Hej , funderar på att byta ut min asfalt på garageuppfart men vad är rimligt pris för att
byta till Marksten istället , ska man ha ett m2 pris ?? och vet någon vad man kan betala :-
 
är i samma tankar. Det vi vet är att arbete+ sten går på 400kr/ kvm! Asfalt vet vi inte ännu! har du några siffror att jämföra med?! :)
 
Kapten_zanden
asfalt brukar kosta 150kr/m2 lagd o klar...
 
qvarren skrev:
Hej , funderar på att byta ut min asfalt på garageuppfart men vad är rimligt pris för att
byta till Marksten istället , ska man ha ett m2 pris ?? och vet någon vad man kan betala :-

Gå i samma funderingar och detta är vad jag kommit fram till.

Samtidigt som vi byggde ut en fastighet vid vår firma så asfalterade vi en parkering på baksidan som dagligen nyttjas av lastbil för av och pålastning samt bilar för parkering.

Samtidigt så lade kommunen plattor på trottoaren på framsidan av samma fastighet och jag kan ju bara säga att idag, 10år senare så ser ju asfalten bra mycket bättre ut än plattorna. Asfalten är lite sliten just där det är som mest slitage annars är det inget förutom färgen som avslöjar att den är gammal. Enda ogräs som syns till är lite i skarven mot kantstenarna runtom parkeringen. Ett varv med roundup några gånger per säsong så är det löst.

Plattorna däremot är nötta och slitna. Variationer i höjd, mossa mellan osv.

Så den dag jag gör om uppfarten så blir det asfalt.
 
Här har ni en liten hum om priser..

http://www.markarbetarna.se/prislista/priser.htm

Vi valde att ta bort vår asfalt från uppfarten i alla fall ::) Det kändes som E4:an med vår uppfart på dryga 100 kvm. Det är det fulaste och tråkigaste man kan ha :-X Vi valde marksten . Ett par grannar lade ny asfalt i samma veva som vi slet upp vår och jag är sååå glad att vi tog bort vår när man ser deras.
Men det är tur att smaken är olika ;D För annars skulle alla hus se likadana ut.

Lycka till! :)
 
Tack för ditt svar Jessica :)
Om du jämför priset 400kr/kvm tycker du att det stämmer med det ni betalade för er? ::)
jag är fortfarande "besattt" av markstenstanken medan min man inte delar min inställning! Vi får se vad det blir!
 
Beppo skrev:
Samtidigt så lade kommunen plattor på trottoaren på framsidan av samma fastighet och jag kan ju bara säga att idag, 10år senare så ser ju asfalten bra mycket bättre ut än plattorna.
De plattorna var med största sannolikhet inte sådana som man har på en uppfart, utan tunnare varianter tänkta för just trotoarer och ingenting annat. Tål inte slitage speciellt bra.

Skall du jämföra asfalt med plattor så får du ju jämföra med plattor anpassade för uppfarter. Annars jämför du äpplen och päron.
 
aev skrev:
Tack för ditt svar Jessica :)
Om du jämför priset 400kr/kvm tycker du att det stämmer med det ni betalade för er? ::)
jag är fortfarande "besattt" av markstenstanken medan min man inte delar min inställning! Vi får se vad det blir!
Nu är jag nog trög :-[Vad menar du med "Om du jämför priset 400kr/kvm tycker du att det stämmer med det ni betalade för er? ::)"



 
Jo så har menar jag; När vi fick vår offert så var den uträknad på att det kostade 400kr / kvm. Om vår uppfart är 3 gånger 18 meter , dvs drygt 50kvadrat. Då menade offerten att (arbete, sten och  maskiner) vi fick betala 400kr för varje kvadrat menter! :D ::) :)
Så min fråga till dig och andra var om detta var ett rimligt pris?
Hoppas det blev tydligare nu ;)

 
ah,då är jag med :) Ja om du fått en offert på 400:- ink allt så skulle jag ta det helt klart! Det är ett bra pris om det är med arbete och maskiner och stenen.

Lycka till! :)
 
Tänk även på att asfalten "håller" vatten, om bilplatsen inte har ordentligt fall, detta gör att bilen står med vatten under sig, medan betongsten/plattor torkar upp ganska omgående. Bilarna rostar även snabbare, om de parkeras på gräs eller enbart jord.
 
Borde man inte kunna 'återanvända' det gamla markarbetet, det drar väl ner priset en del?
Funderar också på att byta ut asfalten men tänkte endast fylla upp med sättsand och kanske makadam där infarten har sjunkit ihop lite. Är detta dumsnålt eller?
 
jessica, hur fick ni bort er asfalt och vad kostade det?
 
Jag har en far i åkeribranschen :-D så han körde bara upp asfalten med gafflar och sen körde han o slängde det...gratis alltså :-D
 
För den som inte är så lyckligt lottad så duger ett vanligt spett plus en spade alldelles utmärkt för att bryta upp asfalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.