Hej
Vi har en gammal kökspanna utan acc.tank och har inte plats för någon acc.tank, vi har dock varmvattenberedaren som värms av pannan. Min tanke är att koppla in en lite solpanel 6 vaccumrör samt en värmeväxlare för att få varmvatten på sommaren och vår höst för att slippa elda den delen av året. Jag tycker det borde gå att värma vattnet i värmesystemet med med sol likaväl som ved, även om det inte är optimalt men som sagt det finns ingen plats för acc.tank och vi tycker att det fungerar bra utan.
 
Du tänker dig att värma vattnet i varmvattenberedaren med solpanelen alltså? Ja, det borde väl funka, varmvattenberedaren är ju en form av ack.tank. Hur stor är den?
 
hej igen
Jag vet inte helt hur stor beredaren är men enligt uppskattning c. 150l +/- 30l skulle jag tro, alltså inte så stor och det var därför jag tänkte mig en liten solpanel typ 6 vaccumrör så att dt inte skulle koka alltför lätt.

Är det någon som har erfarenhet av eller har sett något liknande?
 
Kruxet är kanske att det går fort att förbruka varmvattnet i en så liten beredare, vilket innebär att det är risk att den ändå får gå på el på kväll natt och morgon. Du får hänga på något som loggar hur ofta och när den slår på, så får du en uppfattning om hur det skulle funka med en solpanel.
 
Vattnet i beredaren värms inte med el utan bara med ved, så på sommarhalvåret så eldar vi varannan dag. Vi eldar upp och därefter stänger vi av cirkulationspumpen och då har vi, med vår förbrukning, varmvatten i ca. 2 dygn. Vi gör inte åt med så mycket.
 
Då tror jag att det kommer att funka ganska bra. Du får prova och återrapportera i tråden längre fram i sommar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.