Hej, har snickrat ihop en grej av råspontbrädor(17*95) som legat och torkat hela vintern i lägenhet så de är nog torra som fnöske ;) har haft under 30% Rh vissa dagar, bör jag förborra innan jag drar i 4.2x13mm skruv eller kan det gå ändå utan att trä't spricker?
Mvh Tjaboo
 
Ut mot en ände skulle nog jag förborra, och nära kanterna.
 
Ok då får jag fixa ett borr med stopp, är blandat mitt i och vid kanter.
 
En liten tejpbit brukar funka fint för att markera djupet om man inte känner ett trängande behov av att handla.
Om det nu var det du syftade på med stopp.
 
Om du vill h ett enkelt stopp så räcker en tejpbit. Rulla några varv runt borret sedan viker du änden så det blir som en liten vinge på 3-5 mm. När du sedan borrar så märker du när tejpbiten når plankan för vingen som snurrar runt kommer att soppa bort spånet som bildas runt borr hålet. Är det många hål får man byta tejpen lite då och då för det är trots allt bara tejp.

Det är knepigt det där med om man skall förborra eller inte. Vissa skruvar går utmärkt att dra utan förborra och vissa inte.

Mvh Pär H
 
Eller en träpinne, lagom lång som man borrar genomoch låter sitta kvar på borren.
Protte
 
Så kan det gå min dator hade ståt orörd en liten stund så jag hade inte läst det jow skrev.

Pär
 
Och det du skriver att det är knepigt om man behöver förborra eller inte beror till stor del på träet.
Jag är inte säker men jag tror att när det är unga eller snabbväxta träd så spricker det lättare.
Men jag har inga vetenskapliga belägg för det.

Samt, en del skruvar har ju en skärande/borrande spets, de går ofta bättre utan att förborra.
 
Är inte borrande spets på skruvarna, är minst 32 skruv som ska i så tar hellre det säkra före det osäkra och fixar ett borr med stopp.
 
Jag menade inte trät utan själva skruven har betydelse.

Pär
 
Japp
 
S
ibland får man borra fast skruven är självborrande
 
Är det försänkta skruvar kan det vara en idé att försänka först också. Personligen brukar jag uppleva huvudet som ett större problem än själva skruven.
 
Huvudena är inga problem, dom kommer inte synas och försänka hade inte varit de enklaste ;)1179639-origpic-a12ff2.png_0_0_100_100_300_300_75.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.