Av någon outgrundlig anledning så kapade vi plasten som vi lagt under innerväggarna jämte gipsskivorna... Hur gör man nu när man ska fortsätta med plast under klickgolvet? Låta plasten gå upp på väggen en bit och täta? Riva innerväggarna för att börja om från början? Strunta i plast och hoppas på det bästa?
 
lägg plasten så nära väggen du kan bara
 
Plasten kan gå upp på vägg, det blir väl ändå golvlist på 5-7 cm?
 
Den behöver inte sluta tätt mot väggplasten utan bara täcka golvet...
 
Varför plast under golvet?
 
för att stoppa fukt, ofta så lägger man plasten imellan cellplastlagren istället vid nybyggda plattor.
 
daugaard skrev:
för att stoppa fukt, ofta så lägger man plasten imellan cellplastlagren istället vid nybyggda plattor.
Det har jag däremot inte hört men visst stoppar det vandrande markfukt...

Plast ovanpå betongen stoppar ju däremot även fukten som finns i betongen ganska lång tid efter gjutningen...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det har jag däremot inte hört men visst stoppar det vandrande markfukt...

Plast ovanpå betongen stoppar ju däremot även fukten som finns i betongen ganska lång tid efter gjutningen...

normalt så kör man vell ur den mesta fukten med en avfuktare lr väntar ut fukten ur betongen i typ 3-6 månader efter att huset är tätt, och gör fuktmätning/prov innan man lägger golvbeläggningar som är känsliga för fukt.

plasten under plattan har 2 funktioner, hindra fukt och radon att stiga upp genom plattan!
 
Golvtillverkarna vill att man lägger plast direkt under golvet för att planken inte skall slå sig pga skillnader i fuktighet på under- och ovansidan. Det gäller även om man lägger golv på andra våningen.
 
Lade plasten en bit upp för väggen.
Tackar för alla svar (y)
 
Kanske bättre att sluta med plasten en cm innanför väggplasten så att man inte "tvingar" ev fukt under golvet ut i väggen utan in i rummet där man kan ventilera bort ev. fukt, i övrigt håller jag med mycke_nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.