Håller på och totalrenoverar och funderar på två frågor.

1. Ska väggen behållas mellan matrum och vardagsrum? Det är nu rätt fina skjutdörrar mellan som jag gillar, men man måste våga tänka utanför boxen så att säga.

2. För att veta hur el-/nätverks-/antennuttag ska placeras undrar jag hur ni skulle möblerat vardagsrummet? Var hamnar TV:n?

Tacksam för all input... har själv inget självförtroende när det gäller planlösningar och inredning :surprised:.
 
  • Plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Förändra inte för förändringens skull. Gillar du skjutdörrarna, så behåll dom. Snygga skjutdörrar är inte helt vanligt. Helt öppna planlösningar blir ofta lätt odefinierade. Dvs, det blir inte alltid bättre bara för att man öppnar upp. Frågan är hur användningsbara dom nya ytorna blir. Väl avgränsade rum kan få en tydligare anvädning och funktion.

2. Jag skulle sätta tvn i vardagsrummets nedersta/bortersta del, med tvn på väggen längst ner på ritningen. Detta gör att sittgruppen som riktas mot tvn riktas "utåt" mot husets utsida.
 
Tack för synpunkterna, Ingvar.

På 1:an håller jag helt med dig. Kloka ord om att öppna planlösningar lätt blir odefinierade. Kommer behålla väggen.

När det gäller 2:an har jag precis samma argument som dig för att placera TV:n på nedersta/bortersta delen. Det tråkiga är då att man inte ser braskaminen från soffan. Vill man se brasan från soffan hamnar TV:n på väggen mitt emot. Blir kanske så att man får dra kabel till båda väggarna helt enkelt för att vara säker på att man inte låser in sig "fel".
 
Jag skulle vilja lägga till ett argument till för att behålla dörrarna och väggen.

Om du har barn i "läxåldern" så är det ypperligt att kunna hjälpa ett barn med läxor vid matbordet, samtidigt som man kanske lagar mat eller röjer upp i köket efter middagen. Samtidigt som någon då kan titta på TV i vardagsrummet utan att störa, eller ev. en till med läxor som kan sitta i vardagsrummet och ha nästan lika nära till hjälpande föräldrar.
 
2. Vad sägs om soffa mot yttervägg och tv på väggen mot WC. Då kan du dessutom möblera med flera fåtöljer som kan flyttas fram till spisen om du vill sitta och titta in i den.
 
Bra tankar hempularen och Husälskaren! Har bestämt mig för att behålla väggen mellan matrum och vardagsrum samt att dra tomma flexrör till båda sidor i vardagsrummet. Får känna efter hur inredningen blir och därefter dra nödvändiga coax-/nätverkskablar.
 
Bra att du behåller skjutdörrarna!
Ang. möbleringen skulle jag absolut ställa soffan mot den nedre ytterväggen och ha TV:n mot toa- ochhallväggen. Det är mycket mer välkomnande att se en inbjudande soffa när man kommer in i ett rum, och personligen avskyr jag att sitta med ryggen mot en dörr...
 
Oops, såg nu att det var en gammal tråd. Kanske lite sent ute...

Vad har du tänkt dig för möbler, speciellt soffor och hyllor i vardagsrummet?
Har du redan soffa/fåtölj eller skall du köpa nya?
Skissar gärna på ett förslag om du kan tala om det.

Var sitter elementen/radiatorerna? Ett under varje fönster?

Jag skulle precis som Linska sätta tv:n på väggen mot hall/wc och en soffa mitt emot med en del av hörnsoffan eller divan som går längs den högra väggen (mått 6430) fram till fönstret. Då kan du ställa en fåtölj till vänster om soffan (på bilden under texten vardagsrum) riktad mot tv:n. Fåtöljen kan också rikta om mot kaminen om du vill mysa lite. Du döljer inga radiatorer bakom möbler då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.