Klickgolv klarar en amatör att lägga på nolltid. Det ska vara ett riktigt krångligt utformat rum med massor av vinklar, elementrör, dörrar och tokigheter om man inte ska hinna lägga det på en arbetsdag, inklusive golvsocklar och långa fikapauser.

Bredspackling däremot - en duktig målare gör det på nolltid, en klåpare som jag får hålla på i dagar...
 
Har jag rätt att avbryta jobbet för att jag tycker det tar för lång tid?

Har bifogat bilder på väggarna, kan man förvänta sig att det ska bli slätare?
 
  • IMG_0870.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0868.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
veronicab skrev:
Har bifogat bilder på väggarna, kan man förvänta sig att det ska bli slätare?
Hoppas verkligen att du skojar! :confused:

Det där var det jävligaste jag sett. Skicka hem klåparen och ta en strid mot företaget. Det där ska inte kosta en enda krona. Alternativet är ju att de skickar en annan pensionär som faktiskt har erfarenhet, och stryker den första clownens timmar från fakturan.

Fan så arg man blir! :thumbdown::mad:
 
Ja visst borde väl resultatet vara bättre? Jag har aldrig sett en bredspacklad vägg så jag vet inte vad jag kan förvänta mig. Har ringt och mailat företag nu, hoppas de hör av sig. Vill inte att han utför mera jobb.
 
Du milde tid. Det där ser inte roligt ut. Jag håller med Norrhyttan helt.

En rätt utförd bredspacklad vägg som målas skall inte ha någon struktur alls förutom den som blir av rollern och färgen vid målningen.
 
Den så kallade spacklingen är noll värd, mycket milt sagt.
Dessutom demonterar man ramarna från brytare och uttag mm när man spacklar.
Det där är typ första lagret, sen tar det ett eller två till för att få det slätt enligt min uppfattning.
Bredspackling utfört av en målare är slätt även i släpljus dvs med lysrör som lyser längs väggen om de får göra som de vill. så är inte alltid fallet tyvärr och därför man kan se skarvar på nybyggen, där spacklas bara skarvar ju :( Ser rent ut sagt för jäkligt ut ibland.

Som andra sagt, bestrid för det där är inte acceptabelt alls.

/Kent
 
veronicab skrev:
Har bifogat bilder på väggarna, kan man förvänta sig att det ska bli slätare?
Det har ju redan sagts några gånger men jag tycker det tål att upprepas.

Det där är fullkomligt oacceptabelt!

Förstod jag rätt att han ville provmåla på den där så kallade spacklingen för att se om det skulle bli bra? I så fall är det nog sedan länge dags att byta "målare".
 
För h-lvete! När det saknas spackel nära lister och han inte ens spacklat runt väggströmbrytaren så undrar man hur f-n han kan jobba kvar ??? Att sedan fundera en timme över hur man lägger laminat intill en ojämn vägg gör inte saken bättre.

Eftersom företagen i mail hänvisar din hantverkare som målare så skall han utföra jobbet på den tid det normalt tar för en målare och med samma materialåtgång.

Betala inte en krona innan du fått det ordentligt gjort och se om du kan få dit en riktigt målare som besiktigar jobbet och eventuellt kan ge dig en uppfattning om hur det åtgärdas. Har precis bredspacklat ett rum här hemma, min grabb som är 10 år gammal hjälpte till och inte ens han lyckades så dåligt som din hantverkare.

Reklamera jobbet, företaget får naturligtvis stå för material och färg för att åtgärda det så det blir snyggt. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun för ytterliggare råd.
 
Tack för alla svar, jag har ingen erfarenhet alls av renovering och hantverkare och har svårt att veta vad som är acceptabelt.

Har idag ringt till den ansvarige som har varit här och kikat, han tyckte inte heller att det såg bra ut. Han ska skicka hit någon annan som han sa inte heller är målare men är väldigt noggrann. Helst skulle jag vilja anlita en riktig målarfirma men jag antar att de har rätt att försöka åtgärda först?
Han lovade att de skulle stå för det nya materialet.

Sa även att jag inte vill att de fortsätter att lägga golvet, utan att jag kommer anlita en annan firma till det.
 
Betala inte en krona! Fy. Blind hade jag spacklat bättre! Och jag är verkligen en klåpare på att spackla!
Du skulle springa därifrån!
 
Då du ingått ett avtal med firman har de ju rätt att åtgärda felen, men det skall inte kosta dig något. Hoppas du har noterat hur många timmar klåparen spenderat hos dig så de inte försöker överdebitera dig. Även om du själv har tummen mitt i handen tror jag att du skulle lagt golvet bättre en den som var hos dig om man ser till det andra han utfört.
Naturligtvis skall du inte betala något för tiden han har lagt på att försöka lägga golvet, spenderar man en timme på att fundera hur man skall göra bör man nog hålla sig till annat, tyvärr finns det ju inte pussel med större bitar än laminatgolvet han skulle lägga...
 
Jag kan inte begripa hur man kan sälja en tjänst och skicka ut någon som uppenbarligen inte har någon utbildning och/eller helt saknar fallenhet för det jobb han ska utföra. När vi renoverade vår tidigare bostadsrätt så bredspacklade jag alla väggar utan någon som helst erfarenhet mer än instruktioner från en kompis som är målare och bra verktyg och det blev slätt och fint. Ts hade förmodligen gjort ett bättre jobb själv och att dessutom behöva köpa verktyg till "målaren" är helt galet. Och fortsättningen med golvläggningen verkar inte bli mycket bättre.

Jag skulle nog försöka avbryta jobbet och i samförstånd med firman komma överens om att ni möjligen betalar en bråkdel den nedlagda arbetskostnaden och sen se till att plocka in riktiga hantverkare som förmodligen gör ett bra jobb till samma slutkostnad eftersom det tar betydligt kortare tid även om timkostnaden är högre och ni slipper köpa verktyg.
 
Den ansvarige har nu talat med personen som utfört jobbet och enligt honom som var han inte klar. Dock så hade han spacklat och slipat två gånger plus lagt på extra duttar här och där efter att ha målat en gång. För det första ska man väl inte ens behöva måla för att se om resultatet är bra och för det andra så var det fortfarande många skavanker kvar efter duttarna.

Har ni någon uppfattning om hur många timmar det borde ta att bredspackla och slipa 27kvm?
Jag tror han har lagt ner runt 15 timmar, är det mycket eller lite?

Jag vill försöka ta mig ur detta utan att behöva betala, någon som har nåt tips?
 
Tror inte du kan :(
Jag skulle iaf vånta tills de blir klara och ta någon annan för att be om offert för att åtgärda? Sen betala minus det för att åtgärda. Ev kontaktat mitt fb jurist och frågat.
Annars är det bara att testa med att kontakta Timell :)
Skojar inte.

P.s. Tidsåtgången kan du inte klaga på. Alla arbetar vi olika. Och tydligen är gubben där :$
 
Har precis avslutat ett köksprojekt där vi spacklade om alla tapetskarvar etc, samt fixade till en ojämn betongyta.

Jag har spacklat en gång tidigar ei hela mitt liv när jag hjälpte min dotter att måla deras garage. Och där blev det avsevärt mycket bättre än vad man kan se på de bilderna. Att spackla handlar om att vara noga, ha rena spackelspadar och att ha förmågan att applicera lagom mängd spackel. Jur mer du lägger på, desto mera får du slipa bort. Sen efter varje utförd spackling kände jag alltid med handen samt kollade efter hål och vallar med ögonen. Hitade jag avvikelser var det bara att på med mera spackel.

Det jag tyckte va svåras med det var att lägga på lagom med färg när jag sparmålade, det lagret lyckades nästan alltid bli något tjockare än när jag rullade, vilket ledde till svaga penseldrag längs med listerna. Efter att slipat ned det och målat en gång till blev det godkänt.

Summa summarum, som glad amatör går det att få det slätt som en barnrumpa, men det tar lång tid och man måste vara väldigt noga och ha ett öga för detaljer. Denne person verkar sakna alla dessa egenskaper. Då blir det som det blir.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.