Hej!

Någon i sthlm.området som gjort en geoteknisk undersökning på senare tid?
skulle behöva tips på någon bra firma att anlita!

Vad går en undersökning på ??
Gäller ett område på ca60kvm som ska bebyggas,
och det är ren lermark, så man kanske måste påla?

Nån som har varit tvungen att påla?Betalar man/påle
eller???

Har ingen riktig koll på detta känns det som.

/
Hengra
 
Hej!
Jag gjorde en geoteknisk undersökning för några månader sen. Anlitade Bjerkings från Uppsala. De sa på telefon att det skulle kosta 12-15 tkr. Ok tänkte jag, då blir det väl 15 tkr. Räkningen kom och den var på nästan 20 tkr. Hursomhelst beräknades att det skulle behövas 21 pålar a´ 11-12 m. (103m2 bottenplatta). Markentreprenören anlitade Jack Åströms Krantjänst som gav honom ett pris på 52 tkr+moms=65tkr.
Nu visade det sig att Bjerkings uppskattade 11-12m i verkligheten blev 14m. Med ett meterpris på 230kr+moms blev den totala notan på över 83 tkr >:(.
Sen tillkommer att det går åt mer betong och blir en annan konstruktion på plattan vilket fördyrade den med ca 55 tkr. Så totalt med geoteknisk undersökning, pålning och fördyrning av plattan blev det nästan 160 tkr >:(.
Kanske inte så uppmuntrande läsning och inga firmor jag direkt kan rekomendera, men det är iallafall mina erfarenheter som jag hoppas du kan ha nytta av.
Fördelen är att nu ska väl huset stå stadigt resten av min livstid iallafall.
Mvh/ Chef
 
Låter lite blåögt! Tog du inte fast pris på geoundersökningen? De vet ju i princip redan innan vad det kommer att kosta. Att det sedan krävs pålning är ju inte deras fel utan att marken ni valt att bygga på inte klarar lasterna. Se det så här: för 160 tkr fick ni en livstidsförsäkring att ert hus aldrig kommer sätta sig.
 
Vänta nu,

Chef, så din geotekniker gjorde 21 borrhål ? det har jag svårt att tro. För att du skall räkna ut ett exakt pris på pålningen måste du ju veta varje 21 borrhål och deras djup, men din geotekniker gjorde kanske 21 borrhål, men det låter rätt otroligt.

Jag menar, du fick säkerligen ditt pålningsschema för grunden efter det att du gjorde geoundersökningen, och därför vet ju inte geoteknikern exakt hur många pålar som behövs för din grund. Marken kan ju variera på dom 100kvm bottenplatta, lite grundare och lite djupare på vissta ställen.

Jag hade min längste på 11 meter och den kortaste pålen på 5,5 - 164kvm platta.
 
Om jag gissar så blev det 4-6 provpunkter för en villagrund.
Man brukar räkna med ca 350-500 kr/m påle, lite beroende på typ av påle och på markbeskaffenhet.
Hur mycket påle som går åt beror på husetsutformning, men en duktig konstruktör kan minimera antalet pålar.
Om en duktig konstruktör lägger ner säg 3-4 timmar på beräkningar och minskar antalet pålar med tex tre st så sparar du ca 3*400*10(påldjup)=12000 kr och drar du sedan av konsultens kostnad så har du ändå sparat 10~kkr.
Det jag vill komma till är att ibland kan ytterligare en utgift i slutändan bli en besparing.
Lika med att anlita konsulter till att rita på huset, både arkitektoniskt som konstruktivt.
När du sen går till en byggare så vet han vad han skall räkna med och du som beställare vet vad du beställt.
När byggaren sen kommer dragande med extraräkningar (det måste han göra eftersom han är byggare ;) ) har du lättare att säga ja eller nej, eftersom du har en ritning att kontrollera mot.


 
Hej igen!


Har kollat runt lite på denna rubrik(Grun/markarb.)och
hittade lite tips på firmor som jag slog en signal.

En som fått väldigt goda betyg ville ha 30.000 för att
visa sig på plats(ca 10 borrhål),kunde dock tänka sig att man kunde komma undan med 15.000 men då fick man inte något
underlag på papper ang marksituationen ???Vad är då meningen kan man undra.

En annan sa på telefon(kom å tänka på chef´s inlägg här)att han ville ha 10.000 för att komma och borra en
5-6 hål,låter väl ok!
Han blev dessutom rekomenderad av ytterligare
en firma som jag ringde,men som inte åtog sig
så små jobb.

Vi får se,det är inte aktuellt förrän i vår iallafall.


/
Hengra
 
30.000:- för en undersökning ????? jösses det hade jag aldrig betalat.

Jag kan bara säga att jag betalade 5.000 svart för min geologiska undersökning, 4st borrhål och en rapport fick jag. Jag räknade en snittlängd på pålningen och uppskattade hur många pålar det skulle bli (ringde till konstruktören och fick på ett hum sådär). Det blev 3 pålar mer än vad jag räknade med, men snittlängden på alla pålar blev 0,5 meter lägre än vad jag räknade med.

Så resultatet blev 30 pålar, 7 meter i snittdjup och 5.000 för undersökningen - Rubbet gick på 74.000:-, 20.000:- mer än vad jag hade budgeterat, det är rätt hyffsat ändå. Lite överbudget bör man ha.
 
Tänkte bara fråga en liten sak...har ni haft kontakt med kommunen? Ibland har det utförts geoteknisk undersökning förut och då har de resultaten på det. Vi hade sån tur och slipper nu betala en själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.