Annars kan du kombinera din befintliga slang och 50 mm avloppsrör.
 
mattiasp skrev:
Annars kan du kombinera din befintliga slang och 50 mm avloppsrör.
Genialt billigt och enkelt. Tack!


Finns säkert ngn som kan komma på en massa nackdelar, men känslan av att få använda det jag redan köpt överväger...
 
Jag kan inte se några direkta nackdelar. Att använda hårda rör i böjarna innebär bara fördelar. I böjarna måste luften retarderas i en riktning och accelereras i en annan. Det innebär att slätheten på luftkanalen påverkar mer i böjarna. En böjd slang blir med nödvändighet oslät. Den enda nackdelen jag kan se med lösningen, är att jag känner mig tvungen att bygga om min egen lösning, som i dagsläget endast använder polyuretanslang (fabrikat Felder). Rör är alltid bättre än slang om man vill minska flödesförluster.
 
Jag fick för mig och köpte en Einhell 1630. den har en förskruvning i ändan på slangen som är runt 60mm men vanlig 34mm slang. På Einhells hemsida kan jag inte hitta nått om dom. Jag skulle också vilja ha grövre rör fram till cyklonen. Är det nån som vet om det är nån form av standard.
Innermåttet i förskruvningen på maskinen är 56mm och ytter tvärs över gängan ca 60mm
 
Hur ska man tänka kring diameter på slang? Har också typ 32 eller 35 på olika grovdammsugare från Nilfisk respektive Bosch men behöver nu längre bitar att koppla till maskiner. Fasta rör funkar inte för just detta.

Är det någon idé att köpa grövre dimension på slang än ~35mm? Har kollat på en 40mm ex. Eller ska man gå ända upp till 50mm trots att det är dyrare och klumpigare? Skiljer kanske 200 spänn mellan dem för en 6m slang av mindre bra men likvärdig kvalité. Man förlorar en del vakuum men får bättre luftflöde.

Cyklonerna tar ~50mm in/ut och själva intaget på dammsugarna är ~50mm och ~40mm respektive. Lite olika i andra änden vid maskinerna hur mycket strypt det blir men känns även här som kanske skulle vara befogat med lite större diameter? Ex som på sågen där jag tänkte mig att dela på insuget så jag kan koppla både under sågen och i klingskyddet (Dewalt DW745). Dewalten har 57mm eller nåt sånt i nedre utsug. Andra maskiner är främst mindre CNC, där man med fördel kan styra rätt mycket över hur stort insuget är och ser ut.

Jag är mest ute efter en slang som är bra nog så man inte ångrar sig. Och att man får någon slags bra balans mellan vakuum och luftflöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.