall odla i växthuset. Samtliga träväxthus från 60-talet och framåt, är tillverkade i tryckt virke, och inga odlingar, blommor eller grönsaker har tagit skada av detta. Ljuset har alltid varit viktigt för odlaren, därför är växthusen överlag vitmålade, silverfärg förekom tidigare, men den blev mörk med tiden. För mycket betong på golvet, gör det orimligt torrt därinne, gäller att vattna flera gånger om dagen.
Hur stor fals har du gjort till dina glas? Alltså hur stor är urfräsningen som du fällt in dina glas i? Jag har tänkt 15 mm men är lite fundersam om det är i mesta laget.
 
Skånelängan skrev:
En av anledningarna till att jag valde lärk som virke är ju dess tålighet mot röta. Denna ska inte målas utan få behålla sin naturliga färg. Jag har varit inne på att lägga vanliga cementplattor på golvet då jag har sådana tillgängliga. Ett alternativ skulle vara någon typ av singel men med plattor är det mycket enklare att hålla rent. Du menar det skulle ställa till problem med luftfuktigheten? Vad föreslår du istället? Jag vill odla i krukor och inte planteringslådor. Ett alternativ är cementplattor i en gång, singel på sidorna.
Ok Skånelängan, Du får se i vilka färger lärken kommer att skifta i under tiden, men även lärk går att måla. Hobbyodlarens växthus brukar vara små, och där för inte möjlighet till att hålla ytor öppna (jord) för odling. Plattor är bra, som läggs i grus, och singel där man odlar. Stenullsmattor är det man odlar bl a tomater o gurka på nu för tiden, själv odlar jag dessa grödor direkt i jordsäcken, enkelt att städa ut när säsongen är över.
 
Skånelängan skrev:
Hur stor fals har du gjort till dina glas? Alltså hur stor är urfräsningen som du fällt in dina glas i? Jag har tänkt 15 mm men är lite fundersam om det är i mesta laget.
bredden på falsen kan vara ca 8 mm, medan höjden bör vara 15mm, =normalt om man räknar glasets tjocklek, = 3 -- 4 mm, kitt under glaset, glasstiftet + ovankitt. Såg att du ville hoppa över ovankittet p g a färgen på detta, men så mycket kitt går det inte åt, så du kunde kanske färga detta. Att endast använda underkitt, leder till läkage efter något år. En odlare skulle inte kunna sälja t ex sina julstjärnor med vattendroppar på bladen.
Du talar även om luftorna till ditt växthus. Hade det inte sett trevligare ut med en hel luft, i stället för enskilda luftor, en hel luft är också lättare att tillverka, och ger bättre och jämnare luftning åt huset. Men huset bör då vara 10 m långt eller däröver.
Kom att tänka på, hur det funkar med kitt (växthuskitt) på bar lärk, kanske du borde olja eller lacka lärken innan du kitta. Kittet innehåller olja, som virket suger upp och torkar ut kittet. Att lägga glas löst i falsen utan kitt, får dom att skramla sönder med tiden
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.