900 NF kan vara i klenaste laget! Mät pH värdet efter en dusch så pH verkligen hinner med! Den lyfter pH från 6,5, och om jag inte minns fel hade du 6,0. Väldigt stor skillnad, kolla detta! För du har reningsgaranti! Vart bor du?
 
Stämmer bra, jag hade 6,0 och det vet de som sålde filtret till mig. De ska komma hem till mig om några veckor och mäta så får vi se vad pH ligger på. Bor i Blekinge.
 
Mät efter att du omsätt vattnet så dom inte mäter på det som stått i filtret. Spola i 10-15 min och mät. Inte övertygad att den orkar, hänger på vilken alkalinitet du har. Lycka till! Berätta gärna hur det gick! Trevlig helg!
 
Vilket pH tycker du jag ska upp till? 8? Jag har indikatorpapper hemma som jag kan kolla med
 
Står vattnet still i filtret under ex. Natten kan du utan problem komma upp över 8. Men filtret måste fungera när du kommer upp på morgonen och familjen duschar och tar ut lite större vatten mängder. Så du inte får in vatten som ligger under 7,0 och sen går till jobbet, för då har du fortfarande korrosion i ledningarna. Du bör ligga runt 7,5 och gärna över. 900 NF har mindre massa i sig vilket innebär att vattnet har kortare tid på sig att stabilisera sig. Rek. Är alltid minst 90 cm på minst 10tums bred. 900 NF ska du inte ha lägre än 6,3. Står till och med på deras hemsida. Har för mig att 900 NF ligger på 16 000:- för det får du en standard tub 10x44 med automatik. Då klarar du ner till 5,5 pH. Men det kan som sagt fungera kolla bara ordentligt, du kan också byta massan lite oftare. Jag har jobbat på JMS men jobbar nu på BRAVA Vattenrening. Hoppas jag inte varit för långrandig. :surprised:)
 
Nu har JMS varit hos oss och mätt pH. Tog två mätningar. Den första var på 6,5. Han tyckte det var lågt, så han spolade igenom filtret ordentligt och tog en mätning till. Då blev det bara 6! De misstänker fel på filtret. Så de vill testa en gång till med ett annat, likadant filter. Funkar det inte då heller så ska vi få ett större filter.
 
Det borde han vetat från början att det inte skulle fungera.
Du behöver en Watermax 61 AAJ kostnad 18 875:- får du den för 16 000:- det bara att slå till. Enkel att fylla på pH massa.
Det var nog bara ett sätt att komma in med ett filter och chansa att du inte kontrollerade. Det är alltid högst pH när vattnet stått still. Så mät alltid efter ca 5-10 min så du vet att du kan duscha innan jobbet utan att få surt vatten i rören.
 
Nej, att de försöker lura oss tror jag inte. De sa redan från början att de skulle komma på ett kostnadsfritt återbesök ett tag efter de hade installerat filtret för att kontrollera så att pH låg på en bra nivå. De verkade faktiskt förvånade på riktigt att filtret inte räckte till.
 
Står ju på deras hemsida att den inte klarar lägre än 6,3. Och även om den skulle fungera den första tiden så äter vattnet upp kalken, det gör att filtret tappar effekt med tiden. Anledningen varför man säger minst 90cm är för att du ska få funktion minst ett år.

http://www.jms-vattenrening.se/ph-filter.aspx

Hälsa honom att Morgan sa att han ska sätta dit en AAJ. :surprised:)
 
Någon som har koll på var jag bäst köper filtermassa till Waterboss 900NF?
 
Det är vanlig pH-massa i dom. Kan du köpa hos din närmaste vattenreningsföretag eller sök på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.