Hej grannen har drivit igenom att få bygga 1-plans istället för sutteräng på sin tomt. I samband med det hade kommmunen krav att sänka tomten 70 cm. De gjorde först en omgång, fick backning och sänkte igen. Nu blev resultat som på bild. 90 graders lutning, mot hård sprängsten. Över 1 m ner just nu. Direkt farligt för barnen! Men de ska först till hösten... Höja lite för att nivån som är nu, är för husgrunden.

Har pratat med han som sköter bygget, en gammal i gemet, som förstod faran och valt att montera ett 3 m högt staket som han tänkt luta mot kanten för att hindra barnen från att ramla ner. En acceperbar lösning tillsvidare.

Men min fråga är..., normalt ska min tomgräns sluta med tex 45 graders lut mot granntomten. Detta går ju inte nu. För att det ska gå måste jag isåfall spränga ner min tomt... Något som såklart inte kommer på tal.
Jag ska väl inte bli pålagd kostnader för sådant?

Men iaf, är ens detta som gjorts ens accepeterbart .. alltså lagligt?

De ska sätta sitt hus 4,5 m från denna tomtgräns oxå...

Borde det nu istället bli en sluttningen på tex 45 grader in på hans tomt? Eller ska detta avslut accepteras?

Nu kommer det krävas att jag sätter upp ett staket på över 1 m för att göra vår tomt säker för våra barn. Jag har visserligen funderat på det tidigare, men nu måste jag ju!

De har även lyckats spränga för mycket och en del är nästan 1 m in på vår tomt. Och lutar rakt ner och högst ostabilt undertill. Kan rasa vid första regnskur!

Ska även tillägga att innan de byggde så kom vi fram till att jag var för långt in på deras tomt med gräsmattan, och accepterade kostnaden att räta till tomtgränsen. Betald idag. Inget bråk alls från mig. Men de fick som sagt backning och fick i ny etapp sänka tomten ytterligare till det nu ser på bild.

Vad hade ni gjort / krävt eventuellt?

Försöker absolut inte skapa någon strid över det här, det ska ju ändå bli ens grannar till slut.
 
  • uploadfromtaptalk1332786138466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1332786162734.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sluttning på 45 grader räcker mer än väl för att ett barn ska kunna ramla och slå sig riktigt rejält där med. Jag skulle villja ha 1 på 2 åtminstånne om det ska vara barnvänligt.
Minns jag jordabalken rätt så är det grannen som ska se till att du kan ha din tomt kvar som du hadde den. Dvs han/hon är ansvarig för att hantera hela höjdskillnaden.
Men med 4.5 meter till hsuväg och det faktum att man brukar vilja ha ett par meter med lutning från huset åt alla håll blir det dåligt med plats för en lutning även från ditt håll.

Därmed förefaller någon typ av murlösning bättre. Dvs muren sätter mot tomtgräns från grannens sida och sen återställer man skadorna i din gräsmatta. Sen sätter man ett staket på muren så har man en barnsäker lösning. Dock inte säker på vem som ska betala staketet.
Är man mån om framtida relationer så kan det vara en bra sak att vara flexibel med (gör man tex ett trästakek så försvinner ju nästan två meter av grannens hus)
 
Men de skall väl inte ha sten på tomten, när huset är klart?
Gräsmattor eller annat kommer väl att höja nuvarande marknivå och att då göra en mer sluttande kant mot er tomt, skulle knappast vara omöjligt. Kolla lite med grannen, vad de har för planer innan du gör något onödigt arbete på din tomt.
 
thomas33 skrev:
Men de skall väl inte ha sten på tomten, när huset är klart?
Gräsmattor eller annat kommer väl att höja nuvarande marknivå och att då göra en mer sluttande kant mot er tomt, skulle knappast vara omöjligt. Kolla lite med grannen, vad de har för planer innan du gör något onödigt arbete på din tomt.
jodå pratat med han så sent som idag. Eller snarare han som gör jobbet. Han påpekade just att huset ska stå så nära så det blir svårt med en sluttning.
Han menade på att sluttning ska gå från min tomt till tomtgräns. Det gör den, för det var det jag betalade honom för att även fixa.

Men nu kan jag ju såklart intw spränga ner min tomt för att göra 45 graders sluttning.

Det enda jag ser härär ju att det sätts upp ett permanent barnsäkert staket.

Jag har som sagt funderat på det men är nu tvungen för att känna att det är säkert, samt bygga högre än tidigare tänkt just pga fallhöjden som nu är.

Känns inte bra att ett problem skapats som kommer kosta mig pengar... och som för tillfället är direkt farligtför barn, men även vuxna. Vid kommande regn så kommer tomtgränsen rasa ihop...
 
mats_o skrev:
En sluttning på 45 grader räcker mer än väl för att ett barn ska kunna ramla och slå sig riktigt rejält där med. Jag skulle villja ha 1 på 2 åtminstånne om det ska vara barnvänligt.
Minns jag jordabalken rätt så är det grannen som ska se till att du kan ha din tomt kvar som du hadde den. Dvs han/hon är ansvarig för att hantera hela höjdskillnaden.
Men med 4.5 meter till hsuväg och det faktum att man brukar vilja ha ett par meter med lutning från huset åt alla håll blir det dåligt med plats för en lutning även från ditt håll.

Därmed förefaller någon typ av murlösning bättre. Dvs muren sätter mot tomtgräns från grannens sida och sen återställer man skadorna i din gräsmatta. Sen sätter man ett staket på muren så har man en barnsäker lösning. Dock inte säker på vem som ska betala staketet.
Är man mån om framtida relationer så kan det vara en bra sak att vara flexibel med (gör man tex ett trästakek så försvinner ju nästan två meter av grannens hus)
Det är bergtomter, så den lutning som är nu går inte förlänga utan sprängning och det är såklart ingen kostnad jag tänkt ta...

Det är berg bara 30-40 under gräset.

De borde ju tänkt på detta vid placering av huset... så sluttningen borde ju bli deras problem. Eller bygga stödmur med staket ovanpå.
 
Jag skulle säga en mur som du sedan sätter ett staket på.
Det är ju inte orimligt att tycka att grannen får stå för muren, sen får du själv stå för staketet.
 
13th Marine skrev:
Jag skulle säga en mur som du sedan sätter ett staket på.
Det är ju inte orimligt att tycka att grannen får stå för muren, sen får du själv stå för staketet.
Dock vet jag ju att en sådan mur inte är billig... osäker på om jag tror det går att kräva en sådan påkostnad det medför.

Det är ju redan berggrund under, så inte lär tomten stå i risk att falla ner.

Mest handlar det här om säkertheten mellan tomtgränserna.
 
Johnny Viking skrev:
jodå pratat med han så sent som idag. Eller snarare han som gör jobbet. Han påpekade just att huset ska stå så nära så det blir svårt med en sluttning.
Han menade på att sluttning ska gå från min tomt till tomtgräns. Det gör den, för det var det jag betalade honom för att även fixa.
Så du var med och betalade del av sprängningen/markarbetet ?
Hur långt in på din tomt börjar sänkningen ?
Då de enligt dig skall börja först till hösten så måste du nästan ha ett tillfälligt staket för att hindra att någon ramlar ner där, skulle tro att det egentligen ligger på grannen.

Likaså det som är bortsprängt på din sida av tomtgränsen måste han ju fixa snarast möjligt. Du borde kanske snacka med han som gör jobbet vad han har för funderingar för att tillfälligt lösa problemet på billigast sätt.

En lösning idag är annars att grannen fixar upp en snygg mur som börjar i hans marknivå och slutar 1 meter ovanför din, sedan kan han ju plantera buskar eller annat om han vill dölja muren, då slipper man en brant sluttning som skapar problem och ras/sättningsrisker försvinner samtidigt som du får en säkrare tomtgräns där man inte drullar över kanten så lätt.
 
Kommer ta det medhusägaren sen istället. De vill iaf inte bygga något permanent nu kan jag inte tänka mig. En sådan mur blir även dyr, och tror bygglov kan krävas.

Det är ju dom som fått igenom att sätta annat hus än först tänkt, så sådana hör kostnader måste ju ligga hos dom.

Här är en annan vy på "farozonen".
 
  • uploadfromtaptalk1332790029032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den fastighet som ändrar nivån som skall ta kostnaden för en ev. mur, eller får ta slänten på sin sida.

Däremot så har du ett behov av staket för att det skall bli säkert, den kostnaden är jag nästan säker att den ligger på dig.
 
Som hempularen sa. Den fastighet som ändrar befintliga markförhållanden, ska ta upp släntning (eller stödmur) på sin sida, och även stå för kostnaden för det. Om ni inte kommer överens om annat förstås.

Hur är slänten redovisad i bygglovet? Om inte grannen lyssnar på dig, så kan det nog vara bra att du skickar in ett foto till bygglovsavdelningen på kommunen och förklarar läget, kanske grannen lyssnar mer på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.