Första posten på typ 4 år:)
Har köpt en billig stuga i Hälsingland. Jag har nu satt upp ett litet rum på 2,5 kvm som jag tänkte ha som bad. Här blir det ett litet IKEA handfat, en snåltoa och en duschkabin.

Taket är i dag i furu och på väggarna tänkte jag köra gips med panel eller vinyltapet. Golvet är inte avklarat men värmekablar först och sen klinkers eller cinyl är nog alternativen.

Hur kan jag göra detta billigast möjligast? Måste jag ha membran i golv? Måste jag ha membran på väggar? Måste jag ha golv med fall mot avlopp? Måste jag ha ett fullvärdigt avlopp eller räcker det att muffarna sticker upp ur golvet?

Om man ser bort från vad försäkringsbolagen kräver, vad krävs egentligen då?:)
Stugan är så billig att jag tänker att det är billigare att bygga om badet vid ev vattenskada är att tjafsa med ett bad "by the book". Med duschkabin också tänker jag att risken för större skada är minimal..

En annan sak. Måste kommunen eller nån annan informeras om man bygger ett bad?
 
Sista frågan: "Det krävs en anmälan (till kommunen) vid en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt."

Finns det inget bad där i dag ska du nog göra anmälan.
 
Om du inte bryr dig om försäkringen, så behöver du inte följa några regler alls (utom dom som gäller för elinstallationen).
Det är bara att bestämma hur stor risk du vill ta och köra på.
 
Om du skall ha kabin så behöver du inte golvbrunn eftersom dom precis som toa och handfat kopplas till muff som sticker upp i golvet.
Jag antar att du tänkt att flyta golvet?

Om du skall det hade jag satsat på våtrumsfolie på golvet och någrs cm upp på väggarna sen klinker, fallet hade jag skippat eftersom där inte finns någon golvbrunn.
Alternativt, våtrumsmatta direkt på golvspånet.

Valfritt material på Väggarna :)
 
Tänk också på eventuell värdeminskning om du skall/behöver sälja stugan, som kan uppstå om du tar genvägar vid byggandet.
 
Hosse skrev:
...Hur kan jag göra detta billigast möjligast? Måste jag ha membran i golv? Måste jag ha membran på väggar?...
Pannlampa ovan har bra förslag.
Min komplettering:

Enklast och billigast (och faktiskt bäst) är att lägga in en plastmatta på golvet.
Den skall naturligtvis läggas av en golvläggare, svetsas i hörnen och ha en korrekt installerad golvbrunn. Fall behövs inte, bara det är plant, så inte ev. utläckande vatten rinner iväg till något hörn.
Väggarna kan du göra enligt eget tycke; träpanel, vävklädd och målad gips eller våtrumsmatta, det mesta funkar.
Kanske några kakelplattor just bakom handfatet som stänkskydd.
Se dock till att ordna lite ventilation. Kanske enklast med en liten fuktstyrd badrumsfläkt rätt ut genom väggen.

Hoppa över allt med klinker och kakel, det blir inte bättre utan bara dyrare.
 
KnockOnWood skrev:
Se dock till att ordna lite ventilation. Kanske enklast med en liten fuktstyrd badrumsfläkt rätt ut genom väggen.
Håller med till fullo. Fixa bra ventilation så blir det inga problem.
 
Tänker faktisk som "Hosse".
Bryr man sig inte om att använda försäkringen om det händer något med fuktskada, så gör det själv, så långt det går.
Ta gärna reda på hur du kan göra via google eller något om det är vissa saker du inte vet hur du gör.
Som "KnockOnWood" säger, så kan det vara en fördel om du får någon golvläggare att lägga in och svetsa plastmattan, men det är fortfarande möjligt att hyra en plastsvets om du vet hur du svetsar mattan. Men på 2,5kvm så blir det väl inte så dyra kostnader ändå kanske..
Ventilation är rätt bra, så mitt förslag är att ta en fläkt med fuktstyrning, så slipper du tänka på det i alla fall..
 
Du får ju ett helt annat avlopp om du inte haft toalett innan, det kan definitivt kommunen ha synpunkter på.
 
Bu blev det en hyfsat billig lösning. Drog vatten och avlopp själv. Golvläggaren spacklade upp golvet och la vinylgolv. Väggar etc tar jag själv. Billigt, bra och "lagligt":)

Kastade in golvvärme också. Givetvis med hjälp av en elektriker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.