Åskar skrev:
(y)

Eller denna drake! [länk]

Svart och fin runt luckorna, då kan man även ha en fiskrök på skorstenstoppen samt att man kan laga mat, steka ägg på murstocken.. ;)

ctc 265 är ju en bra murstocksvärmare.. men vet iaf 2 st som eldar med ved i sådana utan tankar och det fungerar ingen brand osv :)
 
dä ä ett jävla tjat om utsläpp hit utsläpp dit..

men då ställer jag en fråga ska man frysa ist för att elda bara för pannan är gammal då lr
 
Jag engagerar mig i detta för jag känner igen mig i frågeställningarna och jag har haft både köksspis och kökspanna, vilka nu är ersatta av panna(i garagebyggnad) och braskamin (dock inte i köket...)
Givetvis (som alltid) får och skall TS dra sina egna slutsatser och handla därefter.

När jag läser ordet kökspanna drar jag öronen åt mig. Observera att det för mig är väsentlig skillnad på köksspis och kökspanna där pannan är vattenmantlad samt ansluten till ackumulatortank och/eller radiatorer. Köksspis är inte vattenmantlad.

Så, braskaminer och köksspisar tycker jag personligen oftast passar i bostäder för sporadisk eldning, mysigt och inte så jättemiljöbelastande mest på grund av de relativt få eldningstimmarna i dessa.

När det gäller kökspannor, alltså vattenmantlade, så anser jag att det är t.ex. opraktiskt med ett sådant system. Ambitionen är här oftast annorlunda då man gärna eldar mycket mer regelbundet i dessa. Man kan också elda längre vid varje tillfälle då de inte avger lika mycket värme direkt till rummet de befinner sig i. Problemet är, (kan vara) framför allt om en kökspanna kopplas till ackumulatortank och kan ju då brinna i långa intervall, att skorstenen blir väldigt varm, inte bra för skorstenen och detta vittnar ju även om energiförlusterna eftersom mycket värme logiskt sett går till skorstenen och vidare....

Om man nu mot ovanstående resonemang bara eldar lite då och då i sin kökspanna så anser jag att den extra investering i form av t.ex. rör, pump, tank, shunt, arbete m.m är ganska i onödan så att säga.

Det var lite av mina erfarenheter och åsikter, vänligen /Christer
 
Jag skulle vilja ha ett lite tydligare resonemang bland de som dömer ut kökspannor av miljöskäl. Vilka ämnen är det som ni menar kommer ut inomhus i hälsofarliga nivåer? Kan ni hänvisa till någon forskningsrapport, provrapport, artikel etc? Skulle vara intressant. Jag har fått intrycket av att nya moderna kökspannor och vedeldade spisar är täta.

Däremot behöver de ju inte vara miljövänliga för det - läste ett test där endast ett fåtal undersökta vedspisar och kökspannor klarade uppställda miljökrav. All vedeldning vad jag förstår, i synnerhet dåligt utförd sådan, innebär ju utsläpp av cancerogena ämnen, ur skorstenen. Men om man dömer ut en kökspanna eller dylikt pga det så borde man väl förbjuda vedeldning överlag och tvinga alla att elda pellets!
 
Ert ställe ser riktigt trevligt, är guld värt med kringbyggd gård när man bor nere på slätten. (för det gör ni väl?)
Du verkar ju ha bra koll på saker men måste tjata lite ändå. Skippa stålskorstenen och köp en isokern eller motsvarande istället. Flytta installationen närmare nocken, det blir trevligare på alla sätt speciellt i ett sådant fint gammalt hus.
Också köp en riktig vedspis. (var det jag mena i förra inlägget, skrev av någon anledning köksspis )
Typ dessa.
http://www.blocket.se/blekinge/Vedspis_39280382.htm?ca=23_4&w=2
http://www.blocket.se/hoor/Vedspis_Husqvarna_39021091.htm?ca=23_4&w=2
http://www.blocket.se/halland/Koksspis_kamin_spis_jarnkamin_jarnspis_39243383.htm?ca=23_4&w=2
 
Indus skrev:
Du verkar ju ha bra koll på saker men måste tjata lite ändå. Skippa stålskorstenen och köp en isokern eller motsvarande istället. Flytta installationen närmare nocken, det blir trevligare på alla sätt speciellt i ett sådant fint gammalt hus.
Henrietta70 var vad jag förstod det väldigt kostnadsmedveten. Att bara säga "skippa stålskorstenen" känns lite vanskligt. En blockskorsten är ju dyrare både per meter och bökigare (=dyrare) installation. En stålskorsten får de ju upp på en dag eller kortare. Är väl ett par anledning till att stålskorstenar är vanligare vid installation idag. Är väl inte alltid så enkelt att flytta den tänkta platsen för spisen heller...
 
Gusfon - helt rätt. Köket är minimalt och det finns endast ett ställe som är enkelt att ställa vedeldningsmanick på (oavsett sort - jag har aldrig haft en tanke på att det faktiskt ÄR skilnad på en panna och spis =O). Där det står ett städskåp! Det är klart att det vore bäst att installera vedspisen där den en gång stod i mitten av huset - men där står kyl och frys numera. Så just för att slippa bygga om allting just nu blir det vid ytterväggen.

En blockskorsten hade även den passat bättre till ett hus som vårt - men vi måste tyvärr ta rörskorsten - dels på grund av placering och dels pga pris. Hade jag haft pengar så hade jag återställt hela hsuet i dess forna tillstånd med moderna krav men med gamla metoder och material så långt det skulle gått. Måste dock isf vinna på Lotto... Nej förresten - då hade jag byggt mig en helt ny skånelänga!!!!!!!
Så jag nöjer mig med att ge värme åt huset, dess grund och väggar, vinden och oss som bor i huset till de de medel som finns till buds för oss =O) Och dörmmer om resten.

Länkarna som Indus hittat (Tack till alla tips) är perfekta! Den i Höör speciellt!! Det är 3 mil dit.

Trevlig tråd denna har blivit - tack till er alla!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.