Hej
Jag söker svar på följande frågor:
  • Finns det något lagstadgat säkerhetsavstånd mellan järnvägsspår och bostadshus/villa?
  • Idag finns ett järnvägsspår intill ett bostadshus/villa. Detta spår ska breddas så att det går ett intill det befintliga. Generellt, vilka bestämmelser finns kring avstånd till bostad, magnetfältsgränser, bullergränser (ute/inne), fysisk miljö i form av utsikt.
Mvh
D
 
Transportstyrelsen vill inte ha några byggnader inom en vagnslängd ifrån rälsen. Då bör dom väl inte heller bygga räls inom det området från huset.
 
Hej Ricken. Det du skriver låter onekligen intressant. Vet du om det är något principbeslut eller är det lag/regel på detta? Vart av Transportstyrelsens alla dokument kan jag läsa sånt? Tack!
 
Men är det inte så att om Trasnportstyrelsen inte vill ha ett hus på en vagnslängds avstånd från deras nya fina räls, då har de rätt att köpa loss och riva kåken, inte mycket att göra åt när det gäller infrastruktur? Samma gäller väl med ledningsgator för el etc?
 
Jag misstänker att TS kanske är mer intresserad av om de är skyldiga att lösa in huset i det läget.
 
Det blir en del märkliga effekter kring fastigheter inom skyddsområdet. En vagnslängd är förresten 25 meter och avståndet räknas från banvallens mitt.

En otrevlig effekt är att om huset brinner ner så får du inte bygga upp det igen eftersom detta kräver ett bygglov där Transportstyrelsen är remissinstans och de vill ju inte ha bostäder inom skyddsavståndet. Att det stod ett hus där innan spelar ingen roll. Du kan inte heller bygga om/till huset av samma orsak.

I extremfallet att huset brinner ner står du med en tomt utan hus som inte får bebyggas. En sådan tomt betingar inget högre pris....
 
Hempularen - Du har helt rätt. Vilka rättigheter har vi som privatperson gentemot Trafikverket? Och för den delen, jag som inte kan skillnaderna. På vilket sätt har Trafikverket och Transportstyrelsen saker ihop? Är den ena myndigheten över den andra?

Mexitegel - Det där lät ju inte alls så upplyftande! Du har möjligtvis ingen lagtext vi kan referera till?
 
Nja, ingen lagtext men det finns en tråd på forumet där det blev just så. Jag hittar den inte just nu men sök och se om du finner den,
 
DanielMarie skrev:
Hej Ricken. Det du skriver låter onekligen intressant. Vet du om det är något principbeslut eller är det lag/regel på detta? Vart av Transportstyrelsens alla dokument kan jag läsa sånt? Tack!
Det är ingen lag, men ring dom o prata med dom. Det är väl enklast.
 
jac skrev:
Denna?
[länk]

Precis den ja! :) Du har bättre sök-skills än jag :D
 
DanielMarie skrev:
På vilket sätt har Trafikverket och Transportstyrelsen saker ihop? Är den ena myndigheten över den andra?

"Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs."


"Trafikverket ansvarar för den samlade långsiktiga infrastrukturplaneringen samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.