Fick erbjudande om bytesaffärer idag. En årsförbrukning ved mot svetsandet av 2 badtunnekaminer.
Fick presenterat till mig en ritning på en kamin som de tidigare gjort till liknande tunna som tydligen skulle värma den okända mängden vatten till badtemperatur på 3½ timme.
Själv tyckte jag det såg ut som om det var väldigt liten eldstadsyta exponerad mot vattnet för effektiv värmeväxling.

Jag kan ladda upp den när jag får en egen kopia.

Det jag vill ha hjälp med nu är om nån sitter på ritningar på en bra kamindesign som man kan antingen koipiera eller ta ideer från, så vore det tacksamt.
 
Hej jag håller på att bygga en badtunna och jag undrar om jag skulle kunna få ta del av din ritning. att köpa en kamin för 6,500 ligger inte i min budget jag har letat länge efter en ritning men kan inte hitta någon. hade varit guld värt om du skulle kunna hjälpa mig med detta
Mvh Hannes
 
Det är väl som att svära i kyrkan! Men köp en begagnad oljebrännare på blocket och bygg en smidig liten kamin med den som värmekälla. Du får en Beneton brännare för en tusenlapp.
 
Knösen skrev:
Det är väl som att svära i kyrkan! Men köp en begagnad oljebrännare på blocket och bygg en smidig liten kamin med den som värmekälla. Du får en Beneton brännare för en tusenlapp.
Då tappar ju en del av grejen med tunn badandet tycker jag. Ska man bara vara billig o bekväm så sätt i 2 elpatroner o kör.

Ritningarna jag byggde efter var inte mina utan slutkundens. Kaminen var konstruerad efter att ta minsta möjliga plats i en mjölkcistern av "badkarstyp"
Dessa rymmer inte mycke vatten om man sitter 8 vuxna så den klena kamninen räckte till iaf.
Det finns bättre kaminer om man vill värma mycke vatten snabbt och har platsen.
 
Att värma med elpatron är för de flesta inget bra alternativ det kräver rejäl huvudsäkring olje brännare vet jag dom som kör med men jag tycker det ska va ved eldat. Jag brukar fylla min tunna med ljummet vatten och sen eldar jag i kamin kortar eldnings tiden med några timmar för det tar tid att värma 2m3 kallvatten.
 
Ja, just det, jag säkrade ju upp när jag köpte den ryska monstersvarven...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.