Priset ligger inom rimliga ramar, tätskikt varierar från firma till firma. För vår del som normalt jobbar med plastmattor i badrum men också kaklar så kör vi inte med något annat tätskikt än plastmattan som är framtagen för just våtrum med keramik.

Kan tänka mig att dom inte vill hålla på med film, remsor, membram och annat. Personligen så ratar jag alla dessa system då de tar längre tid, i många fall blir de dyrare och går en platta sönder kan du inte byta ut den för då gör du sönder tätskiktet. Detta kan du dock göra med matta bakom, borrar du fel går de byta platta och löda igen mattan och på med en ny, på golv eller på vägg.
Hade Timell i sina program lärt sig om detta kunde han istället för o gasta om dåligt tätskikt använt sig av en matta.

Sätter du dock en "tätskiktsmatta" först så kan den provtryckas med en vakumpump, så skarvar som svetsas och löds är riktigt täta.
De som jobbar med keramik iaf de flesta kan och vill inte lära sig att köra med matta bakom men vattenskadorna skulle minska drastiskt om de gjord de.

BKR kämpar för att sina plattsättare inte ska behöva va beroende av andra hantverkargrupper men faktum är att vi alla är beroende av varan.

GVK som jag tillhör har betydligt strängare regler om vad vi får och inte får göra. Men tätskiktsmatta är inget man sätter själv för det är både svårt och kräver specialverktyg så bygghandeln gör inte reklam för dessa och inte heller de som enbart kaklar. Dock kan jag garantera ett jobb som är riktigt gjort med matta bakom kakel läcker ALDRIG!

Åter till topic.

Priset är rimligt, materialet är troligen en mattläggare med tätskikt, jag skulle välja att sätta matta bakom oavsett vad folk tror är de bättre om det är tätt fukten hittar bättre vägar att vandra istället för in i huset lr ditt badrum. Duschdelene i ett sådant litet ytrymme är från golv till taka, kondens bildas oavsett hur du ventilerar. Fix och fog suger vatten det är så den håller sig fräsch och kan stå emot att vittre sönder.

Flytspackel. Tänk på att du ska 15mm ovan slinga och den ska liga frilagt med distans från golv. Väljer du att flyta in den och bara gjuta brun med betong behövs armeringsnät i flytspacklet och ev även sand för att fungera som bärare, vanligt fiberförstärkt spackel klarar i regel upp till 30mm men inte mer. Flyt en gång plant för att innesluta värmerör sedan en gång för o bilda fall. Försök inte flyta fall och värme i samma omgång då kommer du misslyckas.

Ska du använda eget tätskikt köp med gumering, membram och använd detta rikligt, snåla inte och stryk hela badrumet från golv till tak, spec alla skarvar. Vet inte allas vad för tätskikt du fått med dig men låter som något som GVK eller BKR inte har som godkänt material. Bygghandeln följer gärna egna regler och tyvärr inte yrkesfolk. Det är en stor skillnad på en golv, kakelfirma och en bygghandel.

//mattis.
 
My 2 cents...
Ett par vänner avslutade just renoveringen av sina bad/duschrum. Det var två, ska vi säga, utrymmen med stor potential som mäkklarn brukar säga.... orörda 60-talsbadrum. Det ena på c:a 3 kvm och det andra på 9. Alltihop gick på 100.000 efter rotavdrag. Allt nytt i utrymmena, ingen golvvärme, dokumentation från firman, osv.
Ser jättebra ut! Och detta ligger i Stockholm.
 
Om du vill spara pengar men ändå inte göra jobbet själv, kan du åtminstone göra logistiken själv. Detta kommer innebära att jobbet tar längre tid. Dela upp arbetet och ta in arbetare på löpande (kan vara svårt att hitta folk som vill jobba löpande). En betongare som gjuter golvet samt flyttar golvbrunn (1 dag). Elektriker som lägger golvvärmen, samt fixar annan småel (1 dag). Snickare (eller ni själva) som sätter gipsskivor (1/2 dag). Murare/plattsättare spacklar in elgolvet, fuktspärrar kaklar (3-4 dagar). VVS, kopplar in vatten och det nya avloppet (1-2 dagar)

Vi räknar högt: 10 dagar x 8h = 80h
80h x 400kr = 32000 kr
 
A
För 3.5kvm, och ni står för all rivning själva samt i mitt fall skulle jag stå för hela materialkostnaden då jag själv kan avgöra "vad" jag ska ha i mitt badrum.

Finns det inte en chans på denna planet att det skulle ta 3 veckors arbetskostnad för detta.

Ta in flera offerter är säker på att ni kommer få tag i billigare, men som sagt NI ska stå för all materialkostnad ska ni säga.

Endast arbete, och om man bortser från rivningsarbetet på dessa 3,5kvm, så kommer det gå undan.

Långt från 3 veckor arbetskostnad, men alla dessa hantverkare som fuskar något extremt numera när ROT
avdraget införts.

Innan rotavdraget vara då fanns det timpriser på allt mellan 190-240:-/tim, nu när ROT finns då vill dom fortfarande ha samma timpriser som för samt HELA avdraget.

Så därför säger dom nu näe vi tar 420-500:-/tim, helt sanslöst med dessa arvoden som tillkom "efter" ROT.

Hur som helst, ska själv fixa ett badrum nu på 6kvm och fått in offert för arbetskostnad på 52.000:-
där även rivning ingår. (jag står för all material)

Mvh
Achilleas
 
daysconfused skrev:
Har hört runt med lite byggföretag angående offert för vårt badrum, men bara ett företag har visat intresse. Vi har kollat upp referenser och de verkar pålitliga, men offerten var väldigt dyr tycker jag, eller är detta vad man kan vänta sig?
Hoppas inte det är den här firman du tänkte anlita:
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/174164-nbj-bygg-kakel-i-gavle-och-uppsala.html

Det gjorde min arbetskamrat och han är fruktansvärt besviken.
Han har dock inte skrivit om det här, men det verkar finnas gott om besvikna kunder....
Han som "äger" firman ärger inte firman, det gör hans fru eftersom han har näringsförbud enl. rykterna...
Så kolla upp firman du skall anlita, kolla att även firmans org.nummer är samma som du skriver kontrakt med och sedan får fakturor av - jätteviktigt!
Kontakta även firmans försäkringsbolag att allt är juste!
 
Mikael_L
daysconfused skrev:
Enligt mäklare får vi ungefär 400 tusen för det när badrummet är klart. Då är frågan vad som lönar sig bäst. Att göra det själv, men kanske ta konsekvensen att man får lite mindre för huset. Eller anlita någon att göra det och få lite mer för huset.
Jag som köpare skulle inte värdera badrummet mindre ifall en amatör gjort jobbet och visar upp bilder från alla (korrekt gjorda) moment, kvitton på allt inköpt material (i rätt mängder).

Att ett företag har gjort det och enda man har efteråt är deras snabbt ifyllda intyg är inte någon speciellt hög garanti på att det är korrekt.

Jag ser hellre bilden som amatören har tagit där jag kan se att brunnsmanschetten sitter där den ska och att duken sitter på alla ytor osv. Det känns däremot garanterat bra.
 
achilleas71 skrev:
Långt från 3 veckor arbetskostnad, men alla dessa hantverkare som fuskar något extremt numera när ROT
avdraget införts.

Innan rotavdraget vara då fanns det timpriser på allt mellan 190-240:-/tim, nu när ROT finns då vill dom fortfarande ha samma timpriser som för samt HELA avdraget.

Så därför säger dom nu näe vi tar 420-500:-/tim, helt sanslöst med dessa arvoden som tillkom "efter" ROT.
Har jobbat som golvläggare, mattläggare i 15 år och vi har inte höjt priset per timme mer än vad inflation och kostnader som gått upp..

vi låg på 375:-/h i början av 2000 och nu ligger vi på 415:- + moms. Nu vet jag att andra yrkesgrupper har lägre timkostnad och högre förtjänst på material så de kan variera en hel del.

De enda rotavdraget gjort för oss är att vi inte kan sälja per kvadratmeter längre då vi brukade ligga på en 600-700/m2 då ingick matta, lim, arbete liten finspackling osv. Nu måste allt slås isär och rotavdraget gör varken till eller för när de gäller oss.

Hittar du dock någon som gör jobbet för 250:-/h skulle jag va oerhört försiktig. För de jobben skulle inte gå runt med lön, bil, resor etc.
 
Kan bara hålla med Mattläggarn... jag känner INGEN som körde för 190-240:-/tim innan rotavdraget för det är helt orimlig timdebitering för att kunna bedriva en verksamhet i detta landet...

Detta med timdebiteringar har ju stötts och blötts i hur många trådar som helst här på forumet så vi behöver inte gå in mer på det än att det är totalt omöjligt att bedriva verksamhet och hålla sig med fordon, maskiner, verktyg, försäkringar, revisor m.m m.m m.m ...och dessutom kunna ta ut en ansenlig lön !!

Jag känner heller INGEN som höjt timdebitering p.g.a rotavdraget... men dock normala ökningar vilket är fullt normalt lite då och då när alla kostnader ökar.
 
Timtaxa i storlekordningen 190 - 250 kr i timmen, var vanliga i slutet på 80- talet, början på 90 talet, Dvs. ca 20 år sedan.

Om vi backar några år till innan ROT avdraget kom, så visst fanns det firmor som debiterade ca 200 kr i timmen, ofta med baltisk arbetskraft, eller från Polen. Jag är övertygad om att de finns till liknande priser idag. Och det finns sådana firmor som är jättebra. Men det finns också firmor som ligger i det prisområdet som är bland de absolut sämsta.
 
Mikael_L
190-240:- /timme är mycket nära en ren utopi, även för ett par år sedan innan ROT kom.

Det kräver att man lyckas få i det närmaste full beläggning, 40 timmar i veckan året om. Samt otroligt låga verksamhetsomkostnader, dvs administration, lokalkostnader och fordons och verktygskostnader, för att nämna några saker.
Eller en väldigt ynklig lön.

Menar du med eller utan moms förresten? Är det utan moms finns det nog ett litet möjligt utrymme att driva företag. Men jag tror det var i det närmaste omöjligt att hitta ett svenskregistrerat företag som betalade någorlunda normala svenska hantverkarlöner till sina anställda för den timpenningen för, säg 5 år sedan.

Jag brukar normalt kriga mot de som försvarar höga timpenningar, men då gäller det alltså dom som påstår att man måste ta typ minst 500:-/ timme för att kunna vara seriös.
Och så är det ju inte. Vare sig nivån är rätt, det behövs inte alls 500:-/ timme i många verksamheter om man bara har lärt sig att driva företaget effektivt, och inte heller är hög timdebitering något kvalitetsmått eller seriositetsmått.

Men jag skulle aldrig försöka påstå att en hantverkare i sverige klarar sig bra med 240:-/ timme.
240 + moms = 300:-/ tim. Tja, kanske möjligt om man lyckas hålla en otroligt god beläggningsgrad. För bara lönen inkl sociala avgifter om killen ska ha 25000/mån är ju 200:-/timme. Och har man sen en beläggningsgrad på säg 80% (en väldigt bra (orimlig helt enkelt) siffra för elektriker och rörkrökare, en bra men kanske möjlig siffra för målare, och en bra siffra men helt klart möjlig för en snickare) så måste man debitera bara där 250:-/timme.
Och då har man fortfarande inte dragit en spänn till att bekosta hammaren, lite bensin, revisorn eller pappret till att skriva ut fakturan på.
Så hittar man någon som är seriös och endast tar 300:-/ timme kan man lika gärna gå och köpa lite lotter när man ändå har så tur. :)
 
Intressant vad Mattläggarnskövde skriver om plastmatta bakom kakel. Vårt nästa projekt blir badrummen från 1932, det är inget gjort åt dem sedan dess. Här omkring svär alla över kakel lagda på plastmatta, Jag vet dock inte om det handlar om kakel på äldre plastmatta som man tröttnat på eller nylagd plastmatta som tätskickt.
En fundering till är att ni skriver att ni skall använda gipsskiva, när jag läst om vad som skall användas så är det en våtrumsskiva som inte har den pappersbeklädnad som en gipsskiva har.
Det som är viktigt när man renovera själv är att ha koll på vad den villa/hus försäkring kräver för att den skall gälla. Det kan bli riktigt dyrt om man det blir fel eller skador på huset och man har gjort det själv när försäkringen kräver behörighet på arbetet.
Hanela
 
Mikael_L
Hanela skrev:
Det kan bli riktigt dyrt om man det blir fel eller skador på huset och man har gjort det själv när försäkringen kräver behörighet på arbetet.
Kan jag få se något stöd för det påståendet, tack!
 
Finns inget försäkringsbolaget som har det som krav. Det finns (fanns flera men är på väg att fasas ur villkoren) bolag som har differentierat ersättning för ytskikt beroende på om det finns kvitto av behörig plattsättare.

Angående plastmattor är det inga hinder att ha som tätskikt förutsatt att det är utprovat som tätskikt för keramisk beklädnad - så ja det är oftast gamla mattor man avråder ifrån.

Gällande mattläggarn så har han en poäng men är också självklart partisk när han talar i egen sak att en plastmatta är tät. Det är en absolut tät och bra konstruktion när den är korrekt utförd men det är även en konstruktion av andra tätskikt både folie och rollat skikt. Att byta platta är klart görbart även med våtrumsfolie på samma gång som det även med matta bör iaktas en viss försiktighet vid bytet.

Jag kan på rak arm nämna ett antal vattenskador bara i mitt lilla län med keramisk beklädnad på plastmatta där det varit utfört enligt GVK av godkänd firma. Men absolut att jag vet om fler skador med övriga skikt, huruvida de står i proportion till antal renoverade badrum med respektive tätskikt kan jag inte uttala mig om dock.

Gällande kartonggips som Hanela antyder så är detta godkänt enligt GVK (för närvarande men diskussioner pågår inofficiellt) och även inom BKR förutom i våtzon 1
 
Klingolle får jag ställa en liten fråga till dig som jag ändå antar handhavar ett antal skador som dessa årligen.

Är det enbart pga den vanliga gips skivans egenskaper att utveckla svart mögel som man har bannlyst den ( i stort sett )
Blir eventuell läcka mindre relevant bara för att det sitter en skiva som inte har dessa egenskaper bakom yttskikt?

Och hur ställer sig ni till en ev. skada om ni skulle komma till en fastighet tex. bostadsrätt och det läckt ner till grannar osv. men som följt regelverk tipll punkt och pricka men inte använt dessa kartong fria skivor?
 
Jag kanske ska tillägga att när dessa regler kom 2007 (?) så stod jag på beijer i norrviken och skulle handla material till en kund vars hus hade blivit nerpissat av katter. ALLTING skulle göras om hela konkarongen. Jag blir uppringd utav chefen som säger att jag måste handa speciella skivor för badrummet. vi babblar hit och dit men det hela slutar med att jag går till truck-killarna och säger att jag vill ha "våtrumsskivor" Nästan lite halvlyriskt lyfter han ner en pall och frågar hur många jag vill ha. Jag tittar lite konstigt på han som att vad spelar det för roll ? tar mina skivor åker till kassan med kvittot och ser hur allting debiteras företags kontot det sista bönan i kassan slår in är dessa skivor 10 LAX! 10000 kr för ett par skivor. Vi pratar om ett normalt badrum här.

Som ett komplement till frågan jag ställde tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.