Börjar drömma lite om hur fin stora salen uppe kommer att bli när vi - någongång - hinner måla den. Vi har varit inne på enfärgat grått, eller kanske ljusare grå med en mörkare grå bröstning. I så fall med snickerier i någon annan nyans av samma färg.

Funderar dock på vilket pigment som kunde bli bra, hittills har vi använt kimrök på de snickerier vi redan hunnit måla i andra rum, och det har ju blivit väldigt snyggt med den där blåskiftande gråa, men det finns ju andra grå färger också. Kanske det vore roligt att testa något annat.

Grön umbra blir väl någon slags varmare grå, med dragning åt grönt, har jag för mig. Är det möjligen någon som har målat med detta hemma, och kan dela med sig av en bild på hur det blev? Eller någon som har använt något annat grått pigment?
 
Vi använder grön umbra mest. Är helt förälskad i den varma grå färg det blir. Har testat kimrök oxå i ett pojkrum men tycker att det blev för blått. Har blå väggar där vilket gör att golvet upplevs som mycket blåare än det egentligen är.

Iallfall har vi använt olika nyanser av grön umbra i vår hall som nyligen blivit klar. tror det är ungefär 15% på panelen, foder och lister och 25% på golv och dörrar. Kan dock ej svara helt säkert på procentsatserna för jag har blandat på måfå tills jag tyckte det blev bra... ;D
 
  • hallen_efter_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild med bättre ljus där man ser nyanserna bättre...
 
  • hallen_efter_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en bild på rummet med golv i kimröksblandning. Väldigt blått :)
 
  • Antons_rum_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie skrev:
tror det är ungefär 15% på panelen, foder och lister och 25% på golv och dörrar. Kan dock ej svara helt säkert på procentsatserna för jag har blandat på måfå tills jag tyckte det blev bra... ;D
Det är Gysinges system du menar då, antar jag?

Jättesnyggt - det där ska vi absolut testa! Tack!
 
Hej,

Här har du ännu en vän av grön umbra ! I nyinredda rummet på vår övervåning har vi målat enligt följande:

Nedre delen av väggen - Gysinges linoljefärg med ca 2-3 % grön umbra.
Övre delen av väggen - Gysinges linoljefärg med ca 15 % grön umbra.
Sänggavlen (tyvärr blänker bilden lite) - Gysinges linoljefärg med ca 25 % grön umbra.

I Gysingekatalogen ser ju grön umbra blandningarna ut att bli lite åt "krämig/beige". För mig blev det rent grå, känns inget beiget eller grön som ju namnet antyder. Dock är vi SUPER nöjda !


Och om jag begrep hur man fick in bilder skulle du kunna få se dem  :-/
 
Ja nu gick det ! (filen var ca 0 bytes för stor ???)
 
  • small_Div_aug_2006_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt. Ja jag menar efter Gysinges färgschema... ;) Tänkte inte på att upplysa om det. För dem som inte känner till vad jag menar är det 15% grön umbra och resten vit alltså.

Vi är jättenöjda med färgen och håller nu på att måla hallen nedanför trappan i samma nyanser. De hänger ju ihop så det blir samma färger fast panel ända upp till taket där nere. Kan lägga in bilder på det oxå så småningom. Just nu är det målning som pågår. Drygt men det blir så fint.
 
Läckra bilder !

Ni som har målat med Gysinges linoljefärger inomhus, har ni använt några tillsatser som tex Xerotin för att få ner torkningstiderna? Normalt sett tar det väl flera dagar för varje strykning att torka (men det kanske ni inte upplevt som något problem)?

 
Ju mer pigment desto mer brunaktig...grönt tycker jag emellertid möjligen bara det oblandade pigmentet drar åt. Man skall alltid komma ihåg att ljuet och vädersträcket påverkar färgupplevelsen. Söder och väster gulare och norr och öster blåare.
Superfin hall för övrigt!
 
Angående det här med xerotin. I början målade vi med linoljefärg både inne och ute spädd med terpentin efter konstens alla regler. Torktiden var på minst 2 dygn och det är ganska tråkigt i längden. Så vi köpte xerotin. Visst det torkade snabbare men luktar ganska illa så vi slutade igen. Sen blev jag gravid och nu har vi en pojke...då slutade vi använda terpentin och målade enbart med färg som vi spätt med mer linolja. Ville ju inte använda lösningsmedel inomhus längre. Och faktum är att nu torkar färgen snabbare än nånsin. Har precis målat hallen nere. Pärlspont på väggarna. Första stryknigen var snustorr kvällen efter och andra tog intelängre tid. trodde från början att det skulle ta ännu längre tid att torka utan terpentin men så verkar det ju inte vara...och så luktar det bara gott av linolja istället här hemma. :D

Drygare att styka ut tunnt men inte så farligt. Speciellt inte om man späder med linolja.
 
Tack för tipsen Sophie. Att färgen torkar snabbare utan terpentin är ju inte precis vad man förväntar sig. Det är inte så att det är några andra förhållanden som har ändrats, tex lägre luftfuktighet eller varmare temp, som gör att ni har snabbare torktid nu?

 
Nej jag tror faktiskt att det är samma omständigheter eller förutsättningar. Samma hus och vi har bott i det hela tiden. Dessutom är det så markant skillnad. Nästan halva torktiden. Och det luktar så gott med bara linolja dessutom ju... ;D

Vi är oxå förvånade för man trodde ju att det var tvärtom men tji fick vi...och tur var väl det!
 
Ni som har målat med Grön Umbra på pappväggar - vilken färg är det ni har använt? Kvalitet och tillverkare, tack!

Pratade nämligen med Ovolin på morgonen, vi brukar köpa färg till pappväggarna där och är supernöjda hittills. Men det visar sig att de har ett komplicerat brytningssystem som gör att man inte får en färg bruten med bara ett pigment, typ Grön Umbra, utan med flera olika. Så var har ni handlat er?
 
Vi rev vanlig golvpapp i stor rutor och klistrade upp detta på väggarna.

Vi insåg att det skulle gå åt en massa färg och kosta en förmögenhet iom att den tjocka golvpappen skulle suga så mycket. Vi mättade med sk limvatten flera ggr. Det var lätt, billigt och fungerade fint.

Sen målade vi med Gysinges matta linoljefärg - 15% grön umbra.
Behövde bara måla 1 gång. Super nöjda. Det blev en matt, nästan kalkig, struktur yta.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.