Jag skall till och sätta nytt tak i mitt sovrum på övervåningen och skulle igentligen aldra helst ha pappspänt tak, men jag har även tagit ut en snegarderob så en viss del av rummet har snedtak vilket det inte skulle vara så praktiskt att ha papp i då det troligtvis ganska snabbt skulle gå sönder.

Gillar inte riktigt gips men jag kan inte komma på nåt annat alternativ då jag gärna vill ha ett slätt tak och har trötnat lite på panel(har pärlspont o fasspånt i några andra rum).

Nån som har nån annan ide till takmaterial el nåt annat tips?

Huset är från 1938 och har tidigare haft pappspänt tak i dom flesta rum.
 
W
Vi hade pappspänt i det huset vi tog över, var bra trasigt i snevinkarna, så du har helt rätt i att det e opraktiskt där. Vi satte tretex istället. Tyckte det blev kanon faktiskt.
 
Wester skrev:
Vi hade pappspänt i det huset vi tog över, var bra trasigt i snevinkarna, så du har helt rätt i att det e opraktiskt där. Vi satte tretex istället. Tyckte det blev kanon faktiskt.
OK varför (förutom att det är mer tidsenligt) valde ni tretex?

Jag kan faktiskt aldrig minnas att jag sett ett tretex tak. Har däremot tretex väggar i vardagsrummet.

Du har ingen bild på resultatet?
 
Vi satte tretex istället. Tyckte det blev kanon faktiskt.
Ursäkta, men smaken är som baken.   ;)
Vi har också tretex i taken - huh, vad fult! Ska tas ner så småningom.
Brandrisken förresten, är väl ganska mycket större med tretex har jag förstått?
 
Vi har gammal tretex i taket. Mycket kexigt. För att åter ta upp "gips eller inte" tråden: Varför inte gips om man ändå ska sätta skivor?
 
W
Vi satte tretex för det var lättare att få det att följa planktaket som är extremt snett och vågit på de mest konstiga sätt. Hela taket bredspacklades sedan och på en en väv (nonevowen) och till sitts färg. Blev kanon. Vi ville ha allt det snea kvar så gips gick bort pga av det sedan har vi planktak lite överallt och det räckte nu tyckte vi.
Ser ut som ett vävtak efter att det e klart men inte lika känsligt mot stötar etc, samt lätt att fixa till vid behov.

Klart det brinner, det brinner som f--n (har det till att tända kakelugnarna med) men resten av vårat hus är lika lättantändligt och har alltid varit det så börjar det brinna så e det skit samma om vi nu skulle ha haft gips lite här och var.
 
gogu skrev:
Jag skall till och sätta nytt tak i mitt sovrum på övervåningen och skulle igentligen aldra helst ha pappspänt tak, men jag har även tagit ut en snegarderob så en viss del av rummet har snedtak vilket det inte skulle vara så praktiskt att ha papp i då det troligtvis ganska snabbt skulle gå sönder.

I vårat sovrum har tapeten dragits upp på snedtaket, och taket är pappspänt. Så istället för snedtak så är det ”snedvägg.” Har även sett flera gamla hus med papptak som har löst snedtaket på detta sätt. Ser helt naturligt ut även om det kanske låter lite udda.

Tompa
 
Mitt hus har också ett rum med tapet på snedtaket, ser inte alls fel ut tycker jag.
 
Syrran som oxå renoverar gammalt hus sätter tapet på snetaket och sambons syrra som bygger nytt får oxå tapet på snetaket. Verkar va väldigt vanligt med den lösningen både i gammalt och nytt hus. Hon som bygger nytt har sett den lösningen i dom flesta visningshusen, antar att det är mode nu. Själv får jag känslan av att rummet krymper, att det ser mindre ut med tapet på snetaket.
 
¤ maria ¤ skrev:
Själv får jag känslan av att rummet krymper, att det ser mindre ut med tapet på snetaket.
Håller inte med, tvärt om.

Om snedtaket ser ut som tak så ser det ut som ett krypin i den delen av rummet, vilket minskar rummets storlek, medan om det ser ut som en del av väggen så upplevs det mer som ett kubiskt rum. Tycker i alla fall jag. Beror iofs kanske på hur långt ner snedtaket går, och vilken lutning det har. Mitt snedtak går ner till ca 1m över golvet och har hyfsat brant lutning. Jag tror att rummet skulle sett mindre ut om det inte var tapet här.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Håller inte med, tvärt om.

Om snedtaket ser ut som tak så ser det ut som ett krypin i den delen av rummet, vilket minskar rummets storlek, medan om det ser ut som en del av väggen så upplevs det mer som ett kubiskt rum. Tycker i alla fall jag. Beror iofs kanske på hur långt ner snedtaket går, och vilken lutning det har. Mitt snedtak går ner till ca 1m över golvet och har hyfsat brant lutning. Jag tror att rummet skulle sett mindre ut om det inte var tapet här.
Är så van vid tak i snetaket (har endast sett ett med tapet) så jag fick känslan att väggarna ramlar in i rummet. Men detta är säkert en vanesak som så mkt annat.

Poängen med dom senaste inläggen är väl ändå att inget är helt fel och i gogus fall som helst vill ha pappspänt funkar det ju bäst med tapet i snetaket.
 
Nej inte tapet i snedtaket, har det för närvarande, men det ska helt klart bort när vi renoverar!
Istället för pappspänt så kan du sätta gips och sen glasfiberväv g 100, och måla, så är det snarlikt ett pappspänt, så gjorde vi i vårt kök, och är ju mer hållbart än ett riktigt pappspänt...
 
Är inte grundproblemet det samma oavsett om man väljer papp, gips eller tapet; d.v.s. det är himla svårt att förhindra rörelse i skarvarna mellan rakt tak, snett tak och vägg. Enda sättet att klara det helt är nog att ha skikten fristående från varandra med rörelsemån som man fyller med mjukfog eller täcker med list. Själva har vi valt gips med mjukfog i alla rum utom det med mest vinklar och vrår där vi gick på ett säkert kort: pärlspont och lister. Gipsen ska målas med matt färg och filtroller så det inte blir gräng...inbillar mig att det kommer att se lite grann ut som gammalt tak.
 
I vårt hus har vi pappspända tak och tapet på snedväggarna. Jag tror att det ser bäst ut så faktiskt. Annars blir nog taket väldigt stort och det känns som om det är lågt i tak istället. dessutom accosierar jag till mina föräldrars ovanvåning. När de köpte sitt hus (gammalt soldattorp) var ovanvåningen tapetserad med vävtapet på de raka väggarna och vitt i taket, detta var gjort på 70-talet och jag har faktiskt lite svårt att se att man haft annat än tapet på snedväggarna innan.

Angående din ursprungliga fråga så är nog gips det som passar bäst. Och ser det ut som ett gammalt tak om man har väv på och målar så är det ju bra. Rörelserna kommer man ju aldrig ifrån ändå...
 
Tack för många bra synpunkter o svar inte för att det gjorde valet lättare ;) Tror jag sätter gips med väv både i tak o på väggar. då kan jag pappspänna taket senare om jag inte blir nöjd och om tid finnes. Får se hur jag gör med snedtaket om det får följa väggen eller taket. När gipsen kommer på ser man ju kanske lite bättre vilket alternativ man faller för.
Övrigt hade jag tänkt sätta en list i skarven mellan snedtak o tak. Så är det gjort i hallen där trappen kommer upp. vänta nu i det snedtaket sitter ju tapet......Det har jag inte ens tänkt på. I och med att trappen kommer upp där känns det som så högt på nåt sätt att jag inte ens tänkte på det som ett snedtak + att det var en annan tapet på gaveln som ansluter till väggen på nedervåningen, vilket ytterliggare gjorde att det kändes som ett tak.
Men tittar jag under tapeten ser jag att snedtaket tidigare varit vitmålat som taket...

Övrigt kan nämnas att i den hallen är det Masonit på både väggar o tak.

Det nya snedtaket i sovrummet börjar redan på 80cm höjd och har 45 gradig lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.