Hej

Efter att vår båt nästan havererat i vinter pga all snö och en undermålig presenning tittar jag på nya lösningar.

En idé jag fick är att göra ett fällbart skärmtak vid garagets ena långsida. Dvs ett tak som jag fäller ut på vintern och som man sedan kan parkera båtvagn med båt under. Under en del av året är taket nedfällt (okt-april). Gissningsvis behövs inget bygglov för en sådan konstruktion då den bör betraktas som tillfällig. Skulle nu någon mot förmodan klaga är den ju enkel att plocka bort.

"Taket" skulle bli ca 2.6 m högt mot garageväggen och ca 180 cm i ytterkant.

Vad säger expertisen på forumet?
 
Låter som om du har får dålig lutning på din presskonstruktion. Men i övrigt så verkar dit fällbara tak som en smart ide. Se bara till å dimensionera gånggärnen ordentligt.
 
Enligt den här definitionen bör det väl inte betraktas som byggnad och därmed inte heller behöva bygglov?

http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/1910-definition-pa-en-byggnad.html

Spelar det någon roll ifall taket hamnar närmare tomtgräns än 4 meter? Får jag ens ställa upp båten under vintern 2 m från tomtgräns?

Grannsämjan existerar inte så där lär jag inte få någon tillåtelse.
 
Det blir lite av en slamkrypare.

Skärmtaket är väl egentligen bygglovpliktigt. Men som du säger så kan du ju ta bort det (fälla ner) om du får en anmälan mot dig.

Sen ska grannen godkänna byggnader inom 4m från gräns. Men det är lite samma där. Klagar han så flyttar du på grejerna.

Grannen har inget på den delen av sin tomt som du hamnar nära?
 
Nej han har ingenting i närheten. Det är väl bara bygglovsbefriade byggnader som grannen behöver godkänna. Ifall man söker bygglov har han rätt att yttra sig men byggnadsnämnden kan välja att strunta i det.

Det jag tänkt borde ses som tillfälligt och inte betraktas som byggnad. I annat fall bör väl alla täckta båtar räknas som byggnader?

Det rör sig om en mindre båt som är 500 x 195 cm så det är ingen finlandsfärja direkt.
 
Alla tak som byggs över båtar är att betrakta som byggnader. Likväl som husvagnar som står längre än en normal semesterperiod. Men sen är ju frågan vem som orkar vry sig.
 
Bygglov krävs då det ändrar utseendet på fasaden även i nedfällt läge. Kanske du kan kroka av det?
 
Ja man kan ju lika gärna göra det löstagbart och fästa upp det med bultar
 
Du bör kolla detta med kommunen. I Malmö satte en person upp en presenning över sin bil - periodvis och främst under vinterhalvåret - grannen klagade och bilägaren anmodades av kommunen ta bort detta. Ansågs för störande och allför nära tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.