Asko = Cylinda. Bör vara bra kvalite.
 
Tja, nu gick innre glaset på ugnsluckan sönder. Ugnen är från 2004 och ingick i husqvarnas exklusiva serie, vid kontakt säger de att modellen utgått och inga reservdelar finns.
Lärdom av allt strul med vitvaror är att för mig är att bara köpa grejer som jag kan skriva av på 5 år, dvs går det sönder efter 5 år så finns det ingen hjälp från tillverkaren, eller så har tekniken gått så mycket framåt så att det inte är lönt att hålla kvar vid det gamla.

Allt som husqvarna gjorde mellan 03-04 verkar vara skräp, undantaget någon locktång eller kapsylöppnare...
 
Ok att modellen utgått men reservdelar till en åtta år gammal ugn måste finnas.
 
Tillverkarna är inte dumma - de ser till så att reservdelarna tar slut efter "lagom" många år, så behöver man en "enklare" del som är specifik så finns den inte och man blir tvungen att köpa ny vitvara.

I stort sett alla branscher har idag lärt sig att "räkna" hur länge en vara håller, de har ofta skrämmande rätt när de beräknar livslängden. Det började redan på glödlampstiden och har sedan spridit sig överallt.

För i tiden byggdes grejorna rejält för det skulle hålla, man la till lite grann på gods och slitdetaljer. Har en gammal electrolux dammsugare från 1960-talet som än idag funkar utmärkt (har bytt kol en gång, köpte extra så när de jag bytte lägger av om 10-15 år så har jag en omgång till).

Vem minns inte de gamla nilfiskdammsugarna, små runda av aluminium som aldrig gick sönder, allt gick att byta ut och kostade nästan ingenting.

För tillverkade ofta fabriken det mesta själva, idag är i stort sett allting utlagt på en massa underleverantörer - allt för att dra ner kostnader och kunna vara flexibla.
 
NetNut skrev:
Tillverkarna är inte dumma - de ser till så att reservdelarna tar slut efter "lagom" många år, så behöver man en "enklare" del som är specifik så finns den inte och man blir tvungen att köpa ny vitvara.
Och allt grundar sig i att konsumenterna bara köper det billigaste dom kan hitta.
 
Har Husqvarnas kyl med vatten och frys med ismaskin och är ganska nöjd. Problemet är att isbitarna sitter ihop och sätter stopp i utkastet eller vad man ska kalla det för...
Någon mer med problemet och kanske en lösning?
 
Jag har samma och känner igen problemet. Det hjälper ju inte dock. Jag skulle tro att om man kunde minska mängden vatten något så skulle bitarna gå isär lättare.
Jag har inte forskat mera i det, så jag vet inte om det är möjligt. Det borde vara möjligt!
sänt from my fån
 
Ringde service idag och dom kommer ut och byter någon ventil på onsdag. Den kan tydligen läcka lite vatten i stängt läge och då blir det för mycket vatten i isfacket. Det går inte att ställa vattenmängden.
 
Har samma problem med att isbitarna fryser ihop, dom har varit och försökt åtgärda det flertalet gånger genom att byta allt möjligt. Dom lyckades tom byta grejor så isbitarna frös ihop i 6-pack! Nu verkar det som att det fryser isbitar till hälften två och två och resten en och en.
 
Jag tror det finns 2 anledningar till att det fryser ihop, dels att det stänker ut lite vatten när man smäller igen dörren och dels att det slinker in lite värme genom utloppet som får isen att smälta lite så den fryser ihop.
 
Har också misstänkt "stänk" men frysen står stadigt och vi smäller inte våldsamt i dörren. Tror inte att det är värme som smälter, mer att nivån av någon anledning blir för hög i gjutformen.
 
Jag har en traditionell frys.

I den har jag en iskublåda i plast (finns att köpa för femton spänn)

Hade jag däremot krånglat till min tillvaro så till den milda grad att jag köpt en ismaskin monterad i min frysboxdörr, och den sedan, ve och fasa!, hade börjat leverera isbitar som satt ihop, och ännu värre, jag hade sett detta som ett så stort problem att jag måste skriva av mig på .................................................

Sorry, denna välfärd. Jobbigt.
 
Niclas Jonsson skrev:
Jag har en traditionell frys.

I den har jag en iskublåda i plast (finns att köpa för femton spänn)

Hade jag däremot krånglat till min tillvaro så till den milda grad att jag köpt en ismaskin monterad i min frysboxdörr, och den sedan, ve och fasa!, hade börjat leverera isbitar som satt ihop, och ännu värre, jag hade sett detta som ett så stort problem att jag måste skriva av mig på .................................................

Sorry, denna välfärd. Jobbigt.
Har du fler problem än avundsjuka?
 
  • Gilla
Morrgan och 1 till
  • Laddar…
Har du fler problem än avundsjuka?
Alltså, ibland måste man få raljera lite, tyckte ändå att jag gjorde det med glimten i ögat.

Synd att du inte förstod det, Benjamin.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.