Nu undrar jag lite, var det ett område med företrädesvis om och tillbyggda fritidshus som i dag bebos mer permanent. Då är det inte så konstigt att kommunen har svarat dig att det inte görs något förändringsarbete i detaljplanen för en ni ansluter er till kommunala vatten och avloppsnätet. Då först kommer kommunen att göra en ny plan och ev. prickar utan betydelse försvinner för att optimera fastighetens användande. Vilket då kommer att gälla alla fastigheter i området.Den kostnaden fördelas sedan på alla i området, såsom gatubyggnadskostnad anslutningsavgifter,mm som kan uppgå till några hundra tusen kronor per fastighet.
 
Inagröbo skrev:
Jo,jag håller med dig att det är den enskilda som ska stå för kostnaderna. Inget snack om den saken.
Vad jag tycker är snett är att kommunen "stryper" den enskilda innevånaren genom att dra igång en jätteapparat med kostnader på flera hundra tusen kronor för en "skitsak".



Som jag berättat tidigare söker jag ingen utökad byggrätt. Jag vill bara ha möjligheten att kunna använda den byggrätt jag redan har. Som det är nu med halva tomten prickad så går inte det.

Ibo
Anledningen till att kommunen "drar igång en jätteapparat med kostnader på flera hundra tusen kronor för en 'skitsak'" är att kommunen är tvungen att göra det.

Att du skulle ha en byggrätt på 150 kvm som inte går att utnyttja på fastigheten enligt befintliga förhållanden låter däremot mycket märkligt. Isf har man ju gjort fel när man gjorde planen från början. Men det är lite svårt att se på en karta utan skala hur stort det befintliga huset är.
 
cecar33 skrev:
Då först kommer kommunen att göra en ny plan och ev. prickar utan betydelse försvinner för att optimera fastighetens användande.
Jo så är det.
I kommunens framtidsplan som sträcker sig till 2030 så är dock vårt område inte ens nämnt. Lite tråkigt med tanke på att man som människa har en begränsad livslängd.

Ibo
 
Noell skrev:
Anledningen till att kommunen "drar igång en jätteapparat med kostnader på flera hundra tusen kronor för en 'skitsak'" är att kommunen är tvungen att göra det.
Det vore onekligen intressant att veta vilka processer kommunen måste (enl lag) dra igång kontra vad som görs enligt praxis eller slentrian. Det kanske finns någon på forumet som har den kunskapen ?

Ibo
 
Inagröbo skrev:
Det vore onekligen intressant att veta vilka processer kommunen måste (enl lag) dra igång kontra vad som görs enligt praxis eller slentrian. Det kanske finns någon på forumet som har den kunskapen ?

Ibo
Jag vet inte riktigt vad du syftar på för processer. Planprocessen regleras i PBL.

Men om du nämner vilka processer du tycker görs efter slentrian så kan jag säga om kommunen måste göra dem eller inte.

Men jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt förstår hur du kan ha 150 kvm byggrätt på din fastighet som inte går att utnyttja fullt ut. Spontant ser det ju ut att vara ganska gott om plats på den oprickade marken..
 
Noell skrev:
Men om du nämner vilka processer du tycker görs efter slentrian så kan jag säga om kommunen måste göra dem eller inte.
Jag vet inte om det görs något slentrianmässigt, har ingen insyn i kommunens arbete så det är bara spekulationer. Men vad jag skulle vilja veta är vad som genererar kostnader på upp till 200.000.
Det optimala vore att kunna reglera en sån här skitsak (som jag slarvigt kallar det) i en bygglovsansökan. Det är ju uppenbart prickning som inte har någon funktion. En planändring "light" om man säger så.



Noell skrev:
Men jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt förstår hur du kan ha 150 kvm byggrätt på din fastighet som inte går att utnyttja fullt ut. Spontant ser det ju ut att vara ganska gott om plats på den oprickade marken..
Jag lägger in en karta som bättre beskriver förhållandena. Befintlig huvudbyggnad är på 80 kvm och tangerar redan idag prickmarken. Avstånd till gäststuga är 9 meter men bör vara 12 meter.
Det blir svårt att trycka in 150 kvm utan få bygga en del på prickmarken.
Prickmark.jpg

Hälsningar

Ibo
 
Och vad hindrar dig att göra utbyggnad åt SV eller NO, eller att riva alla byggnader och bygga 150 kvm helt nytt? Utrymmet för 150 kvm finns ju helt klart.
 
Inagröbo skrev:
Jag vet inte om det görs något slentrianmässigt, har ingen insyn i kommunens arbete så det är bara spekulationer. Men vad jag skulle vilja veta är vad som genererar kostnader på upp till 200.000.
Det optimala vore att kunna reglera en sån här skitsak (som jag slarvigt kallar det) i en bygglovsansökan. Det är ju uppenbart prickning som inte har någon funktion. En planändring "light" om man säger så.
Det finns det, det kallas förenklat planförfarande och är beskrivet i PBL som jag länkade till ovan, främst i 5:e kapitlet.
 
Du har mer en halva tomten att bygga på, varför klagar du så förtvivlat, och om det inte passar så sälj och flytta till något som du tycker passar bättre. Varför skall kommunen förändra detta efter dina behov och du vill dessutom inte betala vad det kostar. Detta enbart för att din vilja och plånbok skall bestämma. Den prickade marken var väl redan ett faktum när du köpte fastigheten.
 
Redigerat:
Inagröbo skrev:
Jag vet inte om det görs något slentrianmässigt, har ingen insyn i kommunens arbete så det är bara spekulationer. Men vad jag skulle vilja veta är vad som genererar kostnader på upp till 200.000.
Det optimala vore att kunna reglera en sån här skitsak (som jag slarvigt kallar det) i en bygglovsansökan. Det är ju uppenbart prickning som inte har någon funktion. En planändring "light" om man säger så.
En planändring som du beskriver skulle med all säkerhet kunna genomföras som ett så kallat enkelt planförfarande. Det är precis som det låter en förenklad variant. Jag har väldigt svårt att se hur detta skulle kosta 200 000 kronor. Kostnaden beräknas enligt taxa som är beslutad politiskt. Om jag skulle gissa skulle jag säga att en sådan ändring du beskriver skulle landa på 50-100 000. Förutsatt att det inte finns några ovändade svårigheter som kräver vidare utredning..



Inagröbo skrev:
Jag lägger in en karta som bättre beskriver förhållandena. Befintlig huvudbyggnad är på 80 kvm och tangerar redan idag prickmarken. Avstånd till gäststuga är 9 meter men bör vara 12 meter.
Det blir svårt att trycka in 150 kvm utan få bygga en del på prickmarken.


Hälsningar

Ibo
Men varför bara inte välja ett hus och ett läge som får plats på den byggbara marken? Känns som ett enklare (och snabbare!) alternativ än att betala för planändring..
 
Noell skrev:
Men varför bara inte välja ett hus och ett läge som får plats på den byggbara marken? Känns som ett enklare (och snabbare!) alternativ än att betala för planändring..
Som jag skrev i #58 så är det den vägen jag får gå. Tycker det är synd att inte kunna utnytja marken adekvat på grund av gamla prickar som inte har där och göra.
Jag efterlyser en enklare planändringsprocess i såna här enklare ärenden med en fast prislapp så man vet vart det slutar. Verkar dock som det finns olika åsikter om det och när man läser #70 så blir man mörkrädd.

Det känns lite som du jobbar/jobbat inom bygglovshantering och stämmer det så vore det intressant att få reda på lite mer.

Hälsningar

Ibo
 
O
Gamla prickar eller inte hör inte hit. Det kan säkert vara svårt att sätta att fast pris på en sån sak som förändring av detaljplan. Det kostar pengar och det ska inte belastas den enskilde kommuninnevånaren att någon inte uppskattar detaljplanens utförande.
Tycker inte om resonemanget med gamla prickar som inte har där att göra. Det kanske det har! det vet du inte!
Alla uppskattar inte en detaljplan, men den finns där av en anledning och det är för att inte folk ska få bygga hur som helst.
 
Inagröbo skrev:
Som jag skrev i #58 så är det den vägen jag får gå. Tycker det är synd att inte kunna utnytja marken adekvat på grund av gamla prickar som inte har där och göra.
Jag efterlyser en enklare planändringsprocess i såna här enklare ärenden med en fast prislapp så man vet vart det slutar. Verkar dock som det finns olika åsikter om det och när man läser #70 så blir man mörkrädd.

Det känns lite som du jobbar/jobbat inom bygglovshantering och stämmer det så vore det intressant att få reda på lite mer.

Hälsningar

Ibo
Om prickarna har där och göra eller inte är ju svårt att säga utan att ha sett hela planen.. Det är för övrigt långt ifrån självklart att bygglovhandläggaren vet varför prickarna är där. Deras jobb är att tolka reglerna för planen. En planarkitekt eller stadsarkitekten vet nog bättre. Det är relativt vanligt att äldre planer är ganska "hårt prickade". Helt enkelt för att man ville kunna styra byggandet efter de planeringsideal som gällde då.

Ditt ärende kanske är ett enkelt ärende men det vet man ju inte förrän man har tittat på det. Det kan vara problem med trafiksituationen, det kanske är sättningsproblem eller det kanske lever fridlysta salamandrar på din tomt. Det går inte att säga "här är det bara att sudda ut prickarna" utan att ha studerat det närmare. Där reglerar PBL detta.

Ett annat problem är att en ny detaljplan kommer att få en genomförandetid under vilket det är väldigt svårt för kommunen att göra en ny detaljplan i området (fastighetsägarna måste godkänna ändringarna). Det gör att kommunerna ogärna gör detaljplaner utan kommunala intressen som kan komma att störa kommande planer. Om du bor i ett så kallat omvandlingsområde där fritidsbostäder blir permanentbostäder där kommunen tänker sig kommunalt VA och vägar så kommer de säkerligen inte göra en frimärksplan nu i samma område, även om du skulle finansiera egna konsulter.

Ett tredje problem är resursbrist. Många tillväxtkommuner har tiotals år av detaljplanen som ligger och väntar på att göras. Då vill kommunen inte gärna prioritera resurser på planer utan kommunala intressen.

Tonen i #70 kanske inte var så trevlig. Dock finns en poäng i att detaljplanen och prickarna fanns där när fastigheten köptes, och man bör som fastighetsspekulant ta reda på vad som gäller i förväg. (Nu menar jag generellt, du kanske ärvt fastigheten eller vad vet jag).

Jag är planarkitekt :)
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Tycker inte om resonemanget med gamla prickar som inte har där att göra. Det kanske det har! det vet du inte!
Om kommunens bygglovshandläggare inte vet och om grannarna som bott här i området i +40 år inte vet så kan jag med ganska stor säkerhet säga att prickarna inte har där och göra.
En kommuntjänsteman hade en teori om att området har varit sankmark en gång i tiden och därför är prickad men det är historia nu och har så varit i minst 50 år.



Noell skrev:
Ett annat problem är att en ny detaljplan kommer att få en genomförandetid under vilket det är väldigt svårt för kommunen att göra en ny detaljplan i området (fastighetsägarna måste godkänna ändringarna).
Det gör att kommunerna ogärna gör detaljplaner utan kommunala intressen som kan komma att störa kommande planer.
Om du bor i ett så kallat omvandlingsområde där fritidsbostäder blir permanentbostäder där kommunen tänker sig kommunalt VA och vägar så kommer de säkerligen inte göra en frimärksplan nu i samma område, även om du skulle finansiera egna konsulter.
Det är dom vibbarna jag också fått från kommunhåll, inga frimärksplaner oavsett orsak och argument. Vårt område kommer säkert att bli ett omvandlingsområde men inte på de närmaste 20 åren och så länge tänker jag inte vänta.

Annars hade jag gärna anlitat dina tjänster om det hade funnits en chans att få bort prickarna. Den kommuntjänsteman jag nämnde hade det som förslag (planarkitekt).



Noell skrev:
Tonen i #70 kanske inte var så trevlig. Dock finns en poäng i att detaljplanen och prickarna fanns där när fastigheten köptes, och man bör som fastighetsspekulant ta reda på vad som gäller i förväg. (Nu menar jag generellt, du kanske ärvt fastigheten eller vad vet jag).
Den karta jag fick i handen innan köp är den jag la in i mitt första inlägg (#1).
Vid en snabb blick på den ser det faktiskt ut att vara gott om plats och jag har ett undantag i byggrätten mot den vanliga här i området som är 60+40 kvm.
Det var först ett år senare när jag såg grannens nybyggnads karta som jag upptäckte hur dåligt med plats det är.

Jag ska dock inte gnälla på det nu i efterskott eftersom det ligger på min lott att ta reda på exakt hur omfattande prickningen är.

Hälsningar
Ibo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.