Har man inga bevis så har man ju inget case.......inte ens i rätten så....ja, ARN är överskattat.
 
Håller inte med om att ARN skulle vara överskattat och utan bevis är det väl självklart att ARN varken kan eller ska ta något fällande beslut. Men för en privatperson är det ett kostnadsfritt sätt att få sin sak prövad och de flesta seriösa företag följer också nämnden rekommendation. Som tidigare påpekats så finns det också branschorganisationer där medlemmarna förbinder sig att följa nämnden beslut vilket för konsumenten ger ett extra skydd och ett mervärde att anlita ett anslutet företag.

Sen att det finns företag som struntar i exempelvis ARNs beslut, skrivna avtal eller utförda besiktningar ser jag inte som ett skäl att strunta i att skriva avtal, utföra en besiktning eller för den delen anmäla saken till ARN. Råkar man på ett oseriöst företag som struntar i dessa saker så har man i alla fall gjort några enkla steg för att förbättra sina chanser om ärendet går till domstol. Och jag inbillar mig att ett utslag i ARN är en bra fingervisning om vilka chanser man har om man väljer att driva saken vidare även om domstolarna självklart gör en egen bevisprövning i varje enskilt fall och där skadar det knappast att man har ett fällande beslut mot företaget i ARN med sig i bagaget.
 
Men det är ju så väldigt få som får saken prövad i förhållande till antal anmälningar. Det måste ju grunda sig i något, antingen att konsumenten inte har ett case för att det handlar om skitsaker eller att den helt enklet ljuger eller något annat, hur som, det verkar ju då komma in på tok för mycket anmälningar som inte har tillräcklig grund.
När det gäller byggbranschen så tror jag att de flesta grejer egentligen handlar om estetiska saker och/eller saker som ligger på gränsen till godkänt eller inte enligt normer och därför skite helt enkelt både ARN och företagen i grejen.

Jag har ingen personlig erfarenhet av ARN osv men skulle något av mina jobb (tidigare då jag inte driver firma längre) hamnat där och fått en rekomendation att ändra samt att det då skulle handla om större summor så skulle jag nog låta det gå vidare till domstol, så säker är (var) jag på mina arbeten och utförande så att jag vet att jag skulle få rätt. Egoistiskt och självsäkert ja, men efter sju år utan några sådana problem så känner jag mig ändå ganska självsäker....med et glas virre i magen så är jag dödssäker :)
 
Glufsglufs skrev:
Men det är ju så väldigt få som får saken prövad i förhållande till antal anmälningar. Det måste ju grunda sig i något, antingen att konsumenten inte har ett case för att det handlar om skitsaker eller att den helt enklet ljuger eller något annat, hur som, det verkar ju då komma in på tok för mycket anmälningar som inte har tillräcklig grund.
En snabb koll på ARNs hemsida visar att det finns fyra typer av beslut och nedan redovisas siffror från 2011. Med utgångspunkt från de siffrorna så jag tycker nog inte att man kan påstå att det är så få som verkligen får saken prövad om en anmälan görs.

Avvisade ärenden (24%)
Det innebär att nämnden inte gör någon prövning av tvisten. Avvisningen kan bero på att det belopp som krävs är för lågt, att anmälan görs för sent eller att nämnden bedömer att ärendet inte är möjligt att pröva (till exempel om det är alltför omfattande eller muntlig bevisning behövs)

Avskrivna ärenden (16%)
Beroroftast beror på att konsumenten och företaget träffat en uppgörelse efter det att en anmälan gjorts.

Kanslibeslut (18%)
Är ärendet av enkel natur och utgången mer eller mindre självklar, kan en jurist på nämndens kansli avgöra ärendet. Då fattas ett kanslibeslut, vilket händer i cirka 18 procent av fallen.

Nämndbeslut (42%)
Är tvisten mer komplicerad skickas ärendet för bedömning på ett nämndsammanträde. Där diskuteras ärendet av flera kunniga ledamöter som nominerats av konsument- och näringslivsorganisationer och av Konsumentverket och Energimyndigheten.
 
Nä...det var tydligen fler än vad som sägs. I media låter det som att dom bara tar tag i typ 10% av alla anmälningar.
 
Jag är förvånad över balansen mellan kanslibeslut och nämndbeslut. Borde vara en större andel som är uppenbara. Kanske en väldigt feg jurist på kansliet.
 
Glufsglufs skrev:
Nä...det var tydligen fler än vad som sägs. I media låter det som att dom bara tar tag i typ 10% av alla anmälningar.
Media är väl inget att rätta sig efter,gå in själv på ARN så kanske du får en annan inställning
 
Arnie, har du något skriftligt avtal på arbetet eller en faktura ?
Har du betalat hela fakturan eller hållt inne med en del ?
Har hantverkaren/firman någon försäkring ?
Är han medlem i någon branschorganisation ?
Kontakta först konsumentvägledaren i din kommun för hjälp och råd.
Finns ett skriftligt avtal så har du normalt rätt att anlita en annan hantverkare för att åtgärda felen om din nuvarande vägrar samt låta honom betala det.
 
Elkludde skrev:
Media är väl inget att rätta sig efter,gå in själv på ARN så kanske du får en annan inställning
Njä...jag har ingen större respekt för ett institut som ska hjälpa behöbvande men ändå bara kommer med rekomendationer.
 
Så länge det finns oseriösa hantverkare och näringsidkare, behövs hjälp för att få rättelse,så ARN är utmärkt att vända sig till som en första instans o i dom flesta fall får anmälaren bifall
ARN behandlar ca 10000 ärende om året och har hjälpt många
 
Hmm....om de behandlar ca 10.000 ärenden om året så skulle det i genomsnitt vara 833 ärenden i månaden elelr rättare sagt, under 2011 var det 9342 anmälningar, dvs ca 779 anmälningar i månaden (nu är väl vissa områden lite säsongsbetonade då förstås) och om det då avvisas 24% så återstår ju då ca 592 ärenden per månad, sen ska 16% av alla anmälningar bort då de avskrivs pga att parterna kommit överens under loppets gång så då har vi totalt kvar 468 ärenden i månaden. För februari 2012 så har Råd & Rön på sin svarta lista 176 ärenden och det vill ju säga att nära på 38% helt enkelt skiter i rekomendationerna.

En annan sak är ju lite intressant också, enligt konsumentverket så låg ju punkten "bostad" med flest anmälningar, där ingår ju då hantverkstjänster men enligt ARN så ligger det på 4:e plats. Sen när man tittar vidare på vilka företag som helt enklet skiter i ARN:s rekomendationer så är det många större företag som ändå får kunder så respekten för vad ARN kommer fram till är väl lite vaklande kan jag tycka.
Roligast var nog att kolla svarta listan och se vad folk anmält för och vad företaget struntat i att åtgärda, ett fall är jag t o m bekant med genom "hörsägen" av en gammal klasskompis och ja.....jag förstår kunden och varför de klagar men jag förstår också företaget och kan inte förstå att ARN ens tagit upp ärendet för om det går till domstolsförhandling så kommer företaget att få rätt, kan ju ha varit så att ARN inte tagit del av företagts bevisning till fullo förstås.

Hur som...det är då bara 50% av alla anmälningar som ger konsumenten en åtgärd från näringsidkaren efter behandling hos ARN och det tycker inte jag är ett bra resultat i stort och därmed anser jag att det är en övertro på ARN och dess existens. Men självklart så är ju de andra 50% nöjda med att de finns så klart. Men mest nöjda är väl de som fått till en uppgörelse innan ARN tagit sitt beslut och vad exakt det beror på lär vi väl inte få veta.
 
Redigerat:
P
Statistik är staistik och siffror som redovisas från ARN visar bara medel. Av de 50% av anmälningarna som leder till åtgärd från näringsidkare är de flesta små näringsidkare med omsättning under 10M? Hur många av de större näringsidkarna med omsättning större än 200M förlorar ett fall i ARN. Hur många näringsidkare som anlitar ett kompetent juridiskt ombud förlorar i ARN? Givet de tuffa b?viskraven och det faktum att ARN inte kan kalla vittnen eller verifiera bevis, är det överhuvudtaget möjligt för en normalbegåvad advokat att förlora ett ärende i ARN mot en enskilld konsument? Om man granskar siffrorna från ARN mer i detalj misstänker jag att de små näringsidkarna som inte använder sig av juridiskt ombud är överrepresenterade när det gäller fällande domar. I dessa fall är den juridiska kompetensen mellan näringsidkare och konsument jämbördig. Som enskilld konsument mot skicklig advokat är du chanslös.
 
D
Jag fick bifall i ett ärende hos ARN mot Danske Bank (eller snarare det försäkringsbolag som de använder för sina försäkringsåtaganden). Fast det handlade ju inte om byggentreprenad, om nu tråden begränsar sig till det?
 
Börja med att analysera NetNuts frågor ovan och ta sedan lösningen. Om det är en besiktning och ett husbygge så gäller ju konsumenttjänstlagen och där framgår vad som gäller, t ex har köparen alltid rätt tills annat har bevisats! Se
 
NetNut skrev:
Arnie, har du något skriftligt avtal på arbetet eller en faktura ?
Svar Ja.
NetNut skrev:
Har du betalat hela fakturan eller hållt inne med en del ?
Svar: Har hållit inne 25 %. Men har nu kollat att det inte räcker om ngn annan skall åtgärda felen.

NetNut skrev:
Har hantverkaren/firman någon försäkring ?
Svar: Ja

NetNut skrev:
Är han medlem i någon branschorganisation ?
Svar: Nej (så vitt jag vet), men har två certifieringar - våtrum och "säker vatteninstallation".
Och mkt lång erfarenhet (40 år) av liknande jobb.

Hantverkaren kräver ytterligare betalning för att åtgärda fel som besiktningsman påpekat.
Fel = ojämnheter över norm och svikt.
Hotar med tingsrätten. Verkar inte kunna konsumenttjänstlagen.
Jag anser jag har rätten på min sida. Skriftligt avtal där det står exakt hur resultatet skall bli -
vilka avvikelser som tolereras (ej över norm),





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.