Som rubriken säger, vad heter denna häck?

Jag skulle vilja ha ett sådant runt mitt hus, hur går jag till väga?

120.jpg

119.jpg
 
Jag kan ha fel. Men det verkar vara en gammal, klippt thujahäck i brabant.
 
Visst är det tuja.
Säljs i varenda trädgårdsbutik, gräv ett dike, sätt ner dina inköpta plantor och vattna, vattna, vattna så har du en hög häck om ett par år.

(Detta var den korta versionen. ;) )
 
Om jag skulle vilja plantera den from scratch, så att säga, alltså inte köpa en färdig planta, utan göra allt själv från början, hur skulle jag göra då?
 
Tjejen skrev:
Om jag skulle vilja plantera den from scratch, så att säga, alltså inte köpa en färdig planta, utan göra allt själv från början, hur skulle jag göra då?
Hej,

Jag har inte sett till något ställe som säljer thujafrön, men du kanske redan har ett lager hemma eller vet vart de säljs?

Tryck ner fröna i bra såjord.
En någorlunda lång köldperiod 2-3månader efter det.
Sedan in i värmen med jämn bevattning.

Jag vet inte alls hur lätt det är att fröså thuja, eller hur resultatet blir. Skulle tro att grobarheten är hyffsat bra om rätt förutsättningar möts men att det kanske kan vara svårt att driva upp buskar som passar i en häck. Det gäller att ha bra ljus, plats och jord för att lyckas.

Mvh

Stefan
 
Bättre köpa små plantor! Går att importera 15-20 cm för 5 kr styck. Sen tar det några år.
 
Impecta har det mesta, just Thuja verkar de dock inte ha, men Japansk Ädelcypress är väldigt lik.
 
Det är Thuja Excelsa. Kan bli rejält stor.
 
Minns att jag läst någonstans att plantskolor till 99 procent använder sig av sticklingar för att driva upp tujor.
Så fråga om du får ta stickningar så kanske du kan få just den sorten du hittat.
 
Härligt trådlyft! :)
(Been there, done that.)
 
  • Haha
Matte001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.