Jag håller på och inreder en tvättstuga i ett nybyggt hus. Tvättmaskinen ska stå mellan ett ventilationsskåp och ett bänkskåp. Är det någon som kan hjälpa mig med hur mycket luft det måste vara på vardera sidan om tvättmaskinen? Räcker det med ett hål på 60 cm?
 
Nej det räcker inte, inte om maskinen är 60 cm. Den måste få plats att vibrera när den centrifugerar.
 
mlkjhr skrev:
Nej det räcker inte, inte om maskinen är 60 cm. Den måste få plats att vibrera när den centrifugerar.
???....va då?

...inte rör sig min tvättmaskin iallafall.....
 
Ja, det beror nog på vilken modell det är fråga om. En tvättmaskin lever ibland sitt eget liv, om den känner för det så kan den hoppa till ganska rejält, även i sidled.
 
Beror på tillverkare och modell ofta är de billigare modellerna mer benägna att vibrera, dyrare modeller har ofta stötdämpare/fjäderupphänging av trumman.
Själv har jag Cylinda sen många år tillbaka och det är ungefär 8-10mm mellan tvättmaskin och torktumlare, och kanske 15mm mellan vägg och tvättmaskin och den har aldrig flyttat sig varken till vänster eller höger.
Däremot drog exfruns LG rundor längs halva tvättstugan under centrifugering, hon bytte sedan till en dyrare modell av electrolux och sedan dess har det varit lugnt.
Många påstår att det händer när tvätten ligger fel och skapar obalans, men oftast är det konstruktionen som avgör om maskinen står stilla eller ej.
 
En maskin med bra elektronik o gyroavkänning ska inte behöva vibrera mer än 5-10 mm i sidled.
 
Vi har tvättmaskin och torktumlaren kloss i kloss och de gick precis in mellan väggarna i vår lilla tvättstuga. Fick kapa lite i ena fodret för att det skulle funka.
Maskinerna har några år på nacken men var då av lite dyrare modell så det märks inte när det centrufugerar (vibbrationsmässigt).
 
Alla maskiner vibrerar vid centrifugering! En del mer, andra mindre.
 
Tack för alla synpunkter! Jag har valt att ha 10 mm på varje sida om maskinen. Det blir en LG F1480QDS, som inte ska vara så skakig. Jag kan provköra om någon vecka då den levereras.
 
Hemmakatten
Vi har TM och TT bredvid varandra under en bänkskiva som är 130 cm lång. I mitten under bänkskivan ganska långt in har vi golvavlopp med fall mot golvbrunnen, precis som man ska ha. Vad vi inte tänkte på var att golvet inte är jämnt där TM står. Har varit hopplöst att få den att stå jämnt, så nu står den utdragen ca 8 cm utanför bänken och vibrerar då ingenting. Vi har en Cylinda som vi för övrigt är mycket nöjda med.
 
  • Gilla
Togla
  • Laddar…
Precis en sådan LG maskin har jag sedan ett år tillbaka och jag håller på att bli tokig den vibrerar runt i hela tvättstugan vad jag än gör har gummifötter under mm den sämsta maskin som jag har haft...:confused:
 
Hemmakatten skrev:
Vi har TM och TT bredvid varandra under en bänkskiva som är 130 cm lång. I mitten under bänkskivan ganska långt in har vi golvavlopp med fall mot golvbrunnen, precis som man ska ha. Vad vi inte tänkte på var att golvet inte är jämnt där TM står. Har varit hopplöst att få den att stå jämnt, så nu står den utdragen ca 8 cm utanför bänken och vibrerar då ingenting. Vi har en Cylinda som vi för övrigt är mycket nöjda med.
Fötterna på tvättmaskinen ska gå att justera så att tvättmaskinen står helt horisontellt. Den måste stå helt horisontellt om den inte ska flytta på sig vid centrifugering. Om justermånen för fötterna inte räcker till så kan man köpa speciella plastklossar att lägga under.
 
Felanmälde tvättmaskinen den 10/7 och den 18/7 masade det sig hit en reparatör ifrån LG som tryckte på knapparna på maskinen hela maskinen vibrerade och förflyttade sig, han frågade vilket materiel golvet i huset var av?? Han sa om det varit betong så hade inte maskinen gjort så här???
Vilket skäm,t då tycker jag att LG får sätta upp stora skyltar på sina tvättmaskiner kan endast användas där det finns betong golv och de har de inte satt upp vad jag vet. Han sa att han skulle kontakta LG för det går inte att reparera bort detta fel utan de får lösa ut maskinen. Idag 7 dagar senare trots massor av samtal till LG alla skyller på alla så har de inte lämnat mig besked om hur vi går vidare de ska ringa tillbaka efter ha pratat med verkstaden sedan skyller de på att de ej fått tag i dem, jag ringde till verkstaden igår och sa till honom att nu får han ta kontakt med LG vilket han inte har gjort mm Säger bara det aldrig mer en LG maskin deras service är under all kritik. NU 15 dagar sedan jag felanmälde och status 0 ??? Nej ett gott råd köp aldrig en LG maskin = problem

Har mätt och har plastklossar det är inte det som är felet det är fel på produkten.
 
W
Äger själv en LG maskin (wd-2390tdp), som fungerar hur bra som helst.
Angående vibrationer så känner den av om det är obalans i trumman och saktar ner, stannar och snurrar igen tills det att obalansen är så pass liten att det går att köra på fullvarv igen, dom gångerna det händer är om man tex har lastat in nåt som väger bly när det är tungt och som lägger sig på ena sidan av trumman, men som sagt det fixar den tills själv. :)
Maskinen är inklämd mellan torktumlare och bänkskåp ca 1,5 cm på vardera sida.
 
Hej!
Så står min med emellan tvättbänk och yttervägg,
men den vandrade iväg även som tom när teknikern körde den!
Det är en F1468QD jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.