Jag ska bygga en 10m lång mur med sten av typen Megawall Projekt. Muren ska byggas där marken lutar nedåt längs med murens sträckning. Jag har bestämt mig för att gjuta under muren för att garanterat slippa problem med sättningar framöver. Frågan är nu hur detta görs enklast. Att formsätta en trappformad gjutning lockar inte det minsta. Jag funderar istället på att göra två gjutningar. Först en grov gjutning i plan med marken och sedan trappstegen "löst" ovanpå denna grovgjutning.

Fungerar detta?
 
Tyresö
Jag förstår vad du menar, med att göra en bottengjutning (skyddsgjutning). Är din tanke att sen dubba i, formsätta och gjuta varje "trappsteg" för sej? För i slutänden måste du ha en plan (vågrät) yta att bygga muren på fram till nästa "trappsteg". Eller har du färdiggjutna "trappsteg" som ligger i våg på sättsteget när du lägger dom lösa på skyddsgjutningen? Du får nog förklara lite mer, så jag förstår.
 
Ja, du har förstått precis rätt förutom att jag inte tänkte ha några järn mellan trappsteg och bottengjutningen. "Trappstegen" kan liksom inte åka någonstans, oavsett tryck uppifrån. Men jag hade tänkt att formsätta för varje steg för sig.

Har hunnit prata med Stenbolaget om detta och där tyckte man nog egentligen att jag överdriver lite....vi enades om att det var bra att gjuta i botten men att det sedan gick utmärkt att lägga 8-16 eller stenmjöl istället för att gjuta trappsteg i betong. Om det är ett rimligt alterantiv skippar jag gärna gjutningen av trappstegen eftersom det gör att det tar en jäkla tid att få upp muren.
 
Tyresö
Gör som Stenbolaget rekomenderar! Normalt gjuter man inte under en kallmur, man brukar bara gräva ur och lägga i fiberduk - kross 8-16 - fiberduk - kross0-8 - stenmjöl och paddning mellan varje skikt och det fungerar alldeles utmärkt utan sättningar.
 
Bra, tack för dina synpunkter. Jag vet att rekommendationen säger annat men dels tror jag faktiskt jag har mindre jobb med att gjuta (behöver inte ens formsätta för bottengjutningen) dels har jag aldrig sett en krokig mur med betong under så det känns som en stabil metod.
 
....funderar lite på om man måste ha kross eller något icke tjälskjutande under bottengjutningen? Jag gissar att det går precis lika bra att gjuta direkt på lerjorden.
 
Tyresö
Ja, självklart kan du gjuta direkt på lerjorden, det är därför det kallas skyddsgjutning. Jag rekomenderar dej (om det är lerjord) att lägga i 2 slingor 10 mm armeringsjärn (en i framkant av den blivande muren, och en i bakkant). Sen kommer vi till det tråkiga.....vattnet som faller från himlen......och fryser på vintern. Du måste ändå ha en 5 - 10 cm 8-16 krossbädd under muren ändå, för att vara 100% säker att vattnet inte frystrycker muren under ifrån. Krossbädden ger vattnet utrymme att expandera när det fryser. Kom sen ihåg fiberduk mellan alla krosskikt, för att 0-8 inte ska mätta 8-16. Hade vi bott i ett land med antingen plusgrader eller minusgrader året runt, så hade vi sluppit alla tråkiga (och fruktansvärt jobbiga) underarbeten.
 
Stort tack för bra tips - det får bli ett halvt spadtag till i rännan där jag ska gjuta. Obetydligt merjobb för att säkerställa slutresultatet.....!
 
Jag står inför samma problem som du hade. Skall bygga en mur som kommer att följa en väg som lutar uppför och dessutom svänger. Min tanke är också att gjuta en sula som muren kan stå på, men jag är fortfarande osäker om jag skall gjuta i trappform eller om jag skall använda kross och stenmjön precis som du fick råd om att göra.

Att gjuta i trappsten kommer att bli lurigt eftersom det kommer att bli svårt att göra exakta beräkningar om var murblocken kommer att hamna och att dessutom få exakta nivåer i förhållande till de block som skall ligga på dels den gjutna sulan, dels på anslutande block i det underliggande lagret med murblock. Muren kommer att bli drygt 30 meter lång så jag antar att det kan vara klokt att göra rörelsefogat i själva sulan. Det skulle onekligen underlätta man kunde göra som du fått råd om. Hur gjorde du till slut? Blev resultater bra och hade du några problem med den lösninge som du valde?
 
Jag skippade trappstegen och det tror jag fortfarande är helt rätt. Muren har ju bara stått en vinter för den gjordes förra året, men den ser i år exakt ut som jag byggde den....dvs rak.

Jag körde med 4 järn i sulan (cirka 25x25cm) och grovfyllde trappstegen med 0-32 och finplanderade med gjutsand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.