Hej!
Teknikrummet behöver planeras om (se bifogat)! Jag vet att det finns vissa byggnadstekniska regler om hur vattenmätare och golvvärmefördelare skall sitta. Jag kan tyvärr inte dessa utantill. Planeringen som jag har fått från husföretaget är tyvärr allt annat än optimal.

Jag vill förutom golvvärmefördelare och vattenmätare ha in;
Ackumulatortank (750 liter tror jag skall vara tillräckligt)
Varmvattensberedare
Tvättmaskin och torktumlare
Liten diskbänk/ho
Centraldammsugare
Bänkyta så mycket det går (har bland annat en bänkmangel)

Någon som har ett bra förslag?
 
  • teknikrum[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att TS skall vara TT (torktumlare)?

Tag bort diskbänken och placera TM bredvid TT. Lägg en bänkskiva över maskinerna och fortsätt till högerväggen. Där får du plats med mangeln framför fönstret. Om sedan luckan på TT öppnas åt höger och TM åt vänster blir det även lätt att flytta över tvätten.

Golvvärmefördelaren kan gömmas under diskbänken som nu placeras längs högerväggen.

Typ.
 
Torkskåp skall vi ju inte ha utan torktumlare. Detta är inte vårt förslag utan hustillverkarens.

Diskbänk vill jag gärna ha kvar. Och sen undrar jag vad reglerna säger om vattenmätaren. Den måste placeras mot en vägg antar jag men hur mycket plats behöver den? Fördelaren för golvvärmen - kan den inte göras i två rader så att den inte blir så bred?
 
Regler för vattenmätare varierar från kommun till kommun. Vattenmätaren är faktiskt inte fastighetsägarens egendom, utan tillhör vattenverket. Därför gör du rätt i att genast kontakta dem för anvisningar hur mojängerna ska monteras.
 
Olika regler för olika kommuner? Är det verkligen så? Jag har nämligen för mig att reglerna står i teknikhandboken från VVS företagarna - och de kan ju då rimligtvis inte stämma om varje kommun skall ha sin egen uppsättning relger.

Men jag tackar för info och mailar kommunen så får vi se vad jag får tillbaka.
 
Fördelaren till GV kan du sätta i väggen brevid dörren i mot kök och 1m upp, framför/nedan om sätter du VM. Man kan hänga CD där med...luckan till GV fördelarskåpet kan oftast snäppas av och man kommer åt hyffsat ändå..

VPB är det Värmepump ink Beredare?
BV+FLM?
UKV?
 
mariatherese skrev:
Olika regler för olika kommuner? Är det verkligen så? Jag har nämligen för mig att reglerna står i teknikhandboken från VVS företagarna - och de kan ju då rimligtvis inte stämma om varje kommun skall ha sin egen uppsättning relger.
Rimlighet är en sak. Verklighet något annat. Jag har själv hört VVS-installatörer beklaga sig över detta när de har flera kommuner som arbetsfält (vilket de oftast har). I den mån det finns samma standard är det ändå varje VA-verk som i slutändan tolkar och avgör. Mätaren är - som sagt - deras egendom, och utrymmet där den sitter räknas som arbetsmiljö för gubbarna som ska byta.

Men har ni tur råkar just ert VA-verk tolka saken liberalt.
 
TM och TT ihop,bänkskiva längs hela väggen med diskho under fönster. Mangeln ställer du ovanför maskinerna på bänken.

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Rigor skrev:
Fördelaren till GV kan du sätta i väggen brevid dörren i mot kök och 1m upp, framför/nedan om sätter du VM. Man kan hänga CD där med...luckan till GV fördelarskåpet kan oftast snäppas av och man kommer åt hyffsat ändå..

VPB är det Värmepump ink Beredare?
BV+FLM?
UKV?
Tack! Det är ju kanon. Nej det blir ingen värmepump alls. Det blir acktank och vvb.
Ventilationen får bo på vinden.

Jag skallkolla med kommunen om hur de anser att mätaren måste placeras och se hur det gâr ihop med förslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.